پروتئینی که از ورود ویروس کرونا به بدن جلوگیری می‌کند

محققان روشی نوین برای مقابله سلول‌های بدن با کووید۱۹ یافته‌اند و برای این منظور نوعی پروتئین پذیرنده جعلی ابداع کرده‌اند که از ورود ویروس کرونا به بدن جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات با دستگاه رومیزی، جلوگیری از ورود کرونا به بدن با یک نوع پروتئین مهندسی شده، تهدید امنیت گوشی‌ها با تراشه‌های معیوب کوالکوم و راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی مودم VDSL را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

پروتئینی که از ورود کرونا به بدن جلوگیری می‌کند

محققان روشی نوین برای مقابله سلول‌های بدن با کووید ۱۹ یافته‌اند و برای این منظور نوعی پروتئین پذیرنده جعلی ابداع کرده‌اند که با ویروس کرونا واکنش می‌دهد و از ورود آن به بدن جلوگیری می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه ایلینوی روشی نوین برای کنترل شیوع همه‌گیری کووید ۱۹ ارائه کرده‌اند که با استفاده یک نسخه پروتئین سطحی (پذیرنده) مهندسی شده، به ویروس متصل می‌شود و از ورود عفونت به بدن جلوگیری می‌کند.

به طور کلی ویروس برای مبتلا کردن انسان نخست باید به یک پروتئین سطحی متصل شود که روی سلول‌های بدن انسان قرار دارد. ویروس SARS-CoV-۲ نیز به پروتئین‌های پذیرنده ACE۲ متصل می‌شود که وظیفه تنظیم فشارخون و تورم را در بدن انسان برعهده دارد. این پروتئین در بافت سراسر بدن به خصوص در ریه‌ها، قلب، رگ‌ها، کلیه و معده وجود دارد.

محققان بیش از دو هزار جهش ACE۲ را بررسی کردند و سلول‌هایی با پروتئین‌های جهش یافته روی سطح آن‌ها ساختند. در مرحله بعد آن‌ها با تحلیل و بررسی شیوع ابتلای سلول‌ها به ویروس کرونا متوجه شدند با ترکیب سه جهش می‌توان یک پروتئین پذیرنده ساخت که ۵۰ بار قدرتمندتر به ویروس متصل می‌شود.

سپس محققان یک نسخه محلول از پروتئین پذیرنده مهندسی شده ساختند. این پذیرنده محلول از سلول جدا شده و به طور آزاد جریان داشت و همزمان به عنوان یک پذیرنده جعلی با ویروس واکنش نشان داد.

محققان پس از آزمایش، پیوستگی قدرتمند بین ویروس و پذیرنده جعلی را تأیید کردند. آن‌ها معتقد هستند این روش با بهترین آنتی‌بادی‌های شناخته شده برای مقابله با کووید ۱۹ رقابت می‌کند.

همچنین نتیجه تحقیقات نشان داد این پذیرنده‌های جعلی نه تنها در بافت‌های آزمایشگاهی با ویروس پیوند برقرار می‌کنند، بلکه به طور مؤثر آن را خنثی کرده و اجازه نمی‌دهند سلول به ویروس مبتلا شود.
اریک پروکو، پروفسور بیوشیمی دانشگاه ایلینوی گفت: ما مشغول بررسی ایمنی و ثبات این پذیرنده‌های جعلی در موش‌ها هستیم، اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، مسیر برای آزمایش‌های بالینی دارو فراهم می‌شود.

تراشه‌های معیوب کوالکوم امنیت اکثر گوشی‌ها را تهدید می‌کند

یافته‌های محققان مؤسسه امنیتی چک پوینت نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ حفره امنیتی در پردازنده سیگنال‌های دیجیتال انواع تراشه‌های کوالکوم وجود دارد که کاربرد گسترده آن در ده‌ها گوشی هوشمند در سراسر جهان، امنیت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

پردازنده‌های یادشده وظایف مختلفی را بر عهده دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تسهیل شارژ گوشی، ارائه خدمات صوتی و فعال کردن حسگرهای گوناگون اشاره کرد.

هکرها با سو استفاده از این آسیب پذیری‌ها می‌توانند به اطلاعات خصوصی مالکان گوشی‌های هوشمند دسترسی یابند یا حتی گوشی‌های هدف را به ابزار جاسوسی مبدل کنند، همچنین از همین طریق می‌توان حملات موسوم به دی او اس را بر علیه تلفن‌های همراه انجام داد و آن‌ها را به طور کامل از کار انداخت.

