ضرورت ثبت جهانی نظام سنتی تقسیم آب در سمنان

مدیر امور گردشگری شهرداری سمنان گفت: نظام سنتی تقسیم آب در سمنان برای مصرف آبیاری باغات شهر، ظرفیت لازم برای ثبت در میراث جهانی یونسکو را دارد.

محمودرضا دارایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بازآفرینی بافت‌های تاریخی شهری به عنوان سرمایه‌های ارزشمند با بهره‌گیری از اصول گردشگری شهری، نقش بسیار ارزنده‌ای در توسعه پایدار و گردشگری شهری دارد.

وی افزود: فرایند بازآفرینی شهری با رویکرد بازآفرینی منظر فرهنگی، می‌تواند روند توسعه گردشگری شهر را در مسیر پایداری قرار دهد؛ بازآفرینی و عرضه آن در قالب جاذبه‌های گردشگری شهری، پیامدهایی مثبت برای شهر به ارمغان می‌آورد که احیا و بازآفرینی باغ راه‌های شهر سمنان حرکت بسیار ارزنده‌ای در این زمینه است.

مدیر امور گردشگری شهرداری سمنان با اشاره به نظام آبیاری سنتی شهر سمنان، تصریح کرد: از دیدگاه جواد صفی‌نژاد، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، "شیوه آبیاری استخری امروزی سمنان، یکی از پربارترین و پیچیده‌ترین نظام‌های آبیاری سنتی در ایران است؛ دلیل آن نظم و نسق و قوانین عرفی محلی آن است که بر کلیه ابعاد آن دقیقاً سایه افکنده و به بهترین شکل اجرا می‌شود.

دارایی افزود: نظام سنتی تقسیم آب شهر سمنان با شماره ۴۰۰ در تاریخ پنجم دی‌ماه ۱۳۹۰ در ردیف فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده است؛ این نظام در محدوده شهر تاریخی سمنان، روشی مردم نهاد و منحصر به فرد است که در طول قرن‌های گذشته به طور کارآمد، خدمات گوناگونی در حوزه تأمین آب به شهروندان سمنان ارائه داده است و همچنان از کشاورزی شهری سمنان حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: این شبکه به طور ساختاری بر شکل‌گیری و توسعه نواحی با کاربری مسکونی، کشاورزی و خدماتی در محلات مختلف بافت تاریخی سمنان اثر گذاشته است، ارتباط نزدیک میان این شبکه و هویت هر یک از این محلات و همچنین قرارگیری عناصر شاخص شهری در طول مسیر تقسیم آب، موجب وحدت شهری در عین کثرت محله‌ای شده است.

مدیر امور گردشگری شهرداری سمنان خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی این نظام تقسیم آب، سمنان به عنوان یک مرکز فرهنگی مورد توجه سازمان‌های مختلف بین‌المللی دولتی و غیردولتی قرار خواهد گرفت و با معرفی، اطلاع رسانی و تبلیغات مثبت برای آن، فرصت‌های زیاد گردشگری و اقتصادی برای سمنان ایجاد می‌شود.

دارایی ادامه داد: ثبت این نظام در فهرست میراث جهانی علاوه بر ایجاد امکان محافظت و مراقبت بیشتر از آن و معرفی ویژگی‌ها و ارزش‌های آن به جهانیان، باعث معرفی سمنان به عنوان مقصد گردشگری می‌شود و از این طریق فرصت‌های زیادی در حوزه گردشگری نصیب شهر و استان سمنان می‌شود که با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توان منابع مالی ملی و بین المللی زیادی را برای بخش گردشگری جذب کرد.

کد خبر 438199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.