سینمای کودک نیازمند حمایت

تغییر ذائقه کودکان به سمت و سوی تماشای انیمیشن های خارجی و تشکیل تفکرات ذهنی کودک از این فیلم ها، همچنین تجاری نبودن حوزه کودک و نوجوان و نبودحمایت ارگان ها، سینمای کودک و نوجوان را دل‌نگران کرده است که چگونه سرپا بایستد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ادغام دنیای کودک با تصاویر و دریافت محتویات ذهنی کودک از این بستر، جزء لاینفک زندگی بشر شده است. سینما یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند محتویات ذهنی و آینده کودک را رقم بزند، اما متأسفانه سینمای کودک از بعد تجاری مورد استقبال ارگان‌های دولتی و خصوصی و سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرد.

برخلاف تصور عموم که تولید فیلم کودک را ساده و راحت می‌پندارند، این جنس از هنر پر از راز و شگفتی است چراکه فیلم کودک باعث آینده‌سازی و نوستالژی‌سازی تفکرات در بزرگسالی می‌شود به همین علت فیلمنامه آن باید عمیق و پر مفهوم باشد. البته ساخت آثار بسیار سطحی و سخیف که به عنوان سینمای کودک تنها قصد اکران و فروش داشتند نیز در شکل‌گیری این ذهنیت تأثیرگذار بوده است.

سینمای کودک نشان داده که می‌تواند در زمان خود بسیار جریان ساز و حتی پرفروش باشد، به عنوان مثال فیلم سینمایی شهر موش‌ها در زمان اکران خود با فروشی نزدیک به ۱۰ میلیارد به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بدل شد. این جنس از تولیدات سینما برای مهم‌ترین مخاطبان در جامعه یعنی کودکان و نوجوانان هستند و نیاز به حمایت و ریل گذاری بسیار حساس دارد.

نبود حمایت از حوزه کودک و نوجوان مشکل عمده سینمای کودک

یاسر احمدی که به تازگی فیلم "تک ماده" را برای نمایش در سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک آماده کرده، در خصوص مشکلات حوزه سینمای کودک و نوجوان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حمایت نکردن سازمان‌ها و ارگان‌های سینمایی از حوزه فیلم کودک و نوجوان یکی از مشکلات عمده آن است. تولیدات سینمای کودک و نوجوان تجاری نیست و معمولاً سرمایه به تهیه‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و سازمان‌ها برنمی‌گردد به همین علت به این حوزه ورود نمی‌کنند. حوزه کودک و نوجوان به واسطه فرهنگ سازی و تربیت کودک جزء مهمترین بخش‌های سینما و جامعه مغفول مانده است.

وی اضافه می‌کند: در دوره‌ای که کودکان با مشکلات بسیاری روبرو هستند، فیلم می‌تواند خیلی از مسائل را فرهنگ سازی و حل کند. با این حال به علت نبود سرمایه‌گذاری و حمایت نکردن بخش دولتی و خصوصی این حوزه دچار مشکل شده است. به غیر از بنیاد سینمایی فارابی که فعالیت‌هایی در این زمینه دارد خلأ حمایت از سوی دیگر نهادها حس می‌شود.

ضعف اکران در سینمای کودک و نوجوان

این کارگردان حوزه کودک و نوجوان ادامه می‌دهد: کارگردانان به واسطه سختی‌ها و مشکلات تولید فیلم در حوزه کودک و نوجوان کمتر وارد این بخش می‌شوند. وضعیت اکران فیلم‌های کودک و نوجوان ضعیف است زیرا سالن مناسب برای اکران فیلم کودکان و نوجوانان محدود است. کودکان و نوجوانان توانایی حضور در سینماهای عمومی را ندارند چرا که شرایط دید آن‌ها در این مکان‌ها مناسب نیست.

