نکاتی که باید در مورد ورزش پیلاتس بدانیم

رییس کمیته پیلاتِس استان اصفهان گفت: رشته پیلاتِس ۱۴ سال است در ایران فعالیت دارد، نداشتن تعادل را می‌توان با این ورزش درمان کرد.

سمانه عسگری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با نام این ورزش، اظهار کرد: نام این ورزش به دلیل احترام به استاد یوزف پیلاتس است، در اصل این ورزش علم کنترولوژی بدن است.

وی با بیان اینکه تفاوت‌هایی در اصول این ورزش با دیگر ورزش‌ها وجود دارد، افزود: یکی از اصل‌های این ورزش خاص سیستم تنفسی است، تنفسی که در پیلاتس داریم را جانبی یا عرضی می‌نامند که در این زمان شکم را منقبض کرده و سعی می‌کنیم با شش نفس بگیریم که این کار موجب تقویت عضله‌های بین دنده‌ای می‌شود.

پیلاتس هزینه آنچنانی ندارد

رئیس کیمته پیلاتِس استان اصفهان ادامه داد: تا کنون مخاطبان زیادی جذب این رشته شده اند، کاهش وزن یکی از علت‌های اصلی اضافه شدن بیشتر افراد به این رشته است. تمرکز، کنترل و دقت دیگر اصول پایه این ورزش هستند؛ بحث کنترولوژی بدن در پیلاتس به افرادی که دچار مشکل تعادل هستند کمک می‌کند.

عسگری با اشاره به اینکه پیلاتِس ورزشی مقرون به صرفه است و وسیله‌های گرانقیمتی ندارد، خاطر نشان کرد: ورزش پیلاتس را می‌توان در یک فضای یک متری انجام داد، باند کشی و دمبل وسایل این ورزش هستند. گران نبودن تجهیزات و کمتر اشغال کردن فضا باعث شده که این ورزش زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت خود را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ سال از فعالیت رشته پیلاتس در ایران می‌گذرد، تصریح کرد: پیشینه این ورزش بیشتر از ۱۴ سال است و چندین سبک دارد که شامل پیلاتس معلق، پیلاتس بارینگ، پیلاتس با توپ جیم بال و پیلاتِس به تنهایی است.

انجمن پیلاتس ایران بین برترین‌ها در کنفدراسیون آسیاست‌

رئیس کمیته پیلاتِس استان اصفهان درباره اوایل حضور رشته پیلاتس در ایران، افزود: اصفهان، تهران و مشهد بین اولین شهرهایی بودند که فعالیت خود را در ورزش پیلاتس آغاز کردند.

عسگری ادامه داد: در حال حاضر اصفهان از فعالان این رشته ورزشی به شمار می‌رود، استان اصفهان از ۲۴ شهرستان ۱۸ شهرستان فعال در این رشته ورزشی دارد و انجمن پیلاتس ایران بین برترین‌ها در کنفدراسیون آسیاست.

وی در خصوص تقویت عضلات بدن در ورزش پیلاتس، گفت: پیلاتس عضلات مرکزی بدن و مجموعه‌ای از ماهیچه‌هایی را که از پشت گردن شروع می‌شود و تا پایین دور شکم و کف لگن که به اختصار (Core muscles) نام دارد را درگیر و تقویت می‌کند.

مخاطبین این ورزش بیشتر از افراد آسیب دیده هستند

رئیس کمیته پیلاتس استان اصفهان با اشاره به اینکه پیلاتس می‌تواند دوایی برای دردها باشد، افزود: مخاطبین این ورزش بیشتر از افراد آسیب دیده هستند، تا مدتی قبل دکترها به فردی که دچار زانو درد بود پیشنهاد می‌کردند که در آب راه برود، اما با گذشت زمان دکترها به همان بیمار توصیه می‌کنند که پیلاتس کار کند.

عسگری با اشاره به اینکه این ورزش می‌تواند در عین حال آسیب زننده باشد، خاطر نشان کرد: نداشتن آگاهی کافی مربی در رابطه با اعضای بدن می‌تواند ضرر و زیان جدی بر مراجعه کننده این ورزش تحمیل کند.

وی گفت: در ۱۴ سال گذشته که رشته پیلاتس فعالیت خود را در ایران شروع کرده تنها سه دوره مسابقات استانی برگزار کردیم، مسابقات کشوری برای بانوان نداشته‌ایم، اما در بخش آقایان تا کنون یک دوره مسابقات کشوری برگزار شده است.

افرادی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند به ورزش پیلاتس روی می‌آورند

عسگری افزود: هر کسی که می‌خواهد حرکات اصلاحی کار کند در هر ساعت باید هزینه‌ای بین ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزارتومان خرج کند، اما در پیلاتس در هر ۱۲ ساعت این قیمت را دریافت می‌کنند، این موجب شده است که افرادی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند به ورزش پیلاتس روی آورند و تعداد مراجعه کنندگان پیلاتِس افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مراکز ورزشی شهرداری نیز این ورزش را ارائه می‌دهند، افزود: مراکز ورزشی شهرداری نیز با نصف مبلغ پرداختی در این ورزش فعال هستند. وسایل این ورزش تنها توپ و کش پیلاتس است.

کد خبر 438359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.