تدوین الگوی کشت محدودیت‌های خاکی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت مبتنی بر محدودیت‌های خاکی و محدودیت‌های گیاهی و اقلیمی توسط کارشناسان این وزارتخانه تدوین شده و براساس آن عمل می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، کاظم خاوازی روز پنجشنبه در حاشیه بهره برداری از ۲۳ هزار هکتار طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام اظهار کرد: لایحه تصمیم‌گیری در قالب برنامه‌ای چهار ساله در ارتباط با الگوی کشت در کشور به صورت کارشناسی شده آماده شده و اکنون ما می‌دانیم در هر منطقه‌ای از کشور چه گیاهی کشت کنیم که با وضعیت آب و خاک آن منطقه متناسب باشد.

وی با بیان اینکه ما در حال تدوین سیاست‌های حمایتی هستیم که مبانی این سیاست‌ها بر تشویق استوار است، گفت: در این سیاست‌ها مشخص کرده‌ایم که کدام گیاه در کدام منطقه استعداد بیشتری دارد و در حوادث طبیعی مانند سرمازدگی کمترین خسارت را می بیند و این بسته اکنون آماده است.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: لایحه سیاست‌گذاری را تقدیم دولت می‌کنیم و امیدوارم هستیم با تصویب آن از کشت بهاره، مرحله اول در اردیبهشت را به همه استانداران ابلاغ کنیم و فکر می‌کنم این مسیر بسیار خوبی برای تحول بخش کشاورزی خواهد بود.

خاوازی افزود: به طور قطع در مرحله اول مشکلاتی پیش خواهد آمد، اما با پایدار کردن این تصمیمات و برگشتن روی سیاست‌هایی که تدوین شده و دوباره آن را تنظیم کردیم بعد از دو سال کاملاً می‌توانیم الگوی کشت را در کشور پیاده کنیم.

وی ادامه داد: در همه کشورهایی که این مشکل را دارند عمدتاً با مشکل نبود توان علمی و فنی روبرو هستند اما خوشبختانه توان علمی و فنی بخش کشاورزی در کشورمان بسیار بالا است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد گذر از کشاورزی سنتی به سمت مدرن با اجرای پروژه‌های آب و خاک، گفت: با اجرای این پروژه‌ها می‌توانیم بگوییم بخشی از کشاورزی ما به مدرن تبدیل می‌شود اما باید اعلام کنیم که بیش از ۹۷ درصد از بهره برداران و کشاورزان ما با وجود تلاش‌ها و زحمات زیاد و حضور در دوره‌های آموزشی سطح تحصیلات پایینی دارند.

خاوازی افزود: برای ارتقای سطح دانش کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی طرحی آماده کردیم که قرار است در شورای عالی کشاورزی و عشایر مطرح شود که اگر مطرح شود بخش زیادی از کشاورزان ما به دانش روز کشاورزی مجهز می‌شوند.

منبع: ایرنا

کد خبر 438696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.