۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
تکریم بازنشستگان؛ از حرف تا عمل

بار مشکلات معیشتی و اقتصادی بر سفره بازنشستگان و سالمندان بیش از دیگران سنگینی می‌کند اما متاسفانه پیگیری مطالبات بحق این قشر از جامعه تاکنون به نقطه قابل توجهی نرسیده و تکریم آنها تنها در قالب نام‌گذاری روزی در سال به نام آن‌ها انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۵ ذی‌الحجه، روز خانواده و تکریم از بازنشستگان نامگذاری شده است. در این روز در سراسر کشور مراسم‌های مختلفی به منظور تکریم بازنشستگان برگزار می‌شود، اما اینکه مسئولان چقدر در طول یکسال برای رسیدگی و پیگیری مطالبات بازنشستگان فعالیت می‌کنند، به نظر مهم‌تر از تکریم این افراد در یک روز مشخص از سال است.

شرایط اقتصادی این روزهای جامعه ایران به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا، پیچیده‌تر و سخت‌تر از همیشه شده و در جامعه‌ای که مشکلات معیشتی گریبانگیر همه اقشار باشد، زندگی بازنشستگان سخت‌تر از پیش خواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر مستمری بگیران و بازنشستگان امروزه به شغل‌های دوم و سوم روی آورده‌اند زیرا حقوق بازنشستگی این افراد هیچ تناسبی با تورم موجود در قیمت انواع مواد غذایی و سایر اقلام مصرفی خانوار ندارد.

آنچنان که سلیمانی، یکی از بازنشستگان اصفهانی، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حقوقی که از صندوق بازنشستگی دریافت می‌کنم فقط دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، این مبلغ هزینه‌هایی که این روزها با آن روبرو هستیم را تأمین نمی‌کند.

وی می‌افزاید: مخارج زندگی ما این روزها به سختی تأمین می‌شود. برای جبران کسری هزینه و جلوگیری از اینکه سربار کسی نباشیم، با یک دستگاه مینی‌بوس رانندگی می‌کنم اما هر روز نیروی انتظامی آن را جریمه می‌کند زیرا معتقد است یک بازنشسته نباید رانندگی کند.

این فرد بازنشسته اظهار می‌کند: ما از دولت هیچ انتظاری نداریم اما حداقل حالا که روش دیگری برای درآمد یافته‌ایم از انجام آن جلوگیری نکند.

یکی دیگر از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از مشکلات بسیاری که گریبانگیر او و خانواده‌اش شده است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: من عمل قلب باز انجام داده‌ام و دچار بیماری روماتیسم نیز هستم. اما بیش از یکسال است که همسرم مبتلا به سرطان شده و من بیماری‌های خودم را فراموش کرده‌ام. هزینه‌های بیمارستان همسرم به قدری زیاد است که توانایی تأمین آن را نداریم و سقف پوشش بیمه تکمیلی او نیز چند ماه است به اتمام رسیده است.

کروندیان ادامه می‌دهد: برای جبران کسری درآمدی خود، راننده سرویس مدارس شدم، اما با شیوع ویروس کرونا این کار را نیز از دست دادم و هیچ خسارتی دریافت نکردم.

مسئولان نظاره‌گر از اتاق‌های شیشه‌ای!

این مستمری بگیر سازمان تأمین اجتماعی تعریف می‌کند که بیش از ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته و از سال ۸۰ بازنشسته شده است اما افزایش حقوق بازنشستگی او نسبت به نرخ تورم موجود در کشور بسیار ناچیز بوده به طوری که اکنون برای تأمین هزینه‌های درمان همسرش مجبور به فروش همه سرمایه زندگی‌اش شده است.

کروندیان از پیگیری‌های مستمری که از طریق سازمان‌های مربوطه انجام داده می‌گوید و اضافه می‌کند: هیچ‌کدام از مسئولان پاسخگوی رفع مشکلاتی که برای جامعه بازنشستگان کشور به وجود آمده نیستند، گویی این افراد در اتاق‌های شیشه‌ای خود نشسته و فقط نظاره‌گر شرایط سخت ما هستند.

به گزارش ایمنا، به نظر می‌رسد این کوتاهی در حق کروندیان و دیگر بازنشستگان شامل پیگیری‌های خبرنگاران نیز می‌شود. زیرا تعدادی از مسئولان کانون‌ها و انجمن‌های بازنشستگان شهر اصفهان با وجود تماس‌های مکرر پاسخگوی سوالات خبرنگار ایمنا نبودند.

