شورای امنیت تحت تأثیر فشار رژیم صهیونیستی و عربستان قرار نمی‌گیرد

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: بعید به نظر می‌رسد اعضای شورای امنیت تحت تأثیر فشار رژیم صهیونیستی و عربستان قرار گرفته و علیه ایران رأی دهند؛ البته نباید این فشارها را دست‌کم گرفت و از کنارش به سادگی عبور کرد. طرف‌های مذاکره در شورای امنیت همیشه دنبال این بوده‌اند تا برجام را حفظ کنند.

جلال ساداتیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون تلاش‌های ایالات متحده آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران اظهار کرد: تا امروز شورای امنیت دنبال تحقق خواسته‌های ترامپ نبوده و در آن راستا گام برنداشته است.

شورای امنیت در زمین ترامپ بازی نخواهد کرد

وی افزود: ترامپ در دوره‌ای که نیکی هیلی نماینده آمریکا در شورای امنیت بود، توانست ریاست جلسه این شورا را با این امید که اجماعی علیه ایران تشکیل دهد به دست بگیرد، اما ترزامی، نخست وزیر بریتانیا که همواره همراه تصمیمات ایالات‌ متحده بود با این عمل وی همراهی نکرده و از تداوم برجام حمایت کرد. این اتفاق بارها تکرار شده و شخصیت‌های مختلف چنین واکنشی علیه واشنگتن داشته‌اند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: بعید به نظر می‌رسد آمریکا بتواند در جلسه شورای امنیت به هدف خود دست یابد؛ زیرا با توجه به جایگاهی که ترامپ در وضعیت کنونی دارد و احتمالاً بازنده انتخابات آتی ریاست‌جمهوری خواهد شد، شورای امنیت و اعضای آن در زمین ترامپ بازی نخواهند کرد؛ به‌خصوص کشوری مانند فرانسه که رقابت خود با ایالات‌متحده را علنی کرده است. البته ممکن است بریتانیا تا حدودی واشنگتن را همراهی کند، اما آنها نیز به‌خوبی می‌دانند که ممکن است ترامپ در ماه‌های آینده دیگر رئیس جمهور آمریکا نباشد.

شورای امنیت در راستای حفظ برجام عمل کرده است

ساداتیان ادامه داد: بسیار از کشورهای جهان روی تصمیمات ترامپ و سیاست‌های وی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و به همین دلیل ممکن است شورای امنیت در جلسه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، استقلال رأی خود را نشان دهد و بر خلاف آنچه که ترامپ انتظار دارد عمل کند. ایران نیز در همین راستا نامه‌ای برای اعضای آن ارسال کرد و آن‌ها را‬ در معرض آزمونی بزرگ برای نشان دادن استقلال رأی خود و واکنش منفی در قبال فشارهای دولت آمریکا برای تحمیل اراده‌اش علیه ایران و نقض قطعنامه ٢٢٣١ و فروپاشی برجام قرار داده است. پیامی که بار دیگر اهمیت حفظ برجام را به آنها یادآوری می‌کند. شورای امنیت تا امروز در راستای حفظ برجام عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌رسد اعضا شورای امنیت تحت تأثیر فشار رژیم صهیونیستی و عربستان قرار گرفته و علیه ایران رأی دهند؛ البته نباید این فشارها را دست‌ کم گرفت و از کنارش به سادگی عبور کرد. طرف‌های مذاکره در شورای امنیت همیشه دنبال این بوده‌اند تا برجام را حفظ کنند و آن را به سمتی سوق ندهند که ایران از آن یا NPT خارج شود. آنها نمی‌خواهند این اقدامات صورت بگیرد؛ بنابراین در شورای امنیت دست به اقدامی غیرمعقول و رادیکال نخواهند زد تا بتوانند برجام را حفظ کنند.

کد خبر 438575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.