واکنش ها به عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و امارات

اقدام امارات برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی، هشدار تشکیلات خودگردان و گروه‌های مختلف فلسطینی، ایران و شماری از کشورهای عربی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی اعلام توافق آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات برای آغاز روابط رسمی میان تل آویو و ابوظبی و همچنین توقف طرح الحاق اراضی کرانه باختری، مقامات و رسانه‌های مختلف منطقه و جهان به این توافق واکنش نشان دادند.

حامیان روابط دیپلماتیک امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مانند رفتارهای ضد فلسطینی گذشته خود، در واکنش به برقراری روابط دیپلماتیک امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی ضمن تاریخی خواندن این توافق گفت: این توافق مهمترین دستاوردی است که در ۲۵ سال اخیر به دست آمده و چه بسا شاهد اتفاقات دیگری در آینده باشیم. از رهبران امارات و اسرائیل به خاطر «شجاعتشان» تشکر می‌کنم!

ترامپ همچنین گفت که دوست دارد نام خودش را روی این توافق بگذارد اما رسانه‌ها این موضوع را قبول نمی‌کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در ادعایی این توافق را «گامی بزرگ و رو به جلو در مسیر صحیح» توصیف کرد.

آنتونیو گوترش، دبیر سازمان ملل متحد نیز در پیامی در واکنش به توافق مذکور اعلام کرد از هر طرحی که به تقویت صلح و امنیت در منطقه بیانجامد، استقبال می‌کنیم.

جرد کوشنر، طراح طرح ضد فلسطینی معامله قرن هم مدعی شد، ترامپ از ما اقدامی غیرمتعارف از ما خواست و ما انجامش دادیم. این توافق فرصت‌های «صلح» را فراهم خواهد کرد.

وی همچنین با «تاریخی» خواندن این توافق، موافقت اسرائیل را با توقف طرح الحاق اراضی فلسطینی اعلام کرد. کوشنر اعلام کرد کشورهای عربی دیگر هم هستند که اقدام مشابه امارات را اتخاذ خواهند کرد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر هم با استقبال از این توافق، در ادعایی آن را گامی در مسیر برقراری صلح در خاورمیانه خواند.

برایان هوک، نماینده سابق آمریکا در امور ایران مدعی شد: «چیزی که امروز شاهد آن هستیم خاورمیانه جدید است. سیر حوادث، امروز بسیار متفاوت است و ما می‌بینیم که آینده تا حد زیادی در خلیج [فارس] و نزد اسرائیلی‌ها و گذشته نزد رژیم ایران است. ایران با توسل به زور بی‌رحمانه به قدرت چسبیده است.»

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز به توافق میان رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی‌سازی روابط با یکدیگر که دولت «دونالد ترامپ» میانجی آن بوده است واکنش نشان داد.

بایدن این توافق را «گامی تاریخی» توصیف کرد و تصمیم امارات برای به رسمیت شناختن اسرائیل، «اقدامی شجاعانه» توصیف کرد و گفت که طرح الحاق کرانه باختری، ضربه‌ای کاری به صلح وارد می‌آورد و به همین دلیل است که من اکنون با آن مخالف هستم و در کسوت رئیس‌جمهور نیز با آن مخالف خواهم بود.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در واکنش به این توافق گفت: «تصمیم امارات و اسرائیل در عادی سازی روابط خیلی خیلی خبر خوبی است. عمیقاً امیدوار بوده‌ام که [طرح] الحاق در کرانه باختری پیش نرود و توافق امروز به منظور توقف آن طرح گامی خوب در جهت [حرکت به سمت] یک خاورمیانه صلح‌آمیزتر است.

اتحادیه اروپا هم ضمن استقبال از توافق ابوظبی و تل‌آویو، مدعی شد این توافق می‌تواند به ثبات در منطقه غرب آسیا کمک کند.

وزارت خارجه ایتالیا نیز با استقبال از این توافق، آن را گامی مهم برای بازگرداندن صلح به منطقه ادعا کرد.

مخالفان توافق میان رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی‌سازی روابط

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به این توافق، خواهان نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب و همچنین نشست فوری رهبران و گروه‌های فلسطینی برای بررسی پیامدهای این توافق شد.

وی همچنین این توافق را به مثابه به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت رژیم اسرائیل» و نیز خیانت به قدس و الاقصی دانست.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین از وزارت خارجه فلسطین خواست سفیر فلسطین در ابوظبی را در واکنش به این توافق امارات و اسرائیل فرابخواند.

عباس زکی، از رهبران جنبش فتح هم اقدام امارات به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را شانه خالی کردن از مسئولیت‌های ملی، دینی و انسانی خود در قبال مساله فلسطین دانست.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به توافق رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی، سفیر خود را از امارات فراخواند.

کمیته مقاومت مردمی فلسطین نیز توافق میان امارات و اسرائیل را «خنجر مسموم بر پشت امت اسلامی و تاریخ آن» خواند.

ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهور ترکیه هم توافق امارات و رژیم اسرائیل را «خیانت» به مردم و آرمان فلسطین دانست و گفت تاریخ خواهد نوشت که آن‌هایی که به مردم فلسطین خیانت کردند، جز شکست خوردگان هستند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از موضع این تشکیلات در محکوم کردن توافق رژیم اسرائیل و امارات برسی عادی‌سازی روابط تقدیر و از این موضع اعلام حمایت کرد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن در واکنش به این توافق هم گفت که "توافق صهیونیستی - اماراتی را به شدت محکوم می‌کنیم و آن را یک اقدام تحریک‌آمیز می‌دانیم. این اقدام، آنچه را که سری بود علنی و ثابت کرد دشمن صهیونیستی و آمریکایی به ویران کردن منطقه ادامه می‌دهند. توافق اماراتی- اسرائیلی و مشارکت امارات در تجاوز به یمن، ثابت می‌کند ما جان و خون خود را فدای آرمان فلسطین می‌کنیم. "

فوزی برهوم، سخنگوی حماس نیز گفت که توافق میان امارات و اسرائیل، پاداشی رایگان به اشغالگران بابت کشتار و جنایت در حق ملت فلسطین است. این توافق اشغالگران را به جنایت بیشتر تشویق می‌کند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر در واکنش به توافق سه جنابه بین امارات متحده عربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی، نوشت که "ابوظبی مدت ده سال است که ⁧امارات⁩ را بهشت ⁧اسراییل⁩ کرده است. شبکه‌های جاسوسی و اطلاعاتی موساد علیه کشورهای منطقه به وجود آورده‌اند. فلسطین بزرگ از نهر تا بحر به لطف غیرت مجاهدان و مردمان صبورش به زودی آزاد خواهد شد و بی غیرت‌ها در تاریخ گم خواهند شد.» هیچ مجاهد ⁧اسلامی⁩ و هیچ غیرتمند عربی به ⁧فلسطین⁩ خیانت نمی‌کند. فقط بی‌غیرت‌ها از پشت خنجر می‌زنند. "

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام ننگین ابوظبی برای عادی سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هر گونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج‌فارس، اعلام می‌نماید که دولت امارات و دیگر دولت‌های همراه باید مسؤولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند.

کد خبر 438772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.