فاز نخست احداث کارخانه کمپوست لنگرود به پایان رسید

شهردار لنگرود از اتمام فاز نخست احداث کارخانه کمپوست این شهر خبر داد.

سید مهدی رجایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ساخت کارخانه کمپوست لنگرود در سال ۱۳۹۷ در زمینی به مساحت دو هکتار با اخذ مجوزهای زیست محیطی در نزدیک محل دفن زباله در روستای آلمان لنگه بخش اطاقور این شهرستان با ظرفیت دریافت روزانه ۲۵۰ تن زباله با اختصاص هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی آغاز شد.

وی مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای کارخانه کمپوست لنگرود را ۱۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در سال ۱۳۹۸ مبلغ یکصد میلیارد ریال به این طرح اختصاص پیدا کرد و در سال ۹۹ نیز ۵۰ میلیارد ریال دیگر نیز تخصیص خواهد یافت.

شهردار لنگرود افزود: فاز نخست احداث کارخانه به پایان رسیده و وجود معارضان در حریم جاده مشکلاتی برای نصب تیرهای برق مسیر کارخانه ایجاد کرده بود که در نهایت با انجام تمهیداتی مجبور به تغییر مسیر اجرای کابل‌کشی شدیم و در حال حاضر منتظر اتصال برق سه فاز کارخانه هستیم تا آن راه اندازی کنیم.

رجایی عنوان کرد: اجرای فاز دوم کارخانه مورد موافقت پیمانکار قبلی آن قرار گرفته و دستگاه‌های کارخانه با اعتباری بالغ یکصد میلیارد ریال خریداری شده است.

وی با بیان اینکه در کارخانه کمپوست در هر مرحله زباله‌های خشک از تر توسط نواری از هم جدا شده و زباله‌های تر تبدیل به کود می‌شود. افزود: کمپوست کردن علاوه بر اینکه روشی برای کاهش حجم زباله‌های قابل دفن است، از این طریق کود گیاهی ارزشمندی به دست می‌آید که برای مصارف باغبانی، گیاهان خانگی و گلکاری باغچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهردار لنگرود با اشاره به تولید روزانه یکصد تن زباله در شهر لنگرود، گفت: کارخانه کمپوست این شهر تنها کارخانه مدرن با تکنولوژی روز دنیا در استان گیلان است که امیدواریم بتوانیم در آن ۷۰ درصد زباله را به کود آلی تبدیل کنیم.

به گزارش ایمنا، شهرستان لنگرود با حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارای سه بخش مرکزی، کومله و بخش اطاقور و پنج شهر است که شهر لنگرود مرکز بخش مرکزی محسوب می‌شود و تا مرکز استان گیلان ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

کد خبر 438208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.