سرمایه‌گذاری شهرداری آستارا در حوزه گردشگری

شهردار بندر آستارا با برشمردن ظرفیت‌ها و جاذبه طبیعی این شهر، گفت: توسعه گردشگری درآمد پایدار شهری را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

جواد معیتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آستارا با دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و داشتن همزمان دو مرز آبی و خاکی با کشور جمهوری آذربایجان، اسکله، بندر، راه آهن، قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و امکانات طبیعی همچون کوه، جنگل، دریا و تالاب در فصول مختلف سال میزبان بسیاری از مسافران و گردشگران است. و این ظرفیت‌ها باعث توسعه تجارت و درآمدهای پایدار شهری شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد و تثبیت درآمدهای پایدار شهری با استفاده از فرصت‌های تجاری و فصلی باید مورد بررسی و بازبینی اساسی قرار گیرد. ادامه داد: نتایج بررسی‌ها و پژوهش‌های نظری و کاربردی در حوزه امور اقتصادی شهری نشان می‌دهد. که سرمایه‌گذاری در چارچوب قوانین و مقررات و اهداف کارشناسی شده، نقش اساسی در تحقق اهداف عمرانی، آبادانی و توسعه متوازن شهری دارد.

شهردار آستارا عنوان کرد: به منظور کاهش بروکراسی‌های اداری، ایجاد پنجره واحد برای سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان در طرح‌های مختلف در جهت تحقق اهداف تجاری بسیار ضرورت دارد تا سرمایه گذاران با احساس امنیت در این پروسه گام بردارند.

معیتی خاطرنشان کرد: آستارا از لحاظ اقامت مسافر در استان گیلان دارای رتبه نخست بوده و در بین ۲۰ شهر گردشگرپذیر ایران با جذب سالانه شش میلیون مسافر داخلی و ۸۰۰ هزار مسافر خارجی به شمار می‌رود و نخستین بندر خصوصی کشور و پنجمین بندر فعال ترانزیتی شمال کشور است.

وی افزود: بر اساس رشد جمعیت آستارا و نیاز به اسکان و بالاخص تأمین درآمد خانوارهای شهرستان اشتغالزایی و استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های ذاتی آن دارای اهمیت جامع و کاربردی است. به طوری که استفاده از موقعیت‌های طبیعی و تاریخی منطقه قابلیت ایجاد درآمدهای پایدار شهری را توسعه و گسترش می‌دهد.

شهردار آستارا به موقعیت اکو توریستی این شهر اشاره کرد و گفت: آستارا دارای مناطق بکر و طبیعت بی نظیر در سطح ملی می‌باشد به طوری که دارای ذخایری همچون بافت سنتی، تاریخی و المان‌های خاص مختص به خود است.

معیتی گفت: درآمدهای پایدار شهری که زیر مجموعه‌ای از مقوله اکوتوریسم شهری است که دارای سه شاخه گردشگری و کالبد شهری، موقعیت تجاری و تفریحی شهری است. که خوشبختانه آستارا هر سه ویژگی را دارد.

وی با بیان اینکه با استفاده از منابع طبیعی موجود در اطراف شهر به عنوان فرصت‌های قابل اتکا درآمد پایدار می‌توان در رشد و توسعه امکانات شهری از آن بهره برد. افزود: تبلیغ و شناساندن هرچه بیشتر منابع طبیعی و ذاتی این شهر باعث جذب گردشگر و رونق درآمد پایدار شهری می‌شود.

شهردار آستارا خاطرنشان کرد: تالاب استیل با ۱۳۸ هکتار وسعت در هفت کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد و از مهمترین منابع طبیعی این شهر است که قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری و درآمد پایدار شهری را دارد و شهرداری آستارا با انجام اقداماتی در حاشیه استیل سعی در احیا، آماده سازی و تبدیل آن به یکی از مناطق ویژه توریستی در سطح کشور است.

معیتی پارک بی بی یانلو را یکی دیگر از منابع مهم طبیعی آستارا دانست و گفت: این پارک یکی از مناطق نمونه گردشگری آستارا با یک هزار و ۵۱۲ هکتار وسعت، جز جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود، که در ضلع جنوب غربی و در فاصله پنج کیلومتری آستارا واقع شده است. و شهرداری در چند سال گذشته امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی در این پارک ایجاد کرده، که مورد توجه شهروندان و گردشگران قرار گرفته است.

وی ا تاکید کرد: رسیدگی و سر و سامان دادن به بافت تاریخی، سنتی و طبیعی سرسبز آستارا در کوتاه مدت موجب دگرگونی سیمای شهری و تقویت روحیه شهروندان آن شده و در بلند مدت موجب ارتقا وجه شهری، جذب گردشگر و سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌شود.

به گزارش ایمنا، بندر مرزی آستارا با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و این شهر با داشتن جاذبه‌های متنوع طبیعی، اقتصادی و تاریخی یکی از ۲۰ شهر گردشگرپذیر ایران است.

کد خبر 438716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.