توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبتلایان به آلزایمر

تغذیه مناسب برای افراد عصبانی، پنج نشانه مصرف بیش از حد چربی، زنجبیل معجزه‌ای برای لاغری، رژیم‌های غذایی ناصحیح برای تعیین جنسیت فرزند و توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبتلایان به آلزایمر ا در بسته خبری سلامت ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: تاکنون هیچ شواهد علمی قوی مبنی بر اینکه ثابت کند رژیم‌های غذایی می‌توانند در تعیین جنسیت جنین مؤثر باشد، وجود ندارد.

غزاله اسلامیان، افزود: برخی زنان باردار جهت تعیین جنسیت فرزندان خود، قبل از بارداری اقدام به پیروی از رژیم‌های غذایی ناصحیح می‌کنند و این رژیم‌ها را بدون مشورت با متخصص تغذیه، از طریق فضای مجازی و اینترنت دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون براساس یافته‌های آخرین مطالعات، اطلاعاتی که در مورد افزایش یا تغییر برخی یون‌ها به منظور بالا بردن شانس فرزند پسر، داده می‌شود مربوط به مطالعات محدود حیوانی است و در مطالعات انسانی شواهدی در این زمینه وجود ندارد که ثابت کند رژیم‌های غذایی می‌توانند در تعیین جنسیت جنین مؤثر باشند. نقش اسیدی یا قلیایی بودن خون مادر بر جنسیت جنین، باید بدانیم غذای دریافتی ، نمی‌تواند منجر به تغییر pH خون شود و از طرفی تغییر جزئی pH خون حتی می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد.

تغذیه مناسب برای افراد عصبانی

همه کربوهیدرات‌ها (اعم از ساده و پیچیده)، مغز را تحریک می‌کنند تا سروتونین بیشتری تولید کند. برای تنظیم میزان سروتونین بهتر است کربوهیدرات‌های پیچیده مصرف شود که آرام‌تر هضم می‌شوند. بهترین منابع این مواد، غلات و نان‌های سبوس‌دار است. مصرف قندها همچنین باعث تولید ترکیبات شیمیایی به نام اپیوئیدها در بدن می‌شود. کمبود ویتامین B12 سبب رفتارهای روانی، جنون، کاهش حافظه و هذیان گویی می‌شود. منابع غذایی آن عبارتند از جگر، قلوه، شیر، پنیر، تخم مرغ و ماهی، گوشت قرمز و مرغ. زیر واحدهای اسیدآمینه پروتئین‌ها منبع سرشاری از پیش سازهای ناقلان عصبی است. می‌توان به اسید آمینه تریپتوفان، گلوتامات و تیروزین اشاره نمود که به ترتیب پیش ساز سروتونین، دوپامین و GABA هستند و به وفور در پروتئین‌های حیوانی و گیاهی پراکنده‌اند. یکی از مواد معدنی که در سلامت جسمی و روحی تأثیر زیادی دارد، آهن است. آهن در ساخت و عملکرد میانجی‌های عصبی نیز دخالت دارد. غذاهای غنی از آهن مانند جگر، گوشت، مرغ، ماهی و حبوبات هستند و بهتر است همراه منابع ویتامین C مصرف شوند تا آهن آنها بهتر جذب شود. ویتامین‌های E و C: آسیب‌هایی که اکسیدان‌ها به سلول‌های مغز وارد می‌کنند می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های عصبی و افسردگی شود. به همین دلیل استفاده از ویتامین‌های E و C که آنتی اکسیدان هایی قوی هستند در حفظ سلامت سیستم عصبی بسیار مفید خواهد بود. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها منابع غنی ویتامین C هستند (به ویژه فلفل، مرکبات، گوجه فرنگی و کلم بروکلی). ویتامین E نیز در روغن‌های گیاهی به وفور یافت می‌شود. کمبود ویتامین B6 موجب جنون و افسردگی می‌شود و منابع غذایی آن عبارتند از جوانه گندم، آرد جو، آجیل (مخصوصاً گردو)، حبوبات، (سویا، عدس و لوبیا)، جو، موز، بادام زمینی، کره بادام زمینی، آووکادو، گندم و کشمش. علائم کمبود اسیدفولیک خستگی مزمن، پریشانی، بی خوابی فراموشی و گیجی هستند. منابع غذایی آن عبارتند از مخمر، لوبیا، کلم بروکلی، کاسنی، حبوبات (به خصوص نخود)، سویا، سبزی‌ها (مخصوصاً اسفناج، کلم و بامیه)، بادام، چغندر، هویج، گردو، برنج قهوه‌ای و ذرت. چربی‌ها، به ویژه چربی‌های غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا -۳ و امگا -۶ در ساختمان سلول‌های عصبی به کار می‌روند به همین دلیل مصرف مقادیر مناسبی از روغن‌های گیاهی مایع مانند روغن ذرت، سویا، کانولا، روغن زیتون و همچنین روغن ماهی برای سلامت و عملکرد سیستم عصبی ضروری است.

