فعالیت دوباره سیستم‌های حمل و نقل عمومی در دوران کرونا

شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های بسیاری بر مردم در سراسر دنیا اعمال کرده است؛ خیابان‌های ساکت، ایجاد هراس در اذهان مردم، سوگ‌های غیرقابل جبران، مرگ‌های پی در پی و نگرانی‌های مربوط به پیامدهای بیماری حتی پس از پایان آن از جمله مشکلاتی است که این ویروس تا امروز بر زندگی بشر ایجاد کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آغاز گسترش ویروس کرونا بیش از ۹۰ درصد مسافران مترو و اتوبوس‌های عمومی در بسیاری از شهرهای جهان، ارتباط خود با این وسایل حمل و نقل را قطع کرده‌اند تا از انتقال ویروس از این طریق جلوگیری کنند. مقامات رسمی در بسیاری از نقاط جهان پس از ماه‌ها نظارت بر شرایط پاندمی توانسته‌اند جهت افزایش ایمنی وسایل حمل و نقل عمومی اقداماتی انجام دهند اما حتی در این صورت نیز استفاده از این وسایل به حدود ۲۰ درصد دوران ما قبل کرونا رسیده است.

البته شرایط برای تمام شهرهای جهان یکسان نیست، به عنوان مثال به نظر می‌رسد که مردم شهرهایی نظیر پاریس و توکیو سفر با وسایل نقلیه عمومی را کار چندان خطرناکی فرض نمی‌کنند و بسیاری از آن‌ها مانند گذشته به تردد خود از این طریق ادامه می‌دهند. در بسیاری از شهرهای جهان نیز اعمال مقررات علیه بیماری کووید -۱۹ به حدی موفقیت داشته که مسافران را با امنیت خاطر تمام به سفر از طریق وسایل حمل و نقل عمومی بازگردانده است.

گزارش‌های ارائه شده در روزنامه نیویورک تایمز حاکی است که در کلانشهر نیویورک حمل و نقل عمومی منبع انتقال ویروس بسیار کشنده کرونا به شمار نمی‌رود چرا که مسافران از اقدامات اولیه برای پیشگیری از انتقال پیروی می‌کنند و البته استفاده از ماسک نیز برای همه در حین سفر اجباری است. در تجزیه و تحلیلی که کارشناسان انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که انتقال ویروس کرونا از طریق حمل و نقل عمومی در نیویورک به ندرت بوده است.

در پایتخت فرانسه نیز استفاده انبوه مردم از وسائل حمل و نقل عمومی در دوران کرونا باعث شگفت زده شدن بسیاری از کارشناسان شده است چرا که در تحقیقات انجام شده در ماه‌های بین می و جولای هیچ شخصی در پی تردد با وسایل نقلیه عمومی به ویروس کرونا آلوده نشده بود. تحقیقات حاکی است که در این بازه زمانی ۳۸۶ تراکم ابتلا گزارش شد که هیچ یک از آن‌ها مرتبط با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نبود. محققان استفاده از ماسک و پیشگیری از صحبت کردن در حین سفر را مهم‌ترین عامل سهیم نبودن وسایل حمل و نقل عمومی پاریس در انتقال ویروس کرونا دانسته‌اند.

در توکیوی ژاپن قطارها محبوب‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در میان مردم به حساب می‌آیند و حتی در دوران اوج گسترش ویروس کرونا مملو از مسافران بود. شهروندان توکیو به حدی تابع قوانین و محدودیت‌های اعمال شده برای مهار کرونا بوده‌اند که تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای مسافران وسایل حمل و نقل ارائه نشده است. جالب است بدانید که رکود اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ نیز قطارهای پایتخت ژاپن را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار نداده و مردم هر چند نه به اندازه قبل از ظهور کرونا، اما نسبت به سایر شهرهای جهان به تردد خود از این طریق ادامه داده‌اند.

اگرچه بسیاری از مردم هندوستان همچنان از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به رفت و آمد در داخل شهرها می‌پردازند اما از سوار شدن بر اتوبوس‌ها و متروها خودداری می‌کنند. مقامات رسمی دهلی در ماه‌های اول انتشار ویروس کرونا فعالیت در بخش حمل و نقل عمومی انبوه را ممنوع کردند اما به دنبال بدتر شدن شرایط و بیکاری بسیاری از مردم، مقامات دوباره به اتوبوس‌ها و قطارهای شهری اجازه فعالیت دادند. خدمه وسایل حمل و نقل عمومی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا با اعمال اقدامات و محدودیت‌های ویژه انتقال ویروس از این طریق را به حداقل برسانند.

کد خبر 438415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.