تخلفات ساخت‌وساز در حریم شهر با پهپاد رصد می‌شود

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: برای نخستین‌بار پایش تصویری حریم شهر مشهد با هدف پیشگیری از تخلفات در حوزه ساخت‌وساز با استفاده از پهپاد صورت گرفت.

به گزارش ایمنا، محمدجواد رجائیان اظهار کرد: حریم شهر مشهد محدوده‌ای با مساحت بسیار زیاد است که در مرحله نخست این طرح، یک هزار و ۱۷۲ هکتار از آن به صورت پایلوت مورد پایش تصویری با روش‌های مدرن قرار گرفته است.

وی افزود: بهره‌گیری از پهپاد و نرم افزارهای تخصصی در این زمینه با هدف کاهش صرف زمان و هزینه برای نظارت بر حریم شهر، توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد صورت گرفته و پیشگیری از تخلفات در زمینه تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز غیرمجاز از طریق این فناوری با سرعت و سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تصریح کرد: تصویربرداری هوایی محدوده مورد نظر توسط پهپاد با وضوح بالا در ۱۲ مرحله با فواصل پنج روزه انجام شده و آنالیز هوشمند تصاویر با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی در این زمینه، تغییرات انجام شده به‌ویژه تخلفات ساخت و ساز در این اراضی را مشخص می‌کند به عنوان مثال تشخیص هوشمند دیوارهای احداث شده با مقایسه تصاویر دوره‌های مختلف زمانی از این طریق امکان‌پذیر است.

وی افزود: پیش از این، فرایند نظارت در این زمینه با گشت‌زنی خودروهای پلیس ساختمان انجام می‌شد که فرایندی زمان‌بر بود، اما استفاده از روش جدید، مزایایی همچون صرف وقت و هزینه کمتر، کاهش مفاسد اداری احتمالی و افزایش دقت را در پی دارد.

رجائیان با اشاره به جزئیات اجرای این روش گفت: در این طرح، محدوده مورد نظر در فواصل زمانی مختلف توسط پهپاد اسکن می‌شود و سپس مورد پردازش و مقایسه قرار می‌گیرد. در صورت مشاهده تخلف در حوزه ساخت و ساز و تغییر کاربری، تصاویر به پلیس ساختمان ارسال شده و آنها با حضور در محل، موضوع را مورد بررسی و پیگیری قرار می‌دهند. همچنین از طریق سامانه SDI سازمان‌های متولی می‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. در این سامانه می‌توان انواع مختلف تغییرات صورت‌گرفته را به تفکیک زمان و نوع تغییرات، مشاهده کرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با تاکید بر اهمیت استفاده از فناوری‌های هوشمند در مدیریت شهری، افزود: با استفاده از شیوه‌های مدرن نظارت و پایش تصویری حریم شهر، نیازی به گشت‌زنی پلیس ساختمان در کل محدوده نیست. همچنین تاریخچه جامعی از تغییرات در حریم شهر ثبت می‌شود که برای بررسی‌های بعدی مفید خواهد بود.

کد خبر 438469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.