زنجبیل معجزه‌ای برای لاغری

زنجبیل جز مواد غذایی و ادویه‌هایی می‌باشد که خاصیت گرمازایی دارد و به افزایش دمای بدن کمک می‌کند. از طرفی همه ی ما به خوبی می‌دانیم که برای لاغری و کاهش وزن نیز باید دمای بدن افزایش یابد تا سوخت و ساز بدن نیز رشد چشمگیری داشته باشد و به چربی سوزی و سوخت کالری منجر شود. همانطور که میدانید زنجبیل جز مواد غذایی و ادویه‌هایی می‌باشد که خاصیت گرمازایی دارد و به افزایش دمای بدن کمک می‌کند. از طرفی همه ی ما به خوبی می‌دانیم که برای لاغری و کاهش وزن نیز باید دمای بدن افزایش یابد تا سوخت و ساز بدن نیز رشد چشمگیری داشته باشد و به چربی سوزی و سوخت کالری منجر شود. حقیقت آن است که طبع گرم زنجبیل باعث افزایش مصرف انرژی و اکسیداسیون در بدن می‌شود و نتیجه‌ی چنین تغییرات شیمیایی در بدن لاغری و کاهش وزن است. ناگفته نماند که مصرف نوشیدنی زنجبیل قبل از وعده‌های غذایی نیز می‌تواند باعث کاهش اشتها در افراد شود و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا افراد کمتر غذا بخورند و سطح کمتری از کالری در بدن آنها ذخیره شود و این موضوع به تدریج باعث کاهش چشمگیر وزن افراد می‌شود. اولین و چشمگیرترین اثر زنجبیل در لاغری در مواقعی است که افراد دارای چربی دور شکم هستید و زنجبیل به سرعت روند چربی سوزی را در چنین نواحی از بدن که دارای چربی بسیار زیاد می‌باشد آغاز می‌کند و افراد می‌توانند پس از چند روز که این ماده‌ی مقوی و معجزه آسا را مصرف کردند، اثرگذاری آن را در آب شدن شکم و پهلو هایشان مشاهده کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبتلایان به آلزایمر

یک متخصص تغذیه در خصوص تغذیه مناسب برای بیماران مبتلا به آلزایمر، اظهار کرد:: به دمانس کاهش توان شناختی مغز و اختلالی که علامت اصلی آن از دست دادن حافظه است، آلزایمرمی گویند.

رجان عجمی با بیان اینکه این عارضه می‌تواند به دنبال آسیب مغزی و یا در اثر بیماری و در طول زمان به وجود بیاید، ادامه داد: آلزایمر یک بیماری عروقی است که در اثر کاهش خونرسانی به مغز به دلایل مختلف ایجاد می‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه گاهی اوقات مقاومت به انسولین شدید در قسمت‌هایی از مغز بیمار مبتلا به آلزایمر وجود دارد، گفت: از آنجایی که گلوکز منبع اصلی سوخت مغز است اگر مقاومت به انسولین وجود داشته باشد مغز نمی‌تواند از گلوکز استفاده کند و به ناچار از کتون بادی‌ها برای سوخت استفاده می‌کند؛ در چنین شرایطی درمان عامل زمینه‌ای مثل مقاومت به انسولین و یا سندروم متابولیک به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک می‌کند.

عجمی با اشاره بر اینکه ورزش کردن، محدود کردن دریافت قند، شکر و منابع حاوی آن و اسیدهای چرب اشباع و همچنین افزایش دریافت منابع حاوی فیبر غذایی تأثیر قابل توجهی بر پیشگیری و درمان آلزایمر دارد، اظهار کرد: مطالعات نشان داده‌اند محدود کردن دریافت منابع حاوی قند و شکر و اسیدهای چرب اشباع به مدت ۴ هفته اثرات مفیدی بر درمان این بیماری داشته است.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران نوجوانی، دریافت کافی منابع غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B، اسیدهای چرب غیر اشباع، آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها موجب عملکرد بهتر مغز در دوره‌های بعدی زندگی می‌شود.

وی اضافه کرد: چنین ریزمغذی‌هایی در یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای به وفور یافت می‌شود و بنابراین داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند اثرات محافظتی نه تنها بر قلب و عروق بلکه بر عملکرد مغز داشته باشد؛ الگوی غذای مدیترانه‌ای بر دریافت روزانه میوه، سبزی، غلات کامل و چربی‌های سالم، دریافت هفتگی ماهی، مرغ، حبوبات و تخم مرغ و دریافت متعادل لبنیات و دریافت محدود گوشت قرمز تاکید می‌کند و روغن زیتون منبع اصلی چربی دریافتی در این رژیم است و ماهی چرب مثل سالمون و ساردین به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ توصیه می‌شود.

