ورود ۲۰ اتوبوس جدید تا پایان امسال/نوسازی اتوبوس‌های بخش خصوصی طبق استانداردها

امروزه راهکار مهم برای رهایی از کلاف سردرگم ترافیک شهرها، استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی است از این رو رویکرد مدیران شهری اصفهان در این دوره، بهسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در بخش اتوبوس‌های شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده فشار زیادی بر شهرداری‌ها در نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها وارد شود چرا که دولت نیز در شرایط ایجاد شده قادر به حمایت از شهرداری‌ها در این زمینه نبوده است.

نوسازی و بهسازی اتوبوس‌ها توسط مدیران شهری با هدف جلب رضایت و افزایش انگیزه شهروندان انجام شده، زیرا تحقق این مهم در رهایی شهرها از معضل ترافیک بسیار تأثیرگذار است.

تشویق و فرهنگ‌سازی شهروندان به استفاده هر چه بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی، گام مهمی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر به شمار می‌آید، البته مشارکت شهروندان نیز در بالا بردن عمر مفید اتوبوس‌ها مؤثر است و به طور حتم فرهنگ شهروندی، می‌تواند سرمایه‌ای ارزشمند برای نگهداری و مراقبت از اتوبوس‌ها تلقی شود.

بی‌شک انجام سفرهای شهری در کلان‌شهری همچون اصفهان که در سال‌های اخیر آهنگ توسعه و انقلاب عمرانی در آن نواخته شده، بدون ناوگان حمل و نقل عمومی، کاری دشوار و هزینه‌بر است چرا که استفاده از خودروهای شخصی علاوه بر تحمیل هزینه‌های سوخت در افزایش میزان آلایندگی هوا اثرگذار است.

با توجه به اینکه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با هزینه‌های هنگفتی انجام می‌شود، اقدام شهرداری اصفهان برای خرید یکصد اتوبوس در پایان سال گذشته بسیار خوب و به موقع بود زیرا در شرایط فعلی نه تنها اتوبوس تولیدی نو وجود ندارد، بلکه برای خرید آن باید هزینه زیادی صرف می‌شد.

خرید یکصد دستگاه اتوبوس تازه نفس و دارای استاندارد یورو ۴ با موتور شرکت سوئدی اسکانیا جان دوباره‌ای در ناوگان خواهد دمید تا اتوبوسرانی بهتر از گذشته به شهروندان خدمات رسانی کند چراکه وجود اتوبوس‌های ایمن و سالم، خود انگیزه مسافران را برای رهایی از ترافیک شهری افزایش می‌دهد؛ گفت و گویی با «سید عباس روحانی» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به ورود اتوبوس‌های جدید به چرخه ناوگان، کیفیت این اتوبوس‌ها و استانداردهای زیست محیطی آن چه اندازه محیط زیست را در امان قرار می‌دهد؟

خوشبختانه همزمان با عید سعید غدیر ۸۰ دستگاه اتوبوس تازه نفس یورو چهار با هدف ارتقای سطح کیفی ارائه خدمات به شهروندان، وارد چرخه حمل و نقل عمومی شهر شد و در خطوط به کار گرفته شد.

در سطح دنیا اتوبوس‌هایی با موتورهای دیزل و یورو پنج استفاده می‌شود، اما اتوبوس‌هایی که تاکنون در کشور به کارگیری شده مطابق با استانداردهای یورو دو و یورو سه بوده است، البته در حال حاضر بالاترین استاندارد اتوبوس‌هایی که در کشور به تولید انبوه رسیده، یورو چهار است.

استاندارد رفع آلایندگی اتوبوس‌های جدید خاص است، به طوری که دارای فیلتر "دی پی اف" جاذب ذرات معلق و آلاینده‌هاست و اجازه وارد شدن این ذرات به هوای شهر را نمی‌دهد.

اتوبوس‌های جدید با استفاده از چه منابع مالی و چه میزان هزینه خریداری شده است؟

در دوره‌های گذشته از سوی وزارت کشور اتوبوس‌ها به صورت سهمیه‌ای و تقریباً با ۱۷.۵ درصد قیمت تمام شده تحویل شهرداری‌ها می‌شد و مابقی پرداخت قیمت آن به صورت یارانه دولتی بود، اما در چند سال اخیر که اتوبوسی در کارخانجات سازنده تولید نشد و قیمت آن نیز تا چند برابر افزایش یافت، شهرها را با مشکل تأمین اتوبوس و کاهش عمر ناوگان رو به رو کرد.

کمبود منابع مالی از یک طرف و نبود اتوبوس از طرف دیگر باعث شده که کیفیت خدمت‌رسانی اتوبوس‌های درون شهری سراسر کشور کاهش چشمگیری داشته باشد.

مدیریت شهری اصفهان علی‌رغم تمام مشکلات سعی در خریداری اتوبوس داشت چرا که عمر ناوگان به ۱۰ سال رسیده بود؛ از این رو با پیگیری‌های شده و استفاده از اوراق مشارکت این هدف مهم محقق و ۱۰۰ اتوبوس با کیفیت خریداری شد.

در حال حاضر ۸۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه ناوگان شد و ۲۰ اتوبوس باقی مانده نیز طبق قول مسئولان کارخانه سازنده تا پایان امسال تحویل ناوگان می‌شود.

