۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۶
قطع درختان با کدام توجیه؟

فضای سبز شهری از مهم‌ترین سرمایه‌های هر شهر و شهروندان آن است که باید چون گوهری ارزنده حفظ شده و به نسل‌های بعد سپرده شود. تعهد به انجام این رسالت به معنای پاسداشت میراث گرانقدر گذشتگان و احترام به حقوق شهروندان و آیندگان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارائه خدمات عمومی در بخش‌های مختلف مستلزم همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاست. قوانین مختلف بویژه در حوزه حقوق عمومی حدود و وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی در زمینه تولید، عرضه و نظارت بر فرایند ارائه خدمات را مشخص کرده است. مدیریت عرضه خدمات در شهرها با شهرداری است؛ این دستگاه اجرایی در جایگاه عرضه کننده یا ناظر وظایفی بر عهده دارد که باید رعایت شود. یکی از عرصه‌های خدمات رسانی شهرداری‌ها ایجاد، حفظ و جلوگیری از تضییع درختان و فضای سبز شهری است.

اخیراً برخی درختان شهر مال‌خلیفه واقع در جاده دسترسی این شهر به سمت روستای خُنگ قطع شده است. مسئولان این واقعه را شاخه‌بری درختان و علت آن را ممانعت از اختلال در خطوط انتقال برق می‌دانند، اما کارشناسان عقیده دیگری دارند. مرجع قانونی در این زمینه "لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها" و "دستورالعمل مدیریت هرس درختان در حریم شبکه‌های توزیع نیروی برق" است که نقش مهم مدیریت شهری در صیانت از درختان و فضای سبز شهری را تعیین می‌کند.

شهرداری از ماجرا مطلع بوده است!

داوود امیری، شهردار مال خلیفه اظهار می‌کند: افرادی که فیلمی در همین مورد در فضای مجازی منتشر کردند راجع به جزئیات آن آگاهی نداشتند.

او می‌افزاید: یک باند سواره رو از بدو تأسیس شهرداری تاکنون مسدود بوده است، زیرا مالکان اراضی حاشیه آن برای تعریض معبر و عقب نشینی همکاری نمی‌کردند. علاوه بر این مسئله، وجود تیرهای برق فشار قوی در یکی از باندها سبب مسدود شدن مسیر شده بود به گونه‌ای که وسیله نقلیه‌ای از آن انجام تردد نمی‌کرد و خودروها مجبور بودند به صورت دو طرفه در یک باند رفت و آمد کنند که عامل وقوع تصادفات زیادی هم می‌شد.

شهردار مال خلیفه یادآور شد: حدود سه سال است با پیگیری شهرداری، از اداره برق خواسته شده تیرهای برق را جابجا کند، اجرای این طرح نیازمند اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان بوده که البته با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، این رقم بسیار بیشتر است.

دفاع شهرداری از عملکرد اداره برق

او ادامه می‌دهد: مسئولان اداره برق برای ایجاد و حفظ ایمنی حریم تیرهای چراغ برق و جلوگیری از بروز آتش‌سوزی در اثر برخورد شاخه‌های درخت با کابل‌های برق، قصد داشتند درختان با ارتفاع بیش از پنج متر را شاخه‌بُری و سرزنی کنند؛ البته نکته قابل توجه این است که این درختان از گونه چنار هستند که هر چقدر هرس شوند دوباره جوانه زده و رشد آن‌ها ادامه می‌یابد، این درختان بعد از اجرای عملیات شاخه بری توسط کارکنان اداره برق منطقه تغییرات محسوسی نسبت به هفته گذشته کرده و در کمتر از دو ماه یا اندکی بیشتر به حالت اولیه باز می‌گردد، لذا نگرانی بابت از بین رفتن درختان وجود ندارد.

