کرونا ویروس خطر ابتلا به فراموشی را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌ها توسط پژوهشگران نشان می‌دهد که تبعات ویروس کووید-۱۹ می‌تواند بر مغز انسان اثر بگذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کرونا علائم عصبی مانند از دست دادن حس بویایی، روان آشفتگی و افزایش خطر سکته مغزی را تجربه می‌کنند. همچین این افراد به عواقب ماندگارتری مانند سندروم خستگی مزمن و سندروم "گیلن باره" مبتلا می‌شوند. این عوارض به دلیل تأثیر مستقیم عفونت ویروسی بر بافت مغز رخ می‌دهد. البته شواهد نشان می‌دهد که اقدامات غیر مستقیم دیگری که از طریق عفونت ویروسی سلول‌های "اپی‌تلیان"، سیستم قلبی عروق یا به وسیله سیستم ایمنی و التهاب ایجاد شده باشد، باعث بروز تغییرات عصبی پایدار پس از بهبود کرونا خواهد شد.

بسیاری از علائمی که ما به عفونت نسبت می‌دهیم، ناشی از واکنش‌های محافظتی سیستم ایمنی بدن است. برای مثال آبریزش بینی در هنگام سرماخوردگی تأثیر مستقیم ویروس نیست، بلکه نتیجه پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به ویروس سرماخوردگی است؛ بنابراین ضعف، خستگی، تب و انزوای اجتماعی در اثر فعال شدن سلول‌های ایمنی خاص و سیگنال‌های موجود در مغز ایجاد می‌شود. تب باعث می‌شود کارایی سیستم ایمنی بدن افزایش پیدا کند. انزوای اجتماعی نیز به کاهش شیوع بیماری کمک می‌کند. علاوه بر تغییر رفتار و تنظیم پاسخ‌های فیزیولوژیکی در هنگام بیماری، سیستم ایمنی نقش‌های دیگری نیز در مغز ایفا می‌کند.

اخیراً مشخص شده است که سلول‌های عصبی ایمنی که در اتصالات بین سلول‌های مغز (سیناپس‌ها) قرار دارند و انرژی سیگنال‌های التهابی را تأمین می‌کنند، برای شکل گیری طبیعی حافظه ضروری هستند. بیماری کرونا باعث بروز علائم عصبی حاد و طولانی مدت در مغز می‌شود، چون در زمان بیماری و بروز التهاب، سلول‌های ایمنی تخصصی در مغز فعال می‌شوند و مقادیر زیادی از سیگنال‌های التهابی را به وجود می‌آورند و نحوه ارتباط آن‌ها با نورون‌ها را تغییر می‌دهند. از آنجایی که بیماری کرونا سیگنال‌های التهابی زیادی را ارسال می‌کند، می‌تواند هم تأثیرات کوتاه مدت بر ادراک و هم تغییرات طولانی مدت بر حافظه، توجه و شناخت داشته باشد.

تغییرات ارتباطی بین نورون‌ها امکان ذخیره کردن مطالب در حافظه و فرار از تهدیدها را برای ما فراهم می‌کند و به نظر می‌رسد که بروز بیماری‌آلزایمر در ارتباط با بیماری کرونا و تأثیرات پایدار آن بر حافظه است. البته لازم است در زمینه ارتباط بین بیماری کرونا و افزایش خطر زوال عقلی یا آلزایمر مطالعات بیشتری بشود، اما مشخص است که خطر ابتلا به این بیماری‌ها را می‌توان با پیشگیری و درمان به موقع بیماری کرونا کاهش داد.

کد خبر 438186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.