هدف ما افزایش کیفی ارائه خدمات و جوان‌سازی ناوگان است، بنابراین به ازای این ۸۰ دستگاه اتوبوس اضافه شده، ۸۰ دستگاه از اتوبوس‌های قدیمی از گردونه حمل و نقل شهر خارج خواهد شد.

آیا استاندارد خاصی برای تعداد اتوبوس‌های هر شهر وجود دارد؟

پارامترهایی چون طول شبکه معابر، کلونی‌های جمعیتی در نقاط مختلف شهر به لحاظ جغرافیایی، میزان درخواست سفر، مراکز جاذب سفر تعیین می‌کند که برای هر شهر چه تعداد اتوبوس نیاز است.

البته سطح سرویس‌های مختلفی برای حمل و نقل عمومی تعریف شده است به طور مثال سطح سرویس A بر اساس استانداردها می‌گوید اتوبوس باید به صورت صندلی تکمیل حرکت کند و سرنشین ایستاده نداشته باشد.

استاندارد بعدی تاکید دارد مسافری که وارد اتوبوس می‌شود، باید بتواند برای خود جای خالی پیدا کند تا جایی که تعریف از تعداد سرنشین‌های ایستاده و نشسته می‌شود. این موضوع به پتانسیل‌های موجود و توان مالی هر شهر که چه تعداد اتوبوس بکار بگیرند و استفاده از سایر مُدهای حمل و نقلی بستگی دارد.

اصفهان چه تعداد اتوبوس کم دارد؟

در حال حاضر ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار داریم که پاسخگوی نیاز فعلی سفرهای شهری شهروندان است اگر بتوانیم اتوبوس‌ها را به روز کرده و عمر ناوگان را کاهش دهیم، این تعداد اتوبوس برای شهر کافی است.

باید تلاش کنیم میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر را کاهش دهیم تا در مباحث ترافیکی و زیست محیطی اثرات مثبت آن را شاهد باشیم.

اتوبوس‌های جدید ناوگان شهری از چه امکاناتی برخوردار است؟

این اتوبوس‌ها علاوه بر دارا بودن استانداردهای رفع آلایندگی روز دنیا، تمام امکانات مورد نیاز از جمله سیستم ناوبری، ایمنی، کولر و تهویه را دارد و رانندگان موظف هستند کولر اتوبوس‌ها را روشن کنند.

بازسازی اتوبوس‌ها چه فرایندی را طی می‌کند؟

بازسازی اتوبوس‌ها با هدف ارتقای سطح کیفیت خدمات و نوسازی ناوگان انجام می‌شود، البته بازسازی تنها انجام تعمیرات نیست بلکه اتوبوس‌ها در قالب آن علاوه بر رنگ و صافکاری از نظر سیستم موتور، سیستم تعلیق، سطح ایمنی، شاسی‌ها، اتاق، امکانات رفاهی اتوبوس بازسازی شده و دارای کولر خواهد شد.

سال گذشته حدود ۹۴ دستگاه اتوبوس بازسازی شده و در سال جاری با پیگیری‌های شده ۷۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی نوسازی می‌شود.

برای برخورداری اتوبوس‌های واگذار شده به بخش خصوصی از امکانات چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

زمانی خصوصی‌سازی در اتوبوسرانی کشور اتفاق افتاد که دولت اتوبوس‌ها را به صورت ۱۷.۵ درصد واگذار می‌کرد و ما مجاز بودیم تنها اتوبوس‌های سهمیه‌ای را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

بخشی از اتوبوس‌ها واگذار شده عمر زیادی دارد، اما تعدادی نیز دارای امکانات خوبی است، تعدادی از ۷۰۰ دستگاه اتوبوسی که در مرحله بازسازی است، مربوط به بخشی خصوصی بوده که طبق استانداردهای روز بازسازی می‌شود.

برای تامین آسایش و آرامش سفرهای درون شهری شهروندان چه تدابیری اندیشیده شده است؟

اصفهان به عنوان جهان‌شهر مطرح است و شهروندان آن نیز لایق بهترین‌ها هستند از این رو در شهر اصفهان از اتوبوس یورو چهار به عنوان آخرین استاندارد کشور استفاده کردیم اگر بتوانیم اتوبوس‌های قدیمی را از رده خارج کرده و آنها را به سمت استانداردهای یورو چهار ببریم و در آینده با تولید انبوه به سمت یورو پنج حرکت کنیم، می‌توانیم بگوییم آنچه شایسته مردم است را به کار گرفته‌ایم.

البته تعدادی از اتوبوس‌های شهر مستهلک و فرسوده شده و نیاز به سرویس‌های دوره‌ای دارد، اما افزایش قیمت‌ها و تحریم قطعات با توجه به اینکه تمام قطعات موتوری و کولری وارداتی بوده و به سختی مهیا می‌شود، این فرایند را دشوار کرده است. علی‌رغم این شرایط سرویس‌های دوره‌ای و اورهال کردن اتوبوس‌ها به طور مستمر در تمام ایام سال انجام می‌شود.

راه‌های ارتباطی شهروندان با مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی برای بیان مشکلات و انتقادات چیست؟

تمام خطوط اتوبوسرانی توسط مأموران کنترل و بازرسی نظارت می‌شود و شهروندان می‌توانند به صورت حضوری مسائل خود را با آنها مطرح کنند.

همچنین روزهای دوشنبه ملاقات مردمی مدیر سازمان با شهروندان انجام می‌شود، علاوه بر آن شماره تلفن پنج رقمی ۳۸۱۸۸ آماده پاسخگویی به شهروندان است.

کد خبر 438235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.