بررسی عملکرد پنالتی‌زن‌ها و دروازبان سپاهان و استقلال در فصل جاری

"تقابل امشب سپاهان و استقلال باید برنده داشته باشد". این یعنی حتی اگر زور هیچ یک از دو تیم در طول 90 یا 120 دقیقه نچربد، تکلیف صعود کننده باید در ضیافت پنالتی‌ها مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال و سپاهان از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه امشب دوشنبه - ۲۰ مرداد ماه - در قالب مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. این تقابل که همواره از حساسیت‌های خاصی میان بازیکنان و هواداران این باشگاه برخوردار بوده، حالا با نقش مهمی که در سرنوشت مربیان و تیم‌ها در پایان این فصل دارد حساسیت آن دوچندان شده و ممکن است شاهد بازی محتاطانه و در عین حال بسته از سوی دو تیم باشیم.

با این وجود نبرد امشب باید حتماً برنده داشته باشد و چنانچه تکلیف صعود کننده در پایان ۹۰ دقیقه مشخص نشود، دو وقت ۱۵ دقیقه‌ای و در نهایت ضربات مرگبار پنالتی لحاظ خواهد شد. دوئل پنالتی‌ها که می‌تواند ورق را برگرداند و تیمی با شایستگی کمتر را از این مرحله عبور دهد. در همین راستا به بررسی عملکرد پنالتی‌زن‌ها و دروازبانان دو تیم روی ضربات پنالتی به دست آمد در طول فصل جاری و در رقابت‌های لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمان آسیا پرداخته شده که در ادامه آمده است.

استقلال و غیبت پنالتی زن قهار

استقلال در فصل جاری ۷ پنالتی را در جریان مسابقه به دست آورده که از بین آن‌ها، ۵ ضربه را به گل تبدیل کرده و تنها ۲ پنالتی آبی‌پوشان وارد دروازه حریفان نشده است. در هفته‌های اخیر شیخ دیاباته پنالتی زن ثابت استقلالی‌ها بود و بدون یک درصد خطا، تمامی توپ‌ها را به گل تبدیل کرد. دیاباته به دلیل مصدومیت قادر به همراهی تیم خود نخواهد بود و نبود او می‌تواند به معضلی جدی در صورت کشیده شدن بازی به ضیافت