اما اصغر برشان، مدیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بازنشستگان یا سالمندان آئینه تمام‌نمای جوانان و شاغلان هستند و خانواده، استحکام ملیت و هویت ایرانی است. اگر به این دو نکته توجه نکنیم یک جامعه بی هویت خواهیم بود.

وی می‌افزاید: از طرفی جامعه ما در حال حرکت به سمت پیری است. در حال حاضر در کلان‌شهر اصفهان، از هر ۱۰ نفر یک نفر بازنشسته است بنابراین یک دهم جمعیت کل استان اصفهان سالمند هستند که به دلیل کاهش زاد و ولد، مشکلات اقتصادی و کاهش ازدواج، تعداد بازنشستگان و سالمندان در کلان‌شهر اصفهان رو به افزایش است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: همه دست‌اندرکاران باید در این زمینه فکری بکنند، جوان امروز که مسئول است اگر اقدامی در رابطه با تأمین نیازهای بازنشستگان انجام ندهد به فردای خود خیانت کرده است، بنابراین همه دست‌اندرکاران در شهر و کشور وظیفه دارند بسترهای رفع نیازهای بازنشستگان را فراهم کنند.

برشان می‌افزاید: اکنون بازنشستگان نیازمند حمایت و احترام هستند و در این زمینه رسانه‌ها باید نقش‌آفرینی کنند. برخی افراد نیز مشکلات شخصی، اقتصادی و معیشتی دارند که دستگاه‌های ذی‌ربط و سازمان‌های متولی بازنشستگی باید خواسته‌های این افراد را در حد نیاز مرتفع کنند تا به جای معیشت فقط دغدغه مسائل سالمندی را داشته باشند.

بازنشستگان بدون نوبت ویزیت شوند

وی لا اشاره به درمان بازنشستگان ادامه می‌دهد: بازنشستگان نسبت به جوانان نیازمند دریافت خدمات درمانی بیشتری هستند، هیچ امتیازی برای این افراد قائل نشده‌ایم و اکنون در سازمان تأمین اجتماعی به دلیل نابرابری عرضه و تقاضا در امر درمان، نوبت به برخی از بازنشستگان نمی‌رسد، بنابراین با پیگیری‌هایی که شد، قرار است افراد بالای ۶۰ سال در درمانگاه‌های تأمین اجتماعی بدون نوبت ویزیت و درمان شوند.

مدیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان می‌گوید: بر همه ما واجب است که زمینه را فراهم کنیم تا این افراد فقط دغدغه سالمندی و کاهش توانایی جسمی داشته باشند، همچنین در رابطه با امکانات شهری، باید زمینه‌های مختلف برای گذراندن وقت این افراد متناسب با نیازها فراهم شود و همانطور که باغ جوان و بانوان ایجاد شد، زمینه فراهم سازی امکانات ورزشی متناسب با سالمندان نیز فراهم شود.

برشان می‌افزاید: از طرف دیگر سازمان‌های متولی بازنشستگی باید همانند شاغلان امکاناتی عمومی را به بازنشستگان اختصاص دهند زیرا در آینده این افراد نیز بازنشسته خواهند شد. همچنین می‌توان طرح‌های خوبی را در مناطق خوش آب و هوای شهر اصفهان برای تکریم بازنشستگان تعریف کرد که اگر سازمان‌های متولی در این راستا اقدامی کنند، شهرداری نیز وظیفه خود می‌داند همکاری و همراهی لازم را داشته باشد.

درمان مطلوب و رایگان بازنشستگان وظیفه سازمان تأمین اجتماعی است

وی ادامه می‌دهد: اتوبوس‌هایی که اخیراً به ناوگان اتوبوس‌رانی اضافه شده برای افراد معلول و سالمندان امکانات ویژه‌ای دارد، این کارها نشان می‌دهد ما بر اساس یک فرهنگ مذهبی و ملی ایرانی بر تکریم خانواده و بزرگ خاندان‌ها اعتقاد راسخ داریم. همه مسئولان به ویژه مسئولان ذی‌ربط باید زمینه‌هایی را فراهم کنند که به مناسبت‌های متعدد از بزرگان، پیشکسوتان و نام‌آوران جامعه قدردانی شود.

مدیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان از نبود امکانت خدماتی مناسب سالمندان به عنوان درد عمومی جامعه یاد می‌کند و می‌گوید: جامعه بازنشستگی رو به تزاید می‌رود و برخی از این افراد مراقبت‌های خاص نیاز دارند اما امکانات متناسبی از طرف بهزیستی برای نگهداری از این افراد فراهم نشده است بیشتر خانواده‌ها نیز امکانات مالی در اختیار نداشته یا فرصت انجام این کار را ندارند.

