۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
باران در ارم می ماند

رهاسازی دو نهنگ سفید در پناهگاه جدید دریایی ایسلند، مرگ ۲۴ هزار ماهی در سوادکوه، پلمب یک کارخانه بازیافت مقوا در اصفهان، مشاهده گونه نایاب حشره خوار کوتوله، تصمیم گیری درباره باران و ثبت تصاویر جدید از گله پنگوئن ها در قطب جنوب برخی عناوین بسته هفتگی محیط زیست ایمنا است که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان گفت: پیرو مباحث صورت گرفته در خصوص محل زندگی و نحوه نگهداری شامپانزه سه ساله‌ای به نام باران جلسه‌ای به میزبانی دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با همین موضوع و با حضور مدیر باغ وحش ارم، نماینده تام الاختیار هولدینگ پارسیان برگزار شد.
مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار و در نهایت تصمیم بر این شد که براساس رأی دادگاه، اقدامات بعدی در این خصوص انجام شود و باران در باغ وحش ارم بماند.

وی افزود: همچنین مقرر شد کارگروهی متشکل از نماینده تام الاختیار باغ وحش، نماینده اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و نماینده دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست تشکیل شود که وظیفه آن ارزیابی و احصای پروتکل‌های اتحادیه باغ وحش‌های اروپا و آسیا و ابلاغ آن به باغ وحش ارم است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، اضافه کرد: این کارگروه موظف است اصول احصا و تأیید شده از پروتکل باغ وحش‌های اروپایی و آسیایی را حداکثر ظرف مدت یک ماه به باغ وحش ارم ابلاغ کند و باغ وحش هم ملزم است تا در مدت شش ماه، مقدمات لازم برای اجرای این اصول تأیید شده توسط کارگروه را فراهم آورد.

منتظمی با بیان اینکه این کارگروه اختیار دارد که در هر زمان که لازم می‌داند از هر کارشناس داخلی و خارجی در خصوص وضعیت باران مشاوره بگیرد، گفت: این کارگروه همچنین اختیار دارد در صورتی که باغ وحش ارم در نگهداری صحیح از باران موفق عمل نکرد یا کوتاهی کرد، راساً در مورد محل نگهداری این شامپانزه تصمیم گیری کند.

دو نهنگ سفید در پناهگاه جدید دریایی در ایسلند رها شدند

دو نهنگ سفید در تاریخ ۷ اوت به یک پناهگاه دریایی جدید در خلیج کلتویک در ایسلند منتقل شدند.

نام یکی از این نهنگ‌ها «خاکستری کوچولو» و اسم دیگری «سفید کوچولو» است.

از این دو نهنگ پیش از انتقال به سواحل این خلیج در استخری در جزایر وستمن واقع در ساحل جنوبی ایسلند نگهداری می‌شدند تا بدنشان برای بازگشت به دریا آماده باشد و با محیط تازه سازگار شود.

ژوئن سال ۲۰۱۹ این نهنگ‌ها از مسیر هوایی، زمینی و دریایی از شانگهای به پناهگاه نهنگ‌ها در ایسلند منتقل شدند.

اندی بول، رئیس نهاد مدنی «سی‌لایف تراست» می‌گوید: «پس از برنامه‌ریزی و تمرین‌های زیاد، نخستین مرحله بازگشت این دو نهنگ به اقیانوس به خوبی و طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش رفت.»

نهنگ سفید یا نهنگ بِلوگا را در آب‌های نزدیک به قطب شمال می‌توان یافت. نهنگ‌های سفید به خاطر صدای زیری که دارند «قناری‌های دریا» نیز نامیده می‌شوند. این آبزیان ۵ متر طول دارند.

۲۴ هزار ماهی در سوادکوه تلف شدند

صبح امروز در فضای مجازی ویدئویی مبنی بر تلف شدن ۲۴ هزار قطعه ماهی در سوادکوه بر اثر آلودگی ناشی از پساب یک شرکت دست به دست شد.

