تشدید مبارزه با کرونا در افغانستان

ضعف امنیت و تدابیر سیاسی در کشور افغانستان باعث شده وضعیت مردم در دوران شیوع ویروس کرونا روز به روز وخیم‌تر شود و بیماری کووید-۱۹ به بدترین شکل ممکن زندگی افغانستانی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با سرعت گرفتن شیوع بیماری کووید -۱۹ در استان هرات، مرکز ظهور ویروس کرونا در افغانستان، مقامات رسمی در ردیابی بیماران کرونایی، انجام تست‌های مربوطه و جداسازی افراد مبتلا و مشکوک با مشکلات زیادی مواجه شدند. هم اینک با وجود اعمال محدودیت‌های سفت و سخت، همچنان ویروس کرونا با سرعتی باورنکردنی در میان مردم یکه‌تازی می‌کند و هر روز بیشتر از روز قبل بر روند صعودی نمودار ابتلا می‌افزاید. در حال حاضر بیش از ۳۷ هزار نفر از مردم این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که از این تعداد حدود هزار و ۴۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ضعف امنیت و تدابیر سیاسی حتی قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور افغانستان باعث شده است وضعیت مردم در این دوران روز به روز وخیم‌تر شود و بیماری کووید -۱۹ به بدترین شکل ممکن زندگی افغانها را تحت تأثیر قرار دهد. پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ به طور چشمگیری کاهش یابد و بخش اعظم جمعیت کشور به دنبال اثرات شدید پاندمی بر درآمدها و مشاغل در زیر خط فقر قرار گیرند.

واکنش سریع به بحران کرونا

بانک جهانی که از اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر سیستم‌های ضعیف مراقبت سلامت در افغانستان آگاه بود، در همان ابتدای کار مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به دولت این کشور اهدا کرد تا به افغانستان در تقویت آمادگی بهداشت عمومی کمک کند. این حمایت مالی دولت افغان را قادر کرد سرویس‌های مراقبت سلامت در کشور را تقویت کند، به کشف و جداسازی افراد مبتلا به ویروس کرونا بپردازد، قابلیت انجام آزمایش کرونا را بهبود ببخشد و امکانات و تجهیزات بیشتری را در اختیار مراکز درمانی و بیمارستان‌ها قرار دهد.

مبارزه با گمراه‌سازی مردم

گمراه سازی مردم در مورد ویروس کرونا و دادن اطلاعات غلط با سرعتی بیشتر از خود بیماری در میان مردم در حال گسترش است. اگرچه رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در ترویج اقدامات پیشگیرانه در میان مردم ایفا می‌کنند، اما در عین حال مملو از تصورات غلط و شواهد بی اساس هستند که همین امر منجر به گمراه‌سازی مردم شده است. برخی از مردم در جوامع روستایی در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در این دوران زیاده‌روی می‌کنند، حال آنکه بسیاری نیز به علت وجود اطلاعات نادرست در مورد ویروس کرونا و ترس از قرنطینه شدن، بیماری خود را از دیگران پنهان می‌کنند.

وزیر بهداشت افغانستان برای اینکه از گسترش این اطلاعات نادرست در میان مردم خودداری کند، کلاس‌های آموزشی گسترده‌ای در سراسر کشور برگزار کرد که در این کلاس‌ها، نمایندگان برگزیده‌ای به تعلیم مردم در مورد ویروس کرونا می‌پردازند و مردم را به قرنطینه‌های شخصی، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دست‌ها ترغیب می‌کنند.

حمایت از اقتصاد جامعه

پاندمی کووید -۱۹ و اقدامات مهار شیوع ویروس کرونا تأثیرات منفی چشمگیری بر اقتصاد ضعیف کشور افغانستان بر جای گذاشته است. قرنطینه‌ها و بسته شدن مرزها باعث به وجود آمدن اختلالات زیادی در فعالیت‌های اقتصادی و کاهش صادرات و واردات در این کشور شده است.

بانک جهانی به منظور حل این بحران و کمک به دولت افغانستان جهت مدیریت کمبود درآمدها، در اوایل ماه می کمک مالی دیگری معادل ۱۶۰ میلیون دلار در اختیار رئیس جمهور افغانستان قرار داد تا بحران به وجود آمده را به بهترین نحو ممکن برطرف سازد. علاوه بر این در اوایل ماه جولای نیز بانک جهانی مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار در اختیار دولت افغانستان قرار داد تا خسارات اقتصادی به وجود آمده را جبران کند. رئیس جمهور افغانستان از این بسته حمایتی برای بهبود سریع‌تر وضعیت اقتصادی و زیرساخت‌های اساسی نظیر آب، برق و مخابرات بهره برد.

کد خبر 438839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.