عارف: عده‌ای قیم‌مابانه می‌گویند مراسم محرم چون گذشته برگزار شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک عده با نگاه قیم مابانه می‌گویند باید مراسم ماه محرم به مانند گذشته برگزار شود در حالیکه باید با اولویت به شعور حسینی و مبنا قرار دادن دستورالعمل‌های ستادملی مبارزه با کرونا در این خصوص عمل شود.

به گزارش ایمنا، محمدرضا عارف در مراسم رونمایی از کتاب «بیانیه عاشورا» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی، با تاکید بر اینکه عاشورا حق بزرگی به گردن انقلاب اسلامی ایران دارد و انقلاب اسلامی ایران که یک انقلاب فرهنگی بود مرهون نهضت عاشورا است، افزود: جا دارد عملکرد ۴ دهه گذشته بخش فرهنگ و مدیریت فرهنگی کشور آسیب‌شناسی جدی شود تا مشخص شود تا چه میزان با آرمان‌ها و ارزش‌ها وفادار بودیم و در چه حوزه‌هایی از آن فاصله گرفته‌ایم تا بهتر بتوانیم اولویت‌ها و راهبردهای فرهنگ کشور را برای دهه پنجم انقلاب تدوین کنیم.

وی افزود: مردم ایران به خاطر مشکلاتی که در کشور وجود دارد اعتراضاتی دارند اما پیرو مکتب حسینی هستند و حتی اقلیت‌های دینی مانند مسیحیان و زرتشتیان هم به فرهنگ عاشورایی اعتقاد دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به هیچ وجه در شأن و منزلت ملت ایران نیست و این وضعیت نشان می‌دهد از آرمان‌های اولیه انقلاب فاصله گرفته‌ایم.

عارف با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش‌های کشور، مسائل فرهنگی است، خاطرنشان کرد: ارتقا فرهنگی کشور و حل چالش‌های این حوزه مهمترین عامل در کاهش و حل چالش‌ها و بحران‌های اجتماعی است.

وی دلیل افزایش آسیب‌های اجتماعی را بی‌اعتنایی به مسائل فرهنگی و ارزش‌ها دانست و گفت: برای موفقیت در برنامه‌های توسعه‌ای و مقابله و ریشه‌کنی فقر و فساد در جامعه، توجه به مسائل فرهنگی ضروری است. قطعاً توفیق در برنامه‌های فرهنگی، کاهش جدی هزینه‌های اجتماعی را نتیجه می‌دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با هشدار به تبعات بی توجه‌ای به اخلاق در جامعه، خاطرنشان کرد: امروز اعتماد عمومی به دولت و حاکمیت و اعتماد متقابل بین مردم و همینطور ارزش‌هایی مانند صداقت، امانت داری و وفای به عهد آسیب دیده‌اند و باید با نگاه فرهنگی اینگونه چالش‌ها را حل کرد و مطمئناً وظیفه مسئولان فرهنگی و نهادهایی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص بسیار سنگین است.

عارف با اشاره به اظهارنظرهای صورت گرفته درباره برگزاری مراسم دهه اول ماه محرم در دوران کرونا، تصریح کرد: یک عده با نگاه قیم مابانه می‌گویند باید مراسم ماه محرم به مانند گذشته برگزار شود در حالی که باید با اولویت به شعور حسینی و مبنا قرار دادن دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص عمل شود.

عارف با گلایه از رواج اتهام‌زنی و برچسب‌زنی به افراد در جامعه، خاطرنشان کرد: باید بخش فرهنگی کشور از جمله حوزه‌های علمیه برای حاکمیت اخلاق در جامعه و هدایت جوانان تلاش بیشتری کند وگرنه با تداوم وضعیت فعلی این نگرانی وجود دارد که به خاطر فاصله گرفتن از ارزش‌ها جوانان را از دست بدهیم.

وی مهمترین و عملیاتی‌ترین روش برای تعالی جامعه را تبیین سیره معصومین و تحلیل حوادث و رویدادهای مهم صدر اسلام دانست و اضافه کرد: عاشورا، تأثیرگذارترین رویداد و حادثه مهم تاریخی محسوب می‌شود که فلسفه اصلی آن مقابله با ظلم، فساد، حاکمیت اخلاق و اصلاح جامعه، حفظ کرامت انسانی و مقابله با انحراف و مهم‌تر از همه امر به معروف و نهی از منکر بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تجلیل از خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی نویسنده کتاب بیانیه عاشورا و با بیان اینکه جهت‌گیری کتاب بیانگر دید عمیق نویسنده به نهضت حسینی است که نیاز امروز جامعه ما است، گفت: آقای مازنی در طول حضورشان در مجلس دهم بسیار دلسوزانه پیگیر مسائل فرهنگی بودند و طرح پیشنهادی گفت و گوی ملی که از سوی وی مطرح شد جلساتی خوبی در مجلس دهم و بیرون از مجلس با محوریت این طرح برگزار شده و این جلسات ادامه دارد و با اولویت قرار دادن موضوع وحدت در بین جریان‌های سیاسی به نتایج خوبی هم دست پیدا کردیم.

کد خبر 438360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.