چک پوینت تصریح کرد: اطلاعات مربوط به این آسیب پذیری‌ها را در اختیار کوالکوم، شرکت‌های سازنده گوشی و بعضی شرکت‌های فناوری دیگر گذاشته و امید می‌رود برای رفع این مشکلات اقدام شود.
کوالکوم نیز از برنامه ریزی برای برطرف کردن آسیب پذیری‌های یادشده خبر داد و افزود که تا حال گزارشی مبنی بر سو استفاده از حفره‌های امنیتی مذکور به دست نیامده است.

ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات با دستگاه رومیزی

شرکت «کنت» دستگاهی ساخته که مواد غذایی را ضدعفونی می‌کند؛ این دستگاه رومیزی ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات با استفاده از فناوری اوزون بدون مواد شیمیایی، مواد غذایی را پاکسازی می‌کند. در حقیقت این دستگاه با از بین بردن آفت کش‌ها یا مواد شیمیایی دیگری که هنگام حمل و نقل روی میوه‌ها و سبزیجات یافته می‌شود، آن‌ها را ضدعفونی می‌کند. دستگاه مذکور می‌تواند هرگونه ویروس یا باکتری را که با لمس به دست منتقل می‌شود از بین ببرد.

انتقال برق خودرو جایگزین هزینه پارکینگ شد

به نظر می‌رسد نیسان طرح جدیدی برای پرداخت هزینه پارک خودروی برقی در پارکینگ دارد، طبق گزارشی جدید این خودروساز یک نمایشگاه جدید در شهر یوکوهاما افتتاح کرده که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد با ارسال برق موجود در خودروی‌های الکتریکی این شرکت (از جمله نیسان لیف) به ساختمان، هزینه استفاده از پارکینگ را پرداخت کنند.

طرح مذکور در حقیقت فناوری‌های اشترک گذاری انرژی و ذخیره برق را مانند استفاده از خودروهای نیسان لیف برای تأمین برق خانه و زیربنای شهری طی بحران‌ها نشان می‌دهد.

در این نمایشگاه علاوه بر طرح‌های گفته شده، فناوری خودروهای متصل به یکدیگر و همچنین خودروهای نیمه‌خودران نیز نمایش داده می‌شود. این نمایشگاه تا ۲۳ ماه اکتبر سال جاری دایر است. این طرح نشان می‌دهد در آینده مالکان پارکینگ‌ها و ساختمان‌ها می‌توانند از افراد بخواهند با به اشتراک گذاشتن برق خودرو از پرداخت هزینه پارکینگ معاف شوند.

آزمایشگاه تخصصی مودم VDSL راه اندازی شد

آزمایشگاه تخصصی مودم VDSL با استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود در پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ICT راه اندازی شد. این فعالیت پژوهشی از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز و پس از مطالعه استانداردها و مستندات فنی موجود در این زمینه، امسال در سال جهش تولید با همت و تلاش کارشناسان اداره آزمایشگاه فناوری ارتباطات به بهره برداری رسید.

به منظور راه اندازی این آزمایشگاه، قابلیت‌های تجهیزات موجود در آزمایشگاه ADSL که در سال‌های پیش در پژوهشگاه ایجاد شده بود، بررسی و با طراحی بستر مناسب برای آزمون، امکان ارتقای شرح خدمات آزمایشگاه موجود برای ایجاد آزمایشگاه آزمون VDSL میسر شد.

با افزایش سرعت شبکه‌های اینترنتی، کاربران تمایل دارند تا از خدمات و سرویس‌های جدید ارائه شده در این شبکه‌ها با سرعت بالا استفاده کنند. بنابراین کیفیت و کارآمدی تجهیزات مورد استفاده در اینگونه شبکه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با توجه به استفاده روزافزون از مودم VDSL در دنیا و رویکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران در ارتقای تجهیزات و خدمات اینترنت ثابت به VDSL، توجه تولیدکنندگان داخلی به تولید این محصول و همچنین واردات روز افزون آن، نیاز به آزمایشگاهی برای سنجش عملکرد، کارایی و تطابق این محصول با استانداردهای روز دنیا وجود داشت.

این آزمایشگاه جهت آزمون تجهیزات وارداتی، تولید داخل و ارائه مشاوره و همکاری فنی و پژوهشی با شرکت‌های تولیدی داخلی آمادگی راه اندازی شد و اینک آماده ارائه خدمات به مشتریان است. در سال‌های گذشته بیش از ۹۰ مدل انواع مودم ADSL در این آزمایشگاه تحت آزمون قرار گرفته است.‌

کد خبر 438248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.