بازگشایی زودهنگام مدارس در دوران کرونا چه پیامدهایی دارد؟

مقامات رسمی در بسیاری از کشورهای دنیا اعلام کردند که برای جبران تعطیلی مدارس در دوران کرونا قصد دارند پیش از موعد همیشگی و البته با حفظ مقررات مشخص، فعالیت تحصیلی را آغاز کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور از سراسر دنیا مدارس و سایر مراکز آموزشی را تعطیل کرده‌اند تا از انتقال ویروس کرونا بین دانش‌آموزان خودداری کنند. این در حالی است که اخیراً بسیاری از مقامات رسمی اعلام کرده‌اند بازگشایی مراکز آموزشی را زودتر از موعد مقرر انجام خواهند داد تا تعطیلی درازمدت آموزش را تا حدی جبران کنند.

منتقدان در واکنش به این تصمیم‌گیری استدلال کرده‌اند که وضعیت کشورهای در حال توسعه در بازگشایی مدارس بسیار با کشورهای  پیشرفته متفاوت است و اگر این کشورها در مدارس را زودتر از زمان مقرر به روی دانش‌آموزان باز کنند، احتمال گسترش بیماری کووید -۱۹ را در بین مردم به طور قابل توجهی افزایش خواهند داد. این منتقدان گفته‌اند که در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای پیشرفته، والدین و بزرگ‌ترها در تماس بیشتری با کودکان قرار دارند و به همین دلیل با بازگشایی مدارس احتمال انتقال ویروس از کودکان به اعضای خانواده افزایش می‌یابد. از سوی دیگر از آنجا که اغلب کودکان در کشورهای در حال توسعه با جمعیت زیادی در یک مدرسه تحصیل می‌کنند، پس امکان ایجاد فاصله اجتماعی بین آن‌ها به سختی امکان دارد و همین امر انتقال فرد به فرد ویروس را افزایش می‌دهد.

در واقع مردم در کشورهای فقیرنشین علاوه بر خانه، در محل کار، مدرسه و مراکز عمومی با تراکم جمعیت زیاد دوش به دوش هم فعالیت می‌کنند که همین امر گواه آشکاری بر افزایش شیوع بیماری کووید -۱۹ بین آنان است. از سوی دیگر سختی در انجام آزمایش کرونا، نبود استطاعت مالی و کمبود امکانات مراقبت سلامت از جمله عواملی است که وضعیت مناطق فقیرنشین را از کشورهای توسعه یافته متفاوت می‌کند و در صورت بازگشایی زودهنگام مدارس، وضعیت آن‌ها را وخیم‌تر خواهد کرد.

اگرچه در صورت مبتلا شدن کودکان به کووید -۱۹ احتمال مرگ آن‌ها بسیار کم است، با این حال در کشورهای فقیرنشین اغلب پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در کنار فرزندان و نوه‌های خود زندگی می‌کنند و در نتیجه اگر کودکان برای مثال در کشورهای آفریقایی زودتر از موعد به مدرسه بروند و به ویروس کرونا آلوده شوند، احتمال انتقال ویروس به بزرگان خانواده به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

این در حالی است که در ایالات متحده آمریکا خانواده‌ها نسبت به کشورهای در حال توسعه از جمعیت بسیار کمتری برخوردار هستند و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اغلب دور از فرزندان و نوه‌های خود زندگی می‌کنند. در چنین وضعیتی اگر کودکان از طریق مدرسه به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شوند، احتمال ایجاد خطر برای سایرین بسیار کمتر از کشورهای فقیرنشین خواهد بود.‌

در نیجریه اگرچه آمار حاکی است که دولت توانسته به خوبی انتشار ویروس کرونا در این کشور را مهار کند اما منتقدان استدلال کرده‌اند که نبود امکانات کافی برای انجام آزمایشات دقیق و مشخص نبودن علت مرگ بسیاری از مردم باعث شده این آمار نادرست تلقی شود و تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا بسیار بیشتر از اعداد و ارقام اعلام شده باشد. نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا به شمار می‌رود که در آن مردم به رسم سنت یا نبود فضای کافی با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها زیر یک سقف زندگی می‌کنند. از سوی دیگر نرخ زاد و ولد در این کشور بسیار بالاست و در نتیجه اغلب خانواده‌ها با تعداد نفرات زیاد در یک ساختمان سکونت دارند. حال اگر در این کشور مدارس زودتر از موعد باز شود سرنوشتی آشکار پیش روی مردم خواهد بود؛ کودکان از مدارس پرجمعیت ویروس را به خانه منتقل خواهند کرد و در نتیجه تهدیدی جدی پیش روی افراد بزرگسال خانواده قرار خواهد گرفت.

کد خبر 438499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.