تاکید شورا بر توجه ویژه به طرح تفصیلی محدوده «کن»

شورایاری‌های منطقه پنج در جلسه امروز شورای شهر تهران گزارشی از مشکلات منطقه خود ارائه کردند و اعضای شورای شهر نیز بر لزوم توجه ویژه بر تهیه طرح تفصیلی کن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران شورایاری‌های منطقه ۵ گزارشی از چالش‌های منطقه خود ارائه کردند. رابط منطقه پنج با اشاره به مشکلات محلات منطقه ازکندی ساخت ایستگاه‌های مترو خطوط ۴ و۶ و۷، باز پس گیری زمین‌های چمن مصنوعی محلات که در اختیار مدیران محلات است، کمبود آب جهت آبرسانی به فضاهای سبز منطقه، دسترسی نداشتن از بزرگراه شهید ستاری جنوب به اتوبان شهید فهمیده غرب، بلاتکلیفی و سردرگمی شهروندان در تقاطع بزرگراه شهید حکیم و بلوار تعاون، نگهداری نامناسب فضای سبز شهرک آپادانا و تجمع زباله در قسمت‌های مختلف شهرک آپادانا به عنوان مهم‌ترین چالش‌های منطقه نام برد.

احمد مسجدجامعی پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه پنج گفت: روستاهای زیادی در این منطقه وجود داشته که یکی از آنها کن است که از جاهای مهم تهران بوده است اما روال توسعه صحیح طی ۵۰ سال اخیر رعایت نشده است.

مسجدجامعی افزود: از سال ۴۳ تا ۵۸ شهرک آپادانا و اکباتان در این منطقه ایجاد شد که به لحاظ ساخت و ساز و شیوه‌های بهره برداری از منابع طبیعی بسیار به قاعده و حساب شده بودند اما این قواعد به هم ریخت. از سال ۵۸ تا ۶۶ گسترش چشمگیر بافت مسکونی را در این منطقه شاهد بودیم و صدور اخطاریه برای بیش از یک‌هزار واحد در این منطقه محصول ساخت و سازهای جدید است که باید بر روی آن مطالعه شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: ساخت و سازهای جدید بیش از هزار و چند صد مورد تذکر دریافت کردند. از طرفی از سال ۶۸ به بعد ساخت و ساز به ارتفاعات رسید.

وی افزود: کن و شهران یک راه گردشگری قدیمی هستند که در طرح‌های گردشگری به آنها توجه نشده اما می‌شود این راه را احیا کرد؛ در این مکان ساخت و سازهای غیراصولی و مسئله دار می‌شود و باید به رفع آن توجه کرد. در این منطقه چنارهای هزار ساله وجود دارد و باید به دارایی‌های این منطقه توجه شود.

حجت نظری هم در این باره گفت: در سال‌های اخیر ماهیت کن با تغییر ساخت و سازها از بین می‌رود و تقاضا دارم که در زمان بررسی طرح تفصیلی کن حتماً به این مورد توجه شود. چاره‌ای نداریم جز اینکه فضاهای اینچنینی را فریز کنیم و برای شهر حفظ کنیم. نکته دیگر هم در مورد منطقه پنج، مربوط به دوره پیش است. بزرگراه شهید ستاری که به واسطه کوروش ترافیک سنگینی دارد. بالاتر از شهرک اکباتان بنیاد مسکن یک مجتمع وسیعی را ساخته است که اگر در آن منطقه هم مردم ساکن شوند ترافیک بزرگراه شهید ستاری به اهالی هم اجازه تردد نخواهد داد. این موضوعات معمولاً رسیدگی نمی‌شود. تقاضا دارم شورایاران به عنوان چشم و گوش در محلات راهکارها را هم ارائه کنند.

نظری در مورد فضاهای ورزشی گفت: با توجه به اینکه در منطقه مشکل فضای ورزشی کم است اما باز هم بعضی از مراکز نیمه کاره رها شده که این به دلیل کمی تخصیص اعتبار است. برخی دوستان در کمیته تخصیص گمان می‌کنند چون درآمد کم است نباید به بخش فرهنگی اجتماعی تخصیص انجام شود و بخش عمرانی که جنبه فرهنگی اجتماعی دارد بی نصیب می‌ماند و بر همین اساس نیز سوله شهدای کن نیمه کاره رها شده است.

سیدحسن رسولی عضو دیگر شورای شهر در این باره گفت: قانون تسهیلات کشوری سلسله مراتب روستا، شهر شهرک و استان را به عنوان واحدهای پساکشوری به رسمیت شناخته است که یکی از این سطوح شهرک‌ها هستند که قانون مربوطه اداره این شهرک‌ها را بر عهده هیأت مدیره‌ها گذاشته است.