موضوعی که حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ضمن تأیید این موضوع، اظهار کرد: این کارخانه در زمینه تولید پیچ فعالیت در شهرک صنعتی بشل فعالیت می‌کند و با وجود داشتن تصفیه‌خانه، به دلیل نداشتن راهبردی مناسب، موجب آلوده شدن رودخانه و آب آن شد و مرگ ۲۴ هزار ماهی را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه پس از اطلاع مردم، همکاران محیط زیست بلافاصله در منطقه حاضر شدند، تصریح کرد: پس از بررسی مأموران محیط زیست و بررسی موضوع، آلودگی آب و تلف شدن این تعداد ماهی تأیید شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در ۲ سال گذشته نیز، این کارخانه مرتکب چنین تخلفی شده بود و طرح دعوای آن، در محاکم قضائی موجود است، این بار نیز شکایت انجام شده و منتظر حکم قضائی خواهیم بود.

ابراهیمی تصریح کرد: از آنجایی که آب سیال است و تمامی پساب در یک لحظه در رودخانه خالی شد، آلودگی آب را در پی داشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به دبی پایین رودخانه، به وسیله موتور پمپ، پساب مانده در رودخانه جمع‌آوری شد و تلاش کردیم تا با هدایت این پساب به داخل کارخانه، تا حد ممکن از صدمه بیشتر به ماهیان جلوگیری کنیم.

دستگیری دو شکارچی متخلف به همراه لاشه کل وحشی در کاشان

الهیار دولتخواه رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان از دستگیری دو متخلف شکار و صید در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک این شهرستان خبر داد و گفت: محیط بانان این اداره هنگام گشت و کنترل، با شنیدن صدای تیراندازی در منطقه حفاظت شده قمصر – برزک با برنامه ریزی دقیق و کنترل راههای خروجی متخلفان و ساعتها تلاش بی وقفه موفق به دستگیری آنها شدند.

وی افزود: مأموران منطقه حفاظت شده قمصر و برزک پس از تعقیب و گریز وبا تلاش فراوان موفق به دستگیری دونفر متخلف در نیمه‌های شب، شدند که از آنها لاشه یک رأس کل وحشی به همراه یک قبضه اسلحه گلوله زنی و مهمات و ادوات شکار و صید کشف و ضبط شد.

کشف تصاویر جدید از گلّه‌های جدید پنگوئن در قطب جنوب

تصاویر ماهواره‌ای اخیر نشان می‌دهد شمار گلّه‌های پنگوئن امپراتور ۲۰ درصد بیش از چیزی است که پژوهشگران تا پیش از این گمان می‌کردند.

پژوهشگران بریتانیایی در مرکز مشاهدات قطبی بریتانیا با استفاده از تصاویر ماهوارهٔ کپرنیکوس به وجود هزاران پنگوئن امپراتور در قطب جنوب پی بردند.

این پنگوئن‌ها شامل، ۱۱ گلهٔ تازه می‌شوند که وجود سه تا از آنها پیشتر تشخیص داده شده بود، گرچه هرگز تأیید نشده بود.

گرچه خود پنگوئن‌ها کوچک‌تر از آنند که به‌آسانی در تصاویر بسیار دور ماهواره‌ای دیده شوند، اما محل فضلهٔ این جانوران، که انبوه آن به شکل لکّه‌ای روی سفیدی یخ قابل مشاهده است، سبب شده دانشمندان بتوانند مسیر و زمان حرکت این جانوران را تشخیص دهند.

پنگوئن‌های امپراتور در قطب جنوب زندگی می‌کنند که نه تنها دور از دسترس است بلکه دمای هوا نیز در آن گاه تا منفی ۵۰ درجهٔ سانتی‌گراد پایین می‌آید، امری که سبب می‌شود مطالعه روی این جانوران بسیار دشوار باشد.

تغییرات آب‌وهوایی و ذوب شدن یخ‌های قطبی تأثیرات شایان توجهی بر حیات این جانوران دارد و کشف اخیر به اطلاعات دانشمندان در این زمینه خواهد افزود.

