فیروزه؛ زخمی بر سینه شهر باستانی کرمانشاه

کرمانشاه شهری با قدمت تاریخی و فرهنگی است که در خود آثار تاریخی ارزشمندی را جای داده است اما افزایش روزافزون جمعیت این کلانشهر را نیز همچون دیگر کلانشهرها با معضلاتی روبرو کرده است چنانکه اگر از بالا به شهر نگاهی بیندازیم در نقاط مختلف ساختمان‌های بلندمرتبه نیمه کاره به خوبی به چشم می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باوجود این که شهر کرمانشاه در ساخت و ساز قدمت زیادی دارد ولی پراکندگی زمین‌های مخروبه، ساختمان‌های قدیمی ویران همچنین بناهای نیمه‌کاره رها شده در نقاط مختلف شهر دیدگاه و منظر ناخوشایندی را در کنار ساخت و سازهای مدرن و نوساز ایجاد کرده است.

پروژه‌های تجاری، اداری، مسکونی بسیاری که در دو نقطه نسبتاً مدرن شهر در شمال و جنوب، به دلایل مختلف نیمه‌کاره رها شده علاوه بر ایجاد نازیبایی احتمال خطر آفرینی را برای ساکنان اطراف این مراکز و عابران به وجود آورده است.

این پروژه‌ها و ساختمان‌های نیمه‌کاره زخم‌هایی را در جای جای این مناطق ایجاد کرده که گاهی علت این موضوع را متولیان امر کمبود سرمایه برای ادامه پروژه عنوان می‌کنند چراکه سرمایه گذار با سرمایه‌ای اندک شروع به اجرای پروژه کرده، اما در نیمه راه با به صفر رسیدن نقدینگی و حتی گرفتن وام‌های کلان از بانک‌ها باز هم توان ادامه کار و تکمیل پروژه را نداشته و از ادامه کار وامانده و آن را رها کرده‌ است.

مجتمع تجاری اداری فیروزه که از سال ۱۳۸۲ کلنگ احداث آن بر زمین زده شد و عملیات اجرایی آن آغاز شد شاید تنها پروژه عظیمی است که در زمره بازار بزرگ خرید و فروش و معاملاتی کرمانشاه قرار گرفته و اگر روزی به بهره برداری برسد در اقتصاد کرمانشاه تحول بزرگی ایجاد خواهد کرد، اما متأسفانه نیمه کار ماندن این پروژه امروز چهره نازیبایی در شهر ایجاد کرده که هر از چند گاه با یک حرکت جهشی و شتابان وارد مرحله اجرایی می‌شود، اما به یکباره از حرکت می‌ایستد.

آخرین عملیات اجرایی در این پروژه دی ماه ۱۳۹۴ بود که پس از آن شرکت توسعه عمران و آبادانی که به نوعی در عملیات اجرایی آن مشارکت جدی داشت به دلیل کمبود منابع مالی و نقدینگی تکمیل پروژه فیروزه را به فراموشی سپرد.

این پروژه که در آغاز حدود چهار هزار متر مربع زمین را شامل می‌شد در همان ابتدای اجرا با دیدارهایی که مسئولان استان از آن داشتند به این نتیجه رسیدند که این مقدار زمین با هزینه‌هایی که برای انجام عملیات اجرایی صرف خواهد شد مقرون به صرفه اقتصادی نیست به همین دلیل مقرر شد منازل، مغازه‌ها و زمین‌های اطراف را خریداری کنند تا مساحت زمین را به حد مقرون به صرفه اقتصادی مطلوب برسانند که هدف برنامه یعنی مجتمع عظیم تجاری با مساحت زیر بنایی ۵۶ هزار متر مربعی تأمین شود.

پروژه عظیم فیروزه در هفت فاز جداگانه طراحی شده که با عملیات اجرایی انجام شده تاکنون، سه فاز آن به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد رسیده و بخش‌های دیگر به دلیل ریزش دیوارهای همسایه‌های مجاور، عملیات اجرایی آن از رمپ آغاز شده که تا به حال به پیشرفت ۲۱ درصد رسیده است.

در برنامه‌ریزی پروژه فیروزه یک طبقه آن به عنوان سیتی سنتر در نظر گرفته شده که با توجه به تفاهم نامه منعقد شده، هایپر استار در یک طبقه کامل این پروژه قرار خواهد گرفت که بزرگترین هایپر استار یا سیتی سنتر غرب کشور خواهد بود و سه طبقه آن در اختیار مشاغل مختلف قرار می‌گیرد و طبقات زیرین با مساحت حدود ۲۱ هزار متر مربع پارکینگ طبقاتی است که اگر به مرحله اجرایی کامل برسد مشکل ترافیکی خیابان مدرس که از نقاط کور ترافیکی است رفع می‌شود چراکه این مجتمع ظرفیت بالایی در توقف خودروها خواهد داشت. همچنین پشت بام ساختمان که به عنوان باغ بام طراحی شده رستورانی با دو هزار مترمربع زیربنا و ۵۰۰ متر باغ بام خواهد بود که چشم‌انداز بسیار زیبایی خواهد داشت.

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند پروژه فیروزه را به سرانجام برساند

رسول حیدری، مدیر عامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری کرمانشاه در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پروژه فیروزه در حال حاضر بزرگ‌ترین پروژه در حوزه مجتمع‌های تجاری خیابان مدرس است و هم اکنون بدون پیشرفت محسوسی بر زمین مانده است و شهروندان نمایی اسکلتی را به جای یک مجتمع تجاری آبرومند و در خور کرمانشاه می‌بینند.

وی اظهار می‌کند: میزان پیشرفت پروژه مجتمع تجاری فیروزه ۲۱ درصد است و امروز با مشکل تامین اعتبار مواجه است.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری کرمانشاه می‌افزاید: با توجه به اینکه این پروژه تجاری است امکان تخصیص هیچ گونه اعتباری از سنوات گذشته تاکنون به آن میسر نبوده و صرفاً مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای آن در سال ۸۹ به فروش رفته است.

وی با بیان اینکه سهم شهرداری در این پروژه ۸۵ درصد و سهم بخش خصوصی ۱۵ درصد است، ادامه داد: با توجه به توافق با بانک، بانک عامل ارائه تسهیلات شده و شهرداری متعهد به بازپرداخت آن است.

حیدری با بیان اینکه وضعیت شهرداری به گونه‌ای نیست که بتواند به تنهایی کار را ادامه دهد و باید به صورت مشارکتی این پروژه به سرانجام برسد، تصریح می‌کند: با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر برنامه سازمان فروش پروژه با وضع موجود از طریق انجام مزایده عمومی است.

مجتمع فیروزه توجیه اقتصادی ندارد

سید احسان احسانی، عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه با ابراز گلایه از وجود چنین مجتمعی می‌گوید: پروژه فیروزه سالها است که نیمه‌کاره باقی مانده و به طور کامل اجرا نشده و  در تمام این سال‌ها هزینه زیادی برای آن صرف شده است.

وی می‌افزاید: این مجتمع هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد و کاربرد و قابلیت تجاری ندارد، در حال حاضر نیز مجتمع‌های تجاری که در مجاورت فیروزه است نیز هیچ گونه رونقی ندارند و کسب و کار در آنجا تعطیل است.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه تصریح کرد: ده‌ها میلیارد تومان پول برای اجرای پروژه مجتمع فیروزه هزینه شده، اما تاکنون هیچ بازخوردی نداشته است و سازه‌های این پروژه روز به روز مستهلک‌تر می‌شود.

کد خبر 438854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.