رشد شارپ‌گونه سهم‌های بزرگ عامل خروج بازار از تعادل است

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه درباره رفتار متفاوت بازار سهام نسبت به گذشته گفت: رشد شارپ‌گونه سهم‌های بزرگ که به نوعی لنگرگاه‌های بازار شناخته می‌شوند، بازار را از تعادل خارج کرد.

سید امین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره رفتار متفاوت معامله‌گران نسبت به گذشته، اظهار کرد: یکی از دلایل این موضوع می‌تواند ورود تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران به بازار سهام باشد در حالی که هیچ اطلاعاتی از این بازار نداشته و نهایت اطلاعات آن‌ها محدود به محتوای چندین کانال تلگرامی و اینستاگرامی است.

وی افزود: این منابع اطلاعاتی و کانال‌هایی که به صورت شخصی اداره می‌شوند در بسیاری از موارد، اطلاعات صحیح و غلط را صورت مخلوط ارائه می‌دهند؛ البته کانال‌های نهادهای مالی از این مسئله مستثنی است.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ورود این حجم از سرمایه‌گذاران جدید که بدون استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و به صورت مستقیم به بازار وارد شده و گاه حتی از شرایط این بازار هم اطلاعاتی ندارند می‌تواند سبب رفتارهای متفاوتی شود که در نمودار شاخص‌ها نمود پیدا می‌کند.

موسوی خاطرنشان کرد: برخی از این افراد صرفاً با شنیدن برخی خبرها، همه تخم مرغ‌های تحلیلی خودشان را در سبدی به نام سبد ای تی اف دولت قرار دادند در حالی‌که بازار سرمایه پر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. در واقع فرصت‌های سرمایه‌گذاری نه فقط درون ای‌تی‌اف‌ها قرار دارند و نه خارج از آن‌ها. به این منظور شرکت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری ارزشمند تلقی می‌شوند در این بازار فراوانند؛ برخی در ای‌تی‌اف‌ها و برخی خارج از آن‌ها قرار دارند بنابراین نباید همه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تنها به چنین ETF‌ هایی منوط کرد.

وی افزود: بازار سرمایه به شدت نسبت به اخبار واکنش نشان می‌دهد و شاید این واکنش‌ها در بسیاری از موارد، هیجانی و بیش از تأثیر واقعی آن خبر بر صنعتی خاص یا بازار باشد؛ واکنشی که می‌تواند ایجاد بی‌اعتمادی کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: رفتارهایی که در چند روز گذشته شاهد بودیم بیشتر به دلیل رشد سریع سهم‌هایی است که عموماً جزو دسته سهم‌های باثبات‌تر و یا در صنایع بزرگ قرار می‌گیرند و به نوعی لنگرگاه‌های بازار شناخته می‌شود.

موسوی ادامه داد: چنین سهم‌هایی معمولاً رشد باثبات و مستمر داشته و همیشه به دید یک بزرگ‌تر در بازار به آنها نگاه می‌شود. اگر در صنایع کوچک‌تر سودی کسب می‌شد در نهایت به خرید این سهم‌ها سوق داده می‌شد. مثل هولدینگ خلیج فارس.

وی خاطرنشان کرد: رشد شارپ‌گونه این سهم‌ها، بازار را از تعادل خارج کرد. قطعاً همه این سهم‌ها که در این دسته قرار می‌گیرند، ارزش ذاتی و پتانسیل رشد دارند اما این رشد باید آرام‌تر و با ثبات‌تر می‌بود.

پیش‌بینی هفته جاری بورس

این کارشناس بازار سرمایه درباره جهت حرکت بازار در هفته جاری اظهار کرد: به نظر می‌رسد بازار از سبز و قرمز کامل (مثبت و منفی پنج درصد) فاصله خواهد گرفت.

موسوی تصریح کرد: حرکت آغازین این فاصله‌گیری از روز شنبه یا یکشنبه آغاز شده و بازار به سمت تعادلی نسبی حرکت می‌کند؛ تعادلی میان منفی دو تا مثبت دو درصد. اگرچه احتمال بروز چنین رفتاری در روز شنبه کمی بعید به نظر می‌رسد اما احتمالاً از روز یکشنبه یا دوشنبه شاهد باشیم.

وی افزود: در این هفته سهم‌ها بر اساس ارزش خود معامله شده و نسبت به تاثیر سایر سهم‌ها بی‌تفاوت‌تر می‌شوند. این روند جدا شدن در هفته آینده ملموس‌تر می‌شود.

کد خبر 438830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.