۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
پیش ‌بینی آلزایمر به شیوه جدید

نتایج بررسی‌های اخیر توسط پژوهشگران نشان می‌دهد که نوعی پروتئین در خون افراد وجود دارد که بر اساس میزان آن می‌توان بروز بیماری آلزایمر را پیش‌بینی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلزایمر نوعی بیماری پیشرونده است که باعث تحلیل حافظه و سایر عملکردهای مهم روانی می‌شود. در حال حاضر هیچ روش درمانی خاصی برای این بیماری وجود ندارد. به گفته انجمن آلزایمر یکی از ویژگی‌های بیماری آلزایمر این است که پلاک‌های پروتئین بتا آمیلوئید بین سلول‌های مغز فرد قرار می‌گیرد و مانع عملکرد صحیح سلول‌ها می‌شود؛ این تغییرات ۲۰ سال پیش از بروز بیماری آلزایمر قابل تشخیص است.

در صورتی که پزشکان بتوانند این تجمع پلاک را تشخیص دهند، می‌توانند بیماری آلزایمر را به طور مؤثرتری درمان کنند یا حتی مانع بروز آن شوند. روش‌های فعلی تشخیص تجمع پلاک‌ها مانند اسکن‌های PET علاوه بر زمان‌بر بودن و هزینه زیاد، به عنوان یک روش غربالگری در مقیاس گسترده، بیهوده و غیرعملی است. پژوهشگران باور دارند که با استفاده از آزمایش خون می‌توان تجمع پروتئین‌های بتا آمیلوئید را به موقع تشخیص داد.

محققان اخیراً متوجه شدند که پروتئین دیگری به نام تاو (tau) عملکرد مشابهی دارد و می‌تواند باعث بروز بیماری آلزایمر شود. معمولاً پروتئین تاو در مایع مغزی نخاعی اطراف مغز و نخاع فرد مبتلا به آلزایمر وجود دارد. نمونه برداری از این مایع بسیار دشوار و پر هزینه است. این نوع پروتئین از مایع مغزی نخاعی به خون راه پیدا می‌کند؛ بنابراین با انجام آزمایش خون می‌توان وجود این پروتئین را تشخیص داد. تشخیص این نوع پروتئین می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

محققان اسکن مغز و نمونه خون ۳۴ فرد را بررسی کردند. هیچ آمیلوئیدی در مغز ۱۹ نفر آن‌ها مشاهده نشد، در مغز پنج نفر از شرکت‌کنندگان آمیلوئید دیده شد، اما این افراد به علائم شناختی مبتلا نبودند. ۱۰ فرد باقی‌مانده که آمیلوئید در مغز آن‌ها وجود داشت به علائم شناختی مبتلا بودند. سپس محققان آزمایش را روی گروه جدید ۹۰ نفری تکرار کردند، ۴۲ نفر از آن‌ها در مغز خود آمیلوئید نداشتند، ۲۰ نفر آمیلوئید داشتند، اما علائم شناختی نداشتند و ۳۰ نفر نیز در مغز خود پروتئین آمیلوئید داشتند و به علائم شناختی نیز مبتلا بودند.

محققان متوجه شدند که رابطه روشنی بین پروتئین تاو موجود در خون و میزان پروتئین آمیلوئید داخل مغز وجود دارد. همچنین وجود پروتئین تاو در خون می‌تواند با ۹۰ درصد صحت، وجود پروتئین آمیلوئید را در مغز پیش بینی کند. پژوهشگران با مقایسه افرادی که در مغز آن‌ها آمیلوئید وجود داشت، اما به علائم شناختی مبتلا نبودند و افرادی که علائم آمیلوئید و شناختی نداشتند متوجه شدند که با انجام آزمایش خون و تشخیص پروتئین تاو در خون افراد می‌توان افراد دارای آمیلوئید را با ۸۶ درصد صحت تشخیص داد.

نتایج این مطالعه در مجله Experimental Medicine منتشر شده است.

کد خبر 438402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.