عجمی با اشاره به اینکه علاوه بر ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک یکی از ویتامین‌های مهمی است که در درمان و پیشگیری از آلزایمر نقش مهم و ضروری دارد، اظهار کرد: دریافت کافی این ویتامین تا ۵۵% می‌تواند خطر بروز الزایمر را کاهش دهد، همچنین مصرف سبزیجات برگ سبز، لوبیا، غلات کامل و میوه‌ها به دریافت فولات و تأمین آن برای بدن کمک می‌کنند.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر توجه تأمین مقادیر کافی ویتامین B۱۲ برای بدن و خصوصاً افراد مسن است، زیرا این ویتامین در کنار فولات می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه نکته جالب توجه دیگر نقش زردچوبه در پیشگیری از ابتلاء به آلزایمر است، گفت: زردچوبه حاوی ماده مهمی به نام کورکیومین است که تشکیل پلاک‌های بتا آمیلوئید را که در پاتوژنز و ایجاد آلزایمر نقش دارند را به تعویق می‌اندازد.

عجمیان اضافه کرد: نکته جالب‌تر این است که فلفل سیاه حاوی ماده‌ای است که زیست دسترسی به کورکیومین را تا ۲۰۰۰% افزایش می‌دهد و از طرف دیگر مصرف همزمان کورکیومین و ویتامین D در از بین رفتن پلاک‌های بتاآمیلوئیدی نقش دارند و خواص بیشمار آن‌ها حتی به پیشگیری از پارکینسون هم کمک کی کند. جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می‌تواند به دریافت ویتامین D کمک کند، اما راه اصلی تأمین آن سنتز از طریق پوست و در مجاورت نور آفتاب است.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: بنابراین برای پیشگیری از ابتلاء به آلزایمر پیروی از اصول تغذیه سالم و عمدتاً الگوی غذای مدیترانه‌ای توصیه می‌شود. کنترل وزن و پیشگیری از ابتلاء به چاقی و فعالیت فیزیکی کافی روزانه از اصول مهم سبک زندگی سالم است که به ارتقای سلامت کمک می‌کند.

پنج نشانه مصرف بیش از حد چربی

میزان بیش از حد از هر چیزی، حتی موارد مفید، خوب نیست. چربی اشباع که به میزان زیاد در گوشت و فرآورده‌ای جانبی حیوانی مانند پنیر و لبنیات وجود دارد، یکی از مواردی است که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. چند نشانه کلیدی وجود دارند که می‌توانند به مصرف بیش از حد چربی اشاره داشته باشند. چند نشانگر رایج وجود دارند که از مصرف بیش از حد چربی حکایت دارند حتی اگر چربی‌های سالم موجود در آووکادو، ماهی سالمون و مغزدانه ها باشند.

افزایش وزن را تجربه می‌کنید. چربی‌ها سرشار از کالری هستند و در مقدار مشابه می‌توانند دو برابر بیشتر از کربوهیدرات یا پروتئین کالری ارائه کنند. به عنوان مثال، هر گرم چربی نه کالری تأمین می‌کند، در شرایطی که هر گرم کربوهیدرات و پروتئین چهار کالری ارائه می‌کنند.

سطوح کلاسترول بدن شما در حال افزایش است. چربی‌های اشباع که در منابع حیوانی مانند کره، پنیر و گوشت گاو وجود دارند، می‌توانند موجب افزایش کلسترول خون شما شوند. افرادی که بیش از حد چربی اشباع مصرف می‌کنند به طور معمول با افزایش سطوح کلسترول بد (LDL) مواجه می‌شوند. به طور ویژه، افرادی که رژیم غذایی کتو را دنبال می‌کنند مستعد خوانش های بیشتر از حد عادی سطوح کلسترول بد هستند زیرا به میزان زیاد چربی مصرف می‌کنند.

نفس شما بدبو است. اگر از چربی به عنوان منبع اصلی تأمین انرژی خود استفاده کنید، کتون ها در بدن تولید می‌شوند که می‌تواند به شکل گیری بویی ناخوشایند منجر شود. افرادی که رژیم‌های غذایی سرشار از چربی را دنبال می‌کنند و میزان مصرف کربوهیدرات‌های خود را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند، برای کاهش بوی بد دهان خود ممکن است چند بار در روز نیازمند مسواک زدن دندان‌هایشان باشند.

ناراحتی گوارشی را تجربه می‌کنید. اگر یک رژیم غذایی سرشار از چربی را دنبال می‌کنید این احتمال وجود دارد سهم سبزیجات، میوه‌ها یا غلات کامل که همگی منبع خوبی برای فیبر هستند در رژیم غذایی شما کم باشد. یک رژیم غذایی کم فیبر می‌تواند به یبوست و دیگر مشکلات گوارشی منجر شود. همچنین، این یکی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد گوشت است.

احساس سنگینی می‌کنید. چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس می‌توانند موجب التهاب در بدن شوند که می‌تواند احساس نفخ و سنگینی را به همراه داشته باشد.


 


 

کد خبر 438676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.