روسیه جهان را از کرونا نجات می‌دهد؟

ساخت و ثبت رسمی اولین واکسن کووید ۱۹ توسط روسیه و اظهارات روحانی در نشست ستاد اقتصادی سران قوا در مورد طرح فروش داخلی نفت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۲۲ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کرونا اختلالات روانی را تشدید کرد» به بررسی آثار افزایش بیماری کرونا پرداخت و نوشت: پیش از آنکه کرونا در کشور شیوع پیدا کند و میلیون‌ها نفر با شرایط سخت معیشتی، اجتماعی و آینده‌ای نامعلوم مواجه شوند، بنا بر اعلام انجمن روان پزشکان از هر چهار نفر در کشور، یک نفر اختلال روانی دارد». دلایل این ادعا نیز ناامیدی نسبت به آینده، عدم آگاهی از نشانه‌های اختلال روانی و بی‌توجهی به درمان بود. وزارت بهداشت و درمان نیز در آن زمان افزایش آمار آسیب‌ها و بیماری‌های روانی نیز این موضوع را تا حدودی تأیید کرد. آمار وزارت بهداشت حاکی از ابتلای نزدیک به ۲۲ تا ۲۵ درصد افراد جامعه بود. در سال ۹۷ و بر اساس مطالعات، اختلالات روان پزشکی در کشور ۲۳.۶ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال بود و برخی آمارها از وجود ۱۲ میلیون بیمار روانی در کشور حکایت دارد. به باور کارشناسان، افزایش آمار آسیب‌ها و بیماری‌های روانی با خود افسردگی، کاهش شادی و نشاط و به تبع آن ضرب‌وجرح، افزایش طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی را به همراه خواهد داشت، اما مهمترین نمود این افزایش اختلالات روحی و روانی در قتل و خودکشی است. زمانی‌که کرونا آمد و این ویروس زندگی، معیشت و روابط میلیون‌ها نفر را تحت‌الشعاع قرار داد، کارشناسان و روانشناسان از پیامدهای شیوع این بیماری برای کشوری مانند ایران که سرانه شادی و نشاط پایین است و مشکلات اقتصادی امکان هرگونه تفریح و حضور آرام را در خانواده از شهروندان گرفته، ابراز نگرانی شدید می‌کردند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روسیه جهان را از کرونا نجات می‌دهد؟» به بررسی ساخت و ثبت رسمی اولین واکسن کووید ۱۹ پرداخت و نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه دیروز به طور رسمی از ساخت نخستین واکسن کرونا و ثبت این واکسن در این کشور خبر داد.

پوتین گفت: وزارت بهداشتِ روسیه موفق به ساخت واکسن کرونا شده است. وی همچنین گفت: یکی از دخترانم در برابر کرونا ویروس واکسینه شده است. این واکسن با همکاری مشترک وزارت دفاع این کشور و مؤسسه تحقیقات گامالیا ساخته شد. آزمایشات بالینی این واکسن در هجدهم ماه ژوئن انجام گرفت و تمامی ۳۸ داوطلب دریافت کننده این واکسن در برابر ویروس مصون هستند.