وی ادامه داد: نوع شهرک‌های مسکونی که در تهران با آن مواجه هستیم که مشخصاً اکباتان و آپادانا در منطقه پنج هستند در زمان تخصیص اعتبار خارج از محدوده قانونی و خدماتی شهرداری بودند در صورتی که الان در قلب منطقه پنج قرار دارند و پیشنهاد من به آقای حناچی این است که برای تعیین تکلیف تقسیم کار بین شهرداری و هیأت مدیره این شهرک‌ها که نوعاً هیأت مدیره‌هایی هستند که مهلت قانونی آنها گذشته و یا انگیزه لازم را ندارند اما مالک مشاعات هستند، لایحه‌ای تحت عنوان تعیین تکلیف مسئولیت‌های شهرداری و هیأت مدیره شهرک‌های مسکونی واقع در تهران ارائه کنند که موضوع تعیین تکلیف شود.

ناهید خداکرمی نیز گفت: شورایاران منطقه ۵ باید برای ایجاد یک تحول فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی در منطقه تصمیم بگیرند. می‌توان منطقه کن را به عنوان پردیس سلامت شهر تهران طراحی کنیم.

وی اضافه کرد: در آینده که آثار سالمندی در کشور نمایان می‌شود این منطقه می‌تواند برای تأسیس بوتیک هتل‌هایی که در همان مناطق است و یا ترویج بومگردی که می‌تواند هم برای منطقه ثروت آفرینی کند و هم برای شهر تهران یک منطقه نزدیک و ایمنی باشد که گردشگر سلامت به آنجا بیاید. ایجاد پردیس سلامت کن برای منطقه پنج بسیار مهم است.

مجید فراهانی ضمن ابراز امیدواری برای تصویب هر چه سریع‌تر قانون شورایاری‌ها گفت: منطقه پنج یکی از اولین مناطقی بود که پروژه‌های کوچک مقیاس را ایجاد کرد و با هماهنگی خوب با شهردار منطقه همان پروژه‌ها توسط شهردار منطقه پیشنهاد شد و اولین منطقه‌ای بودند که شهردار منطقه در جلسات کنترل پروژه سطح محلات از دبیر منطقه استفاده کردند.

این عضو شورای شهر گفت: بزرگ‌ترین مشکل مسأله تامین بودجه است که در سطح مناطق وجود دارد و شامل منطقه ۵ نیز می‌شود. با وجود اینکه ۵۲ درصد افزایش بودجه در سال ۹۹ برای شهرداری منطقه ۵ وجود داشته اما الزام قانونی ماده ۶۸ قانون شهرداری‌ها که سهم ۴۰ درصدی اعتبارات باید برای پروژه‌ها باشد در این منطقه رعایت نشده و سهم فعلی اعتبارات عمرانی فقط ۲۸ درصد است.

محمود میرلوحی نیز گفت: منطقه پنج، ۲۹ محله دارد. اگر به کارگروه‌های موجود در منطقه به خوبی پرداخته شود هم در زمینه پروژه‌های کوچک مقیاس و هم نظارت و مراقبت‌ها می‌توانند کمک‌های خوبی انجام دهند.

عضو شورای شهر تهران افزود: در منطقه پنج دو رویکرد می‌تواند وجود داشته باشد یکی اینکه به جهت جایگاه می‌تواند لطافت و هوای پاک را سرریز تهران کند یا اگر غفلت شود به زودی این منطقه نیز درگیر مشکلات مناطق مرکزی تهران خواهد شد و تبدیل به یک منطقه گرفتار می‌شود.

آرش حسینی میلانی نیز گفت: در منطقه پنج تمرکز روی رفع مسائل ترافیکی است که نشان می‌دهد روند افزایش جمعیت در آن منطقه وجود خواهد داشت بنابراین ظرفیت‌های محیط زیستی منطقه بسیار حیاتی است و حفاظت از این ظرفیت‌ها برای اینکه به سرنوشت دیگر مناطق تهران دچار نشود بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: یکی از این ظرفیت‌ها رود دره و باغات کن است. بر اساس تحقیقات دانشگاه تهران هوای بسیار خوب مستمری در منطقه ۵ در محور کن در جریان است که بسیار در کاهش آلودگی هوا مؤثر است. اینکه طرح تفصیلی را در این دوره به سرانجام برسانیم و ساماندهی انجام دهیم نقش کلیدی در حفظ سلامتی مردم منطقه دارد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع دیگر مسأله شهرک‌های منطقه و حفظ فضای سبز این مناطق است که به طور مثال شهرک اکباتان اکنون با این مشکل مواجه است و بخشی که قرار بود فضای سبز باشد بلاتکلیف مانده است. باید شهرداری در این مورد کمک کند چون هرچه فضای سبز از بین برود به ضرر شهر تهران است.

کد خبر 438258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.