مشاهده حشره خوار کوتوله در استان قزوین

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از مشاهده حشره خوار کوتوله به عنوان کوچک‌ترین پستاندار ایران در شهرستان تاکستان خبر داد.

حسن عباس نژاد گفت: بر اساس گزارش و تصاویر ارسالی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان و تأیید کارشناسان، اولین مشاهده گونه حشره خوار کوتوله به عنوان کوچک‌ترین پستاندار ایران در استان تأیید و ثبت شد.

به گفته وی حشره خوار کوتوله با نام علمی Suncus etruscus که در علفزارها، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها زندگی می‌کند، به عنوان کوچک‌ترین پستاندار شبگرد و قلمرو طلب شناخته شده است؛ طول بدن این پستاندار ۳۶ تا ۵۶ میلی متر، طول دم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱.۵ تا ۲.۵ گرم است.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، طول عمر حشره خوار کوتوله حدود ۱۵ ماه است و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه "کمترین نگرانی" (LC) در فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

عباس نژاد افزود: جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده است که مدام در حال خوردن باشد به طوری که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می‌خورد، زیرا سوخت وساز بدن این حیوان بسیار بالا است.

او اضافه کرد: حشره خوار کوتوله از حشرات و بندپایان تغذیه می‌کند و دندان‌های تیز و مخروطی آن‌ها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.

خطر ریزش بخشی از یخچال‌های طبیعی آلپ؛ ساکنان و گردشگران از محل دور شدند

عبور و مرور در بخش ایتالیایی یخچال طبیعی "مون بلان" در رشته کوه‌های آلپ و نزدیک به دره کوچک وال فرت در پی تشدید گرما در سه روز آینده از روز جمعه ممنوع اعلام شد.

این تصمیم مقام‌های محلی در پی نگرانی از تشدید گرما و احتمال ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در این منطقه گرفته شده است که می‌تواند موجب ریزش آن بر روی مناطق مسکونی شود.
از همین رو ۷۵ نفر روز پنج‌شنبه از این منطقه تخلیه شدند که ۲۰ نفر از آن‌ها ساکنان منطقه و بقیه گردشگر بودند.

بر اساس گفته مقام‌های محلی، حجم توده یخی که احتمال جدا شدن آن می‌رود، حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب تخمین زده می‌شود. به همین دلیل دستور اجباری و اضطرای تخلیه ساکنان شهر کورمییر برای مدت ۷۲ ساعت صادر شده است.

این در حالی است که اوضاع در این منطقه در روز جمعه کاملاً عادی بوده و گروه‌های توریستی در خیابان‌ها در حال گشت و گذار بودند.

نجات پرنده مهاجر گرفتار شده در فاضلاب

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: تیم امداد رسانی بدون هیچ گونه آسیبی پرنده را بیرون کشیدند.

به گفته وی یک قطعه پرنده فلامینگوی مهاجر که درلجن تصفیه خانه فاضلاب شهرستان بویراحمد گرفتار شده بود با کمک تیم آتش نشانی و آب و فاضلاب بطور سالم به بیرون کشیده شد. پرنده پس از تائید سلامتی آن توسط دامپزشک به دامان طبیعت بازمی گردد.

پلمب یک کارخانه بازیافت کاغذ در شهرستان اصفهان

یک واحد کارخانه بازیافت کاغذ و مقوا در شهرستان اصفهان با حکم قضائی پلمب شد.

این واحد صنعتی با وجود شکایات مردمی و صدور اخطارهای مکرر زیست محیطی، برای برطرف شدن آلایندگی خود اقدام نکرده بود.
بر اساس استانداردهای محیط زیست، صاحبان واحدهای صنعتی و خدماتی موظف به رعایت و کاهش آلایندگی واحدهای خود هستند در غیراین صورت، واحد آنها تا رفع کامل آلایندگی پلمب می‌شود.

کد خبر 438733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.