شهردار مال خلیفه تاکید می‌کند: شهرداری ۲۰ سال این درختان را آبیاری کرده و برای آن‌ها هزینه کرده است، پس قطعاً افرادی بی اطلاع در فضای مجازی، فیلمی را منتشر کردند که در آن به نظر می‌رسد که برخی درختان به کلی قطع شدند، اما واقعیت این نیست و اقدام شده حتی در حد هرس درختان هم نبوده است.

امیری با بیان اینکه شهرداری در عملیات هرس معمولی تا این حد از ارتفاع درختان کم نمی‌کند، می‌گوید: هم اکنون درخت‌هایی در شهر وجود دارد که از وسط کابل‌های برق می‌گذرد و خطرآفرین هستند و احتمال قطعی شبکه برق را زیاد می‌کند و در حال حاضر هم قطعی برق در شهر زیاد است؛ از سوی دیگر اداره برق دو بار در سال درختان را براساس استانداردهای خود و با هماهنگی شهرداری شاخه‌بری می‌کند.

این شیوه هرس درختان منسوخ شده است

اما اظهارات شهردار مال خلیفه در خصوص ماجرای قطع درختان جاده شهر مال خلیفه به روستای خُنگ در حالی مطرح می‌شود که بیت‌الله محمودی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد معتقد است: نکته مهم در عملیات هرس درختان برای رفع تداخل با حریم خطوط انتقال برق، انتخاب شیوه‌ای است که هم سلامت درختان و هم کارکردهای زیباشناختی و زیست محیطی آن‌ها دچار تهدید نشود.

او با بیان اینکه اگر درختان دقیقاً زیر خطوط باشد، باید به گونه‌ای هرس شود که عبور خطوط از وسط تاج درختان ممکن شود، تصریح می‌کند: تاج بری و تنه‌بُری درختان آن هم به شیوه‌ای که در این شهر انجام شده است، کاملاً منسوخ شده و آسیب زیادی هم به موجودیت و سلامت درختان و هم به چشم‌انداز پوشش درختی حاشیه جاده وارد کرده است.

زمان مناسبی برای هرس انتخاب نشده است

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: نکته مهم دیگر انتخاب زمان مناسب برای هرس است که باید در اواخر فصل زمستان و قبل از جوانه زنی انجام شود تا آسیب وارد شده به درختان به حداقل برسد؛ در این فصل به علت بی‌برگ بودن درختان، امکان رؤیت همه شاخه‌ها و تصمیم گیری برای قطع بهتر شاخه‌های مزاحم فراهم‌ است، هر چند در موارد استثنایی و پیش‌بینی نشده در فصل رویش (بهار و تابستان) نیز هرس انجام می‌شود، اما این عملیات هرس باید در فصل زمستان انجام می‌شد.

محمودی می‌گوید: به علت زخمی شدن شاخه‌ها یا تنه درخت بعد از عملیات هرس، سطح آن در معرض هجوم آفات و مستعد پذیرش امراض است که در این خصوص لازم است این سطوح از طریق چسب هرس پوشانده شود تا مانعی برای ورود امراض به درون بافت درخت ایجاد شود.

او خاطرنشان می‌کند: نحوه هرس درختان در معرض خطوط برق در دستورالعملی که در همین رابطه توسط اداره برق تهیه شده، آمده است و مسئولیت اجرای آن با اداره برق است، لذا نظارت هم از طرف شهرداری و هم اداره برق منطقه برای رعایت اصول مندرج در این دستورالعمل ضروری است.

این استاد دانشگاه می‌گوید: فضای سبز و پوشش درختی مهمترین جلوه بصری و طبیعی محیط‌های شهری است که علاوه بر کارکردهای زیباشناختی، کمک شایانی در تامین طراوت و غنای محیط زیست شهری می‌کند به همین دلیل لازم است نگهداری و مدیریت انواع فضاهای سبز شهری از جمله درختان حاشیه مسیرها با حساسیت و رعایت الزامات فنی و زیست محیطی همراه باشد.‌

کد خبر 438220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.