اشرف غنی فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا کرد

ارگ افغانستان اعلام کرد «اشرف غنی» پس از تصمیم اعضای جرگه، حکم آزادی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان را صادر کرده است.

به گزارش ایمنا، بر اساس توافق صلح ایالات متحده آمریکا با گروه طالبان، دولت می‌بایست ۵ هزار زندانی گروه طالبان را آزاد می‌کرد. دولت ۴۶۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد اما ۴۰۰ تن دیگر را به جرم جرایم جنایی، حقوق بشری و حق العبدی آزاد نکرد.

گروه طالبان این اقدام دولت را مانعی در برابر صلح و گفتگوهای بین افغانان اعلام کرده بود.

پس از جنجال‌های فراوان حکومت تصمیم گرفت لویه جرگه مشورتی صلح را ایجاد کند تا در مورد آزادی ۴۰۰ زندانی باقیمانده تصمیم بگیرد. جرگه در ۱۷ اسد آغاز شد و سرانجام بعد سه روز گفتگو، رأی به آزادی ۴۰۰ زندانی باقیمانده گروه طالبان داد.

رئیس جمهور افغانستان نیز در مراسم اختتامیه نشست لویه جرگه افغانستان اعلام کرد که فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا می‌کند. وی خطاب به طالبان گفت: طالبان باید نشان دهند که از آتش‌بس سراسری ترس ندارند و به تصمیم لویه جرگه مشورتی صلح برای تأمین آتش‌بس سراسری احترام بگذارد.

غنی تاکید کرد: الان توپ در زمین طالبان است و طالبان باید به این سوال پاسخ دهد که جنگ جز بدبختی و درد و رنج برای مردم چه دستاوردی داشته است و از سوی دیگر این گروه باید تنوع و اتحاد مردم افغانستان را بپذیرد.

آزادی ۵ هزار زندانی طالبان در برابر آزادی هزار زندانی دولت، پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در توافق‌نامه صلح دوحه ذکر شده‌بود.

منبع: فارس

کد خبر 438116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.