کشف اسکلت دومین بانوی اشکانی در تپه اشرف

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از کشف اسکلت دومین بانوی اشکانی در ادامه فصل هفتم کاوش‌های محوطه باستانی تپه اشرف اصفهان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری عصر روز گذشته ۲۲ مردادماه و در حاشیه بازدید از محوطه باستانی تپه اشرف اصفهان با اعلام این مطلب گفت: تپه تاریخی اشرف و همچنین محوطه باستانی "جی" در جنب تپه اشرف اصفهان به دلیل اینکه جز معدود محوطه‌های باستانی در داخل شهر اصفهان به شمار می‌رود از اهمیت ویژه‌ای در راستای شناسایی پیشینه تاریخی اصفهان برخوردار است.

او در ادامه با اشاره به اهمیت شناسایی پیشینه تاریخی اصفهان، افزود: امروزه اصفهان یکی از مشهورترین شهرهای ایران و حتی جهان به شمار می‌رود، با این‌حال این شهر بیشتر به دلیل تکاپوی فرهنگی و تمدنی نخبگانش در دوران اسلامی شناخته شده، لذا با کمال تأسف پیشینه تاریخی این شهر در دوران باستان و حتی دوران آغازین تاریخ کمتر شناخته شده.

الهیاری با اشاره به کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تپه اشرف اصفهان تاکید کرد: از سال ۱۳۸۹ خورشیدی و با تملک این محوطه باستانی و تعیین عرصه و حریم آن، کار باستان شناسی در شش فصل در این تپه تاریخی تا سال ۱۳۹۸ انجام شد و پیشینه تاریخی شهر اصفهان به صورت علمی تا دوران هخامنشیان به اثبات رسید.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان همچنین در ادامه به انجام هفتمین فصل کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه اشاره کرد و گفت: همزمان با انجام عملیات تعویض سیستم آب‌رسانی و فاضلاب شهر اصفهان، از چند ماه گذشته برنامه‌ریزی برای تعویض این سیستم در محدوده تپه اشرف اصفهان نیز انجام و با همکاری شرکت آبفا پیش از آغاز این عملیات، باستان شناسان فصل هفتم کاوش‌های این مجموعه را در مسیر تعویض لوله‌های آب و فاضلاب در بخش شرق اصفهان آغاز و در حین این عملیات کشف‌های قابل توجهی به دست آمد که از آن جمله به اسکلت یک بانوی ایرانی متعلق به دوران اشکانی می‌توان اشاره کرد.

الهیاری تاکید کرد: در جریان ادامه عملیات هفتمین فصل از کاوش تپه اشرف که حدفاصل تپه تاریخی اشرف و محوطه شهر باستانی "جی" در امتداد خیابان مشتاق سوم در حال اجرا است، روز گذشته باستان شناسان موفق به کشف دومین اسکلت یک دختر نوجوان اشکانی شدند که در فاصله ۱۰ متری از مقبره اولین بانوی اشکانی که دو هفته پیش کشف شده بود، قرار داشت.

او در همین راستا افزود: بررسی‌های اولیه حاکی است این دختر نوجوان ۱۳ ساله بوده و در مقبره او سکوی وجود دارد که بر روی آن بقایای از یک کوزه سفالی وجود دارد.

الهیاری تصریح کرد: با توجه به ادامه عملیات باستان شناسی در فصل هفتم کاوش، امیدواریم بتوانیم با همکاری سایر نهادها به ویژه مدیریت شهری، فصل بعدی کاوش نیز در این مجموعه باستانی ادامه یافته و بخشی از راز مگوی حیات تمدنی استان در این بخش از فلات مرکزی ایران بر ملأ شود.

کد خبر 438638

برچسب‌ها