برشان می‌افزاید: بهزیستی و سازمان‌های خیریه باید مکان‌های لوکس و متناسب با این نیازها را فراهم کنند تا کسانی که مشکل مالی ندارند بتوانند از عزیزان خود در این مکان‌ها نگهداری کنند.

وی اضافه می‌کند: دنبال آن هستیم که پروژه‌هایی موجه اقتصادی در سازمان بهزیستی تعریف کنیم و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مکان‌هایی را با تمامی امکانات در قالب پانسیون‌های متعدد در مناطق خوش آب و هوا فراهم کنیم تا به نمایندگی از کسانی که فرصت مراقبت از بزرگان خانواده خود را ندارند، آن‌ها را تکریم کرده و نگهداری کنیم.

وی تصریح می‌کند: بازنشستگان در شعب درمانی تأمین اجتماعی به دلیل نابرابری تعداد عرضه و تقاضا نمی‌توانند خدمات درمانی دریافت کنند، همچنین به دلیل تحریم‌ها و گران شدن هزینه‌های درمان و ناتوانی اقتصادی قادر به تأمین دارو نیستند در صورتی که درمان مطلوب و رایگان این افراد، وظیفه سازمان تأمین اجتماعی است.

مدیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان می‌گوید: این گله‌مندی بحق است اما نمی‌تواند محقق شود. البته همه اینها قابل اجراست اما به اراده‌ای ملی نیاز دارد. این روز باید زنگ هشداری برای همه باشد زیرا اگر بدانیم بازنشستگان فردای ما هستند، وظیفه داریم امروز به حقوق آنها رسیدگی کنیم.

سفره‌های خالی بازنشستگان در انتظار طرح همسان‌سازی

اما موضوعی که چندی است برای رسیدگی به حقوق بازنشستگان مورد توجه همه مسئولان قرار گرفته است "همسان سازی حقوق بازنشستگان" است که با پیگیری‌های انجام شده بالاخره از ابتدای مهرماه اجرا می‌شود.

از آنجا که به گفته رئیس کانون بازنشستگان فرهنگیان اصفهان، کل بازنشستگان استان اصفهان در صندوق کشوری ۱۰۴ هزار نفر و بیش از ۶۰ درصد این بازنشستگان فرهنگیان هستند، پیگیر وضعیت این افراد شدیم و مشخص شد دلیل اصلی اجرایی نشدن این قانون، عملکرد پلکانی مسئولان مربوطه است.

در همین خصوص امیر پویانفر، رئیس کانون بازنشستگان فرهنگیان اصفهان، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تاکنون هیچ‌یک از پیگیری‌های ما برای مطالبه حقوق بازنشستگان به نتیجه نرسیده است.

وی می‌افزاید: کانون‌ها و تشکل‌های فرهنگیان سال‌هاست مدافع حقوق بازنشستگان هستند، اما فقط حدود ۲۰ درصد از اهداف قانونی ما اجرایی شده است. متأسفانه دولت‌های مختلف زیر بار اجرای این مطالبات نرفته‌اند و مشکلات بازنشستگان هر ساله اضافه شده است؛ تورم یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش مشکلات بازنشستگان فرهنگی محسوب می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان فرهنگیان اصفهان می‌گوید: امروزه شرایط اقتصادی بسیار سختی را از سر می‌گذرانیم و در این شرایط که افزایش درآمد بازنشستگان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اعمال می‌شود، افزایش هزینه‌های جاری در خوش‌بینانه‌ترین حالت بیش از ۴۰ درصد است.

پویانفر می‌افزاید: مسئولان قول‌هایی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در مهرماه داده‌اند که امیدواریم با اجرایی شدن این طرح بخشی از مشکلات طبقه سالمند و بازنشسته رفع شود.

وی تصریح می‌کند: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری که بیش از ۱۳ سال است به دلیل اهمال‌کاری مسئولان وقت اجرایی نشده، باید حقوق بازنشستگان و شاغلان همسان سازی شده و حقوق بازنشستگان فقط درصدی کمتر از شاغلان باشد.

رئیس کانون بازنشستگان فرهنگیان اصفهان تاکید می‌کند: اجرای پلکانی قانون نه تنها باعث کارگشایی نشده بلکه هر روز بر مشکلات مردم می‌افزاید.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 438689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.