۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
مریخ زیبا و خوش‌منظر

یکی از قدیمی‌ترین فضاپیماهای موجود در مدار سیاره سرخ، هم‌زمان با پانزدهمین سالگرد استقرار خود جلوه‌هایی از هاله‌های گرد و غبار، بهمن‌ها و دیگر زیبایی‌های این سیاره سرخ را در معرض نمایش گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از استقرار مدارگرد شناسایی مریخ و دوربین "های رایز" ( HiRISE)، قدرتمندترین دوربینی که تا این لحظه به سیاره دیگری فرستاده شده است، ۱۵ سال می‌گذرد؛ البته این فضاپیما مجهز به دوربین‌های MARCI و لنز fisheye برای عکسبرداری از مریخ است که یک نمای جهانی روزانه را ارائه می‌دهد. دوربین کانتکس ( CTX) آن نیز عکس‌های زمینی سیاه و سفید به طول ۳۰ کیلومتر در اختیار علاقه مندان به نجوم قرار می‌دهد. دوربین "های‌رایز" که مختصر شده عبارت "آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا" است، مجهز به امکاناتی برای ارائه بهترین و چشمگیرترین نماهای موجود از این سیاره بوده و تصاویری متمرکز و شگرف از آن ارائه می‌دهد.

از زمان آغاز مأموریت فضاپیمای کارآزموده شناسایی مریخ، درک بشر از سیاره سرخ بسیار تغییر کرده است. این مدارگرد روی دمای هوا در جو نازک مریخ مطالعه می‌کند، با استفاده از رادار، بخش‌های زیر زمینی آن را بررسی می‌کند و به کشف مواد معدنی موجود در سطح این سیاره می‌پردازد، اما شهرت خود را از تصاویر خیره‌کننده‌ای به دست آورده است که در طیف‌های رنگی مختلف از مریخ گرفته و به زمین می‌فرستد. آینه تلسکوپ دوربین های‌رایز این فضاپیما دارای نیم متر قطر است و باعث می‌شود به بزرگترین دوربین تلسکوپی جهان که تاکنون در مدارهای خارج از زمین مستقر شده است، تبدیل شود.

این دوربین علاوه بر توانایی تفکیک اجسام نسبتاً کوچک از ارتفاع بالا، قادر به بزرگنمایی ویژگی‌های سطحی سیاره با بالاترین وضوح تصویر، ضبط تصاویر دقیق و رنگی از طبیعت چشمگیر آن و ارسال تصاویر گرفته شده خود در طیف‌های رنگی سبز، آبی، قرمز و فروسرخ است. دوربین های‌رایز همچنین تصاویری از دیگر فضاپیماهای ناسا در مریخ هم‌چون مریخ‌نورد کنجکاوی و فرصت را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد و تصاویری نیز از فوبوس، یکی از دو قمر سیاره سرخ فراهم می‌کند. در تصاویر رنگی پیشرفته ارسالی از مدارگرد شناسایی مریخ برای نشان دادن تمایز بین مواد و بافت‌ها، بخش متفاوتی از طیف‌های نور مرئی نسبت به آنچه که چشم غیرمسلح انسان قادر به دیدن آن باشد ارائه می‌شود.

مهم‌ترین تصاویر ارسال شده از مریخ تا کنون شامل تپه‌های شن و ماسه در منطقه دهانه Lyot، هاله‌ای از گرد و غبارهای سر به فلک‌کشیده که سایه‌ای مارپیچ‌مانند را روی سطح این سیاره ایجاد می‌کند، مجموعه‌ای از سطوح شیب‌دار بریدگی‌های دشت‌های آتشفشانی در شرق "المپوس مونس"، یک بهمن کوچک یخی در حاشیه قطب شمال با رسوبات لایه لایه مریخ، موج‌های شنی و یک تپه بزرگ در دهانه آتش‌فشانی "پروکتور" است. در حالت کلی این دوربین سایر ویژگی‌های یک منظره در حال تغییر را به تصویر می‌کشد و برای برجسته‌سازی جزئیات خاص مانند رأس تپه‌ها و مصنوعات از رنگ‌های کاذب بهره می‌گیرد.

کد خبر 438596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.