احمدی می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات حوزه کودک و نوجوان نبود فیلمنامه خوب است، در حوزه کودک و نوجوان، فیلم‌ها درباره کودک و نوجوان ساخته می‌شود، نه برای آن! فیلم خوب با موضوع کودک و نوجوان که هیجان ویژه‌ای برای بچه‌ها داشته باشد کم است و همین کمبود تمایل کودکان را به سمت تماشای انیمیشن‌های جهانی برده است. این در حالی است که تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم کودک بسیار کم بوده است؛ البته برپایی جشنواره نوعی حرکت در سطح بین‌المللی است که به این حوزه کمک می‌کند.

چرا کارگردانان مؤلف به سینمای کودک نمی‌آیند؟

وی اضافه می‌کند: کار با کودک سخت‌تر از کار با بازیگر حرفه‌ای است و لازم است آموزش بازیگری به کودکان را جدی‌تر بگیریم. کودک و نوجوانی که برای ایفای نقش در یک اثر انتخاب می‌شود باید تمرین‌ها و آموزش‌های لازم را انجام دهد. در جلسات ضبط هر لحظه ممکن است کودک خسته شود و علی‌رغم هزینه‌های بالا تولید کار روی زمین بماند ضمن اینکه از آنجایی که کودک تعهدی ندارد باید با شگردهای مختلف کودک را سر فیلمبرداری نگه‌ داریم.

این کارگردان درباره ورود نکردن سینماگران مؤلف در ژانر کودک، توضیح می‌دهد: بزرگترین علت حضور نیافتن کارگردانان بزرگ در این ژانر نبود حمایت است. از طرفی حوزه کودک و نوجوان بسیار تخصصی است و آگاهی از روانشناسی کودک و درک احساسات کودکان به عنوان کارگردان و تولید کننده در این حوزه بسیار اهمیت دارد.

جشنواره فیلم کودک، عامل مهمی برای بقای سینمای کودک

یکی از ارکان حمایتی مهم در سینمای کودک ایران، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان است که شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی آن را برگزار می‌کنند. این جشنواره بستری برای عرض اندام فعالان سینمای کودک است که کمک بزرگی به اعتلای آن کرده است.

احمدی درباره جشنواره تصریح می‌کند: به واسطه پشتیبانی شهرداری اصفهان جشنواره کودک در این شهر برگزار می‌شود و فرصت خوبی برای فیلمسازهاست. حتی شهرداری اصفهان از تولید آثار در حوزه سینمای کودک و نوجوانان حمایت می‌کند و در کنار آن بنیاد سینمایی فارابی نیز حضور دارد تا جشنواره فیلم کودک به شکل ایده‌آل برگزار شود. اگر حمایت شهرداری و فارابی نبود در همین سطح هم شاهد آثار سینمای کودک و نوجوان نبودیم و برای ساخت فیلم‌ کودک و نوجوان انگیزه‌ای وجود نداشت.

لزوم تمرکززدایی تولیدات سینمایی از تهران

کارگردان "تک ماده" خاطرنشان می‌کند: تمرکز فیلمسازی در تهران است که اتفاق خوبی نیست، چراکه در اصفهان لوکیشن‌های درجه یک وجود دارد و از لحاظ هزینه هم به صرفه‌تر است. قرار نیست در فیلمی که ساخته می‌شود حتماً جغرافیای شهری را نشان دهیم البته لوکیشن‌های اصفهان فوق‌العاده است و برخی تهیه کنندگان مراحل تولید خود را از تهران به اصفهان می‌آورند.

احمدی درباره آخرین ساخته خود می‌گوید: برای ساخت "تک ماده" لزومی بر فیلمبرداری در شهر دیگری نبود و جغرافیای اصفهان در فیلم مشخص است. به غیر از چند بازیگر تهرانی همه عوامل اصفهانی هستند و اولویت ما ساختن فیلم در شهر خودمان یعنی اصفهان بود تا بتوانیم از پتانسیل‌های فردی و فیزیکی این شهر استفاده کنم. فیلمبرداری "تک ماده" به اتمام رسیده و در مرحله مونتاژ، صداگذاری و آهنگسازی فیلم هستیم.

کد خبر 438257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.