در حالی که چند ماهی است رقابت جهانی برای یافتن واکسن کووید ‫۱۹ بین تعدادی از کشورها ادامه داشته و شرکت‌های داروسازی در حال تحقیق و بررسی روی نمونه‌های اولیه و آزمایشگاهی این واکسن بوده‌اند، به نظر می‌رسد روسیه اکنون فاتح این رقابت شده و به عنوان اولین کشور در جهان از ساخت قطعی و ثبت رسمیِ نخستین واکسن کرونا خبر داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه روز سه شنبه در یک نشست گفت: روسیه اولین کشور در جهان است که موفق به ثبت واکسن بیماری کووید ‫۱۹ شده است.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بورس، لنگرگاه نفتکش‌ها» به بررسی اظهارات روحانی در نشست ستاد اقتصادی طرح فروش داخلی نفت پرداخت و نوشت: گشایش اقتصادی اسم رمز دولت برای امید دادن به شهروندانی است که دهک‌های قابل توجهی از آنان زیر چرخ دنده‌های تورم، بیکاری و هزار و یک مصیبت اقتصادی قد خم کرده‌اند. از کارگرانی که برخی از آنان قریب به ۵۰ روز است که در اعتراض به سر می‌برند تا کسانی که برای خرید یک قرص نان باید کارت ملی یا حتی کارت دریافت یارانه‌شان را گرو نانوایی بگذارند. در این اوضاع و احوال اقتصاد تحریمی که اضافه شدن کرونا به آن ترکیب بغرنج و بن‌بست گونه‌ای را به وجود آورده، رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت پس از مدت‌ها مانور رسانه‌ای درباره آزادسازی سهام عدالت و عرضه سهام در بورس از یک گشایش اقتصادی صحبت می‌کنند؛ گشایشی که از هفته گذشته بحث از آن آغاز شد و طی چند روز گذشته، نشانه‌هایی از چیستی آن هویدا. رئیس‌جمهوری دقیقاً ۷ روز پیش و در جریان جلسه هیأت دولت روز چهارشنبه نوید داد که در جلسه سران قوا مباحثی مطرح است که تا روز دوشنبه و در صورت موافقت رهبری، می‌تواند گشایش‌هایی به لحاظ اقتصادی ایجاد کرده و دست دولت را باز کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پازل نفتی گشایش اقتصادی» نوشت: اطلاعات منتشرشده تا این لحظه نشان می‌دهد مبنای اجرایی طرح گشایش اقتصادی، از مسیر فروش نفت در داخل می‌گذرد. ظاهراً بر مبنای طرح اولیه، قرار بود نفت در قالب اوراق سلف استاندارد موازی نفت خام به فروش برسد؛ اما حالا قرار است مسیر دومی هم از طریق تأسیس صندوق‌های کالایی قابل‌معامله، موسوم به ETC گشوده شود. با توجه به برنامه دولت برای تأمین مالی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی، به‌نظر می‌رسد در صورت نهایی شدن این طرح، بزرگ‌ترین ETC تاریخ بازار سرمایه ایران بر پایه نفت تشکیل خواهد شد. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در طرح اولیه، امکان فروش یونیت‌های صندوق کالایی نفت پیش از سررسید، پیش‌بینی نشده بود که ظاهراً این موضوع با مخالفت برخی مسؤولان ارشد اجرایی مواجه و مقرر شد شکل کار تغییر پیدا کند و مواردی چون امکان معامله در بازار ثانویه در آن دیده شود. جلسات کارشناسی دولت و مجلس تا پاسی از شب ادامه داشته است تا جزئیات این شیوه تأمین مالی شفاف و نگرانی‌های مجلس نیز رفع شود.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سخنی با برادرم فتاح» به بررسی اظهارات پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان پرداخت و نوشت: علی رغم گذشت چهار روز از اظهارات قابل تأمل فتاح در برنامه نگاه یک، واکنش‌ها و جنجال‌ها درباره آن همچنان ادامه دارد. رئیس بنیاد مستضعفان با ژست دفاع از حق محرومان، سخنانی اتهام‌آمیز را نسبت به چندین نهاد و برخی اشخاص مطرح کرد؛ از روسای‌جمهور سابق گرفته تا نهادهای نظامی.

فتاح مدعی شد این اشخاص و نهادها املاکی را در اختیار گرفته و حاضر به تخلیه آنها نیستند. نحوه بیان و ورود رئیس بنیاد مستضعفان به ماجرا به‌گونه‌ای بود که گویی فساد اقتصادی رخ داده، حال آنکه قضیه از اساس چنین نبوده است. اختلافاتی عادی و معمول میان نهادها که باید در مسیر قانونی خود حل و فصل شود و برخورد هیجانی و کشاندن آن به سطح رسانه، نتیجه‌ای جز ماهیگیری ضدانقلاب و ترسیم فضایی دروغین و سیاه از وضعیت کشور ندارد.

رسانه‌های معاند با بزرگنمایی و جهت‌دهی دلخواه به اظهارات فتاح، سعی کردند از آن کلاهی برای خود بافته و نظام را به فساد سیستماتیک متهم کنند. نکته جالب آنکه این رسانه‌ها بنیاد مستضعفان را نیز از حمله و توهین و تحریف بی‌نصیب نگذاشته و انواع و اقسام اتهامات بی‌اساس را به این نهاد وارد کردند تا نشان دهند که برای آنان موضوع اهمیتی نداشته و از هر بهانه‌ای که با آن بتوانند جامعه را دچار تشویش کرده و واقعیت را قلب کنند، استقبال می‌کنند و این‌بار بهانه را جناب فتاح به آنان داد.

درباره دلیل و هدف اظهارات غیردقیق و بعضاً خلاف واقع رئیس بنیاد مستضعفان نیز گمانه‌زنی‌های متعددی انجام شد. عمده تحلیل‌ها حول این محور بود که فتاح با هدف انتخاباتی و نشانه گرفتن کرسی ریاست‌جمهوری چنین سخنانی را مطرح کرده است، هر چند خود وی در آن مصاحبه جنجالی این مسئله را رد و بازپس‌گیری این املاک را هدف خود اعلام کرد.

کد خبر 438428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.