نصرالله: یکی از پیامدهای جنگ ۳۳ روزه، خنثی کردن طرح خاورمیانه جدید بود

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه، پیامدها و نتایج راهبردی برای منطقه داشت که توقف و شکست طرح خاورمیانه جدید که جورج بوش پسر، رئیس جمهور وقت آمریکا، آن را برای منطقه و در نهایت سرنگونی جمهوری اسلامی ایران آماده کرده بود، یکی از آن‌ها بود.

به گزارش ایمنا، به نقل از العالم، سید حسن نصرالله سخنرانی خود به مناسبت سالروز آغاز جنگ ۳۳ روزه، ضمن تشکر از همه کسانی که در این نبرد و در ایجاد این حماسه، مقاومت و پیروزی نقش داشتند، گفت: دشمن صهیونیستی با تصمیم آمریکا جنگ ۳۳ روزه را بر لبنان تحمیل کرد.

وی افزود: ۳۳ روز گذشت و مقاومت همچنان ایستادگی می‌کرد تا آنکه رژیم صهیونیستی وادار شد تجاوزگری را متوقف کند و برای پایان دادن به جنگ از شرط‌های خود منصرف شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: طرح خاورمیانه جدید که از اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکا آغاز شد، در سال ۲۰۰۶ در لبنان ناکام ماند و سقوط کرد.

نصرالله تصریح کرد: پس از گذشت ۱۴ سال از جنگ تموز، رژیم اشغالگر همچنان از شکست روانی و نظامی رنج می‌کشد.

وی گفت: آنچه در سال ۲۰۰۰ رخ داد، یک دستاورد بود؛ در سال ۲۰۰۶ یک مصونیت و حمایت ایجاد کردیم و پس از آن یک معادله بازدارندگی بر دشمن صهیونیستی تحمیل کردیم که اکنون این معادله بازدارندگی است که از لبنان محافظت می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان مشکل رژیم صهیونیستی با حزب الله را به سبب مقاومت و توانمندی‌های آن و خطراتش برای رژیم اشغالگر دانست و افزود: آمریکایی‌ها وجود قدرت و نیرویی که از لبنان و خاک و ملت و عزت و کرامت آن دفاع کند را بر نمی‌تابند.

نصرالله با اشاره به اینکه مقاومت برای لبنان به مثابه موجودیت است، گفت: حزب الله در نهایت به شهادت یکی از مبارزانش به دست صهیونیست‌ها در سوریه پاسخ خواهد داد.

وی افزود: تصمیم حزب الله برای پاسخ همچنان پابرجاست تا معادله و قواعد درگیری با دشمن را تحکیم ببخشد و باید این پاسخ جدی و حساب شده و با برنامه‌ریزی باشد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به توافق امارات با رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد و آن را اقدامی خائنانه و از پشت خنجر زدن برشمرد و گفت: از اقدام حاکمان امارات در امضای توافق با رژیم اشغالگر غافلگیر نشدیم؛ زیرا اساساً عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها موضوعی واقعی بود که از مدت‌ها پیش برخی حکام عربی آن را کلید زده بودند.

نصرالله افزود: زمان اعلام توافق میان امارات و "رژیم صهیونیستی" بیانگر نیاز ترامپ به اعلام یک دستاورد سیاسی است و این توافق نشان می‌دهد که برخی حاکمان عرب در واقع نوکر آمریکا هستند.

وی گفت: پیش بینی می‌کنیم که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برخی کشورهای عربی به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر بپردازند.

دبیرکل حزب الله در تبیین مسئله ایران هراسی تصریح کرد: اظهارنظر برخی کشورهای عربی و اقدام آنها در ترویج ایران هراسی در واقع با هدف دستیابی به توافق با "رژیم صهیونیستی" است.

نصرالله همچنین به فاجعه انفجار در بندر بیروت اشاره کرد و افزود: دو فرضیه درباره این انفجار وجود دارد؛ نخست یک اتفاق بوده است و دوم اقدامی تخریبی، که در هر حال حزب الله در انتظار نتایج تحقیقات است.

وی گفت: اگر انفجار بیروت یک اتفاق بوده است، آنگاه دستگاه قضائی لبنان پرونده انفجار را در دستور کار قرار خواهد داد. تحقیقات در این باره باید ادامه یابد و پاسخ‌های لازم به ملت لبنان ارائه شود.

به گفته دبیرکل حزب الله، اگر رژیم صهیونیستی مرتکب این جنایت بزرگ در بندر بیروت شده باشد، حزب الله هرگز سکوت نخواهد کرد.

نصرالله با اشاره به اینکه پس از انفجار بندر بیروت شاهد طرحی برای سرنگونی یک دولت بودیم، افزود: تلاش‌هایی برای اعمال فشار به منظور استعفای رئیس جمهور و سپس مجلس نمایندگان وجود داشت، اما با شکست مواجه شد.

وی با تمجید از نقش سازنده میشل عون و نبیه بری در مدیریت مسائل داخلی پس از وقوع انفجار در بندر بیروت گفت: رئیس جمهور و رئیس پارلمان افرادی نیستند که به سادگی در مقابل فشارها تسلیم شوند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان برخی نیروهای سیاسی را به تلاش برای سرنگونی دولت و قرار دادن لبنان در آستانه جنگ داخلی به منظور تحقق منافع حزبی و خارجی متهم کرد و افزود: همه ما باید برای حفظ دولت و ممانعت از وقوع جنگ داخلی تلاش کنیم. از جانب حزب الله و فراکسیون الوفا از دولت دیاب که تحت فشارهای گسترده تمام تلاش خود را به کار گرفت، تشکر و قدردانی می‌کنم.

نصرالله ابراز امیدواری کرد که دولت دیاب به عمل به وظایف قانونی و دولتی خود تا تشکیل دولت جدید ادامه دهد.

وی تصریح کرد: در هر کشوری مردم انتظار دارند که دولت دستاوردی ارائه دهد. ما خواستار دولتی قدرتمند هستیم که از حمایت و پشتیبانی سیاسی برخوردار باشد؛ زیرا در غیر این صورت به سادگی ساقط می‌شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به تشکیل دولت جدید و نحوه تشکیل آن اشاره و خاطر نشان کرد: نیاز امروز لبنان دولتی است قوی که از نظر سیاسی مورد حمایت و حفاظت باشد.

نصرالله گفت: هرکسی در لبنان مأمور به تشکیل کابینه باشد، حزب‌الله از وی خواهد خواست هرچه سریع‌تر دولت فراگیر و «دولت وحدت ملی» را تشکیل دهد.

وی درخواست‌ها مبنی بر تشکیل «دولت بی‌طرف» را با توجه به تجارب گذشته در لبنان، وقت‌کشی دانست و گفت که چیزی به نام «بی‌طرفی» وجود ندارد؛ چرا که همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی اهداف و خواسته‌هایی دارند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به نزدیک شدن زمان قرائت حکم دادگاه ویژه رسیدگی به ترور «رفیق الحریری»، نخست‌وزیر سابق لبنان اشاره کرد و گفت: حکم این دادگاه به احتمال زیاد علیه مقاومت باشد چرا که نتیجه تحقیقات از پیش مشخص است و موضع حزب‌الله رد همه اتهام‌ها علیه نیروهایش است.

نصرالله گفت: از نظر حزب‌الله این حکم دادگاه که قرار است صادر شود، در حکم این است که گویا صادر نشده است. سید حسن نصرالله از لبنانی‌ها خواست در رابطه با این حکم هشیار باشند چرا که برخی تلاش خواهند کرد برای حمله به مقاومت در لبنان، از این حکم سو استفاده کنند.

وی در بحث کرونا نیز اظهار کرد: شمار مبتلایان به این ویروس و فوتی‌ها رو به تزاید است، از این روز از همه لبنانی‌ها خواست به وظایف دینی و انسانی خود عمل کرده و از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی و همه پروتکل‌ها را رعایت کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: با جنبش امل درباره نحوه برگزاری مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) گفت‌وگوهایی صورت گرفته و دوشنبه آینده در این باره صحبت خواهد کرد.

نصرالله در پایان اظهار کرد: بر خلاف ادعای برخی رسانه‌ها که می‌گویند، حزب‌الله ترسیده یا وضع بحرانی دارد، گفت که بر خلاف این ادعاها، حزب‌الله و متحدان محلی و منطقه‌ای این جنبش راحت هستند.

وی به هواداران و طرفداران مقاومت در لبنان توصیه کرد خشم و غضب خود را از آنچه می‌بیند و می‌شوند، کنترل کنند و صبور باشند؛ چرا که در آینده چه‌بسا از آن برای اینکه لبنان به جنگ داخلی سوق پیدا نکند، استفاده کنند.

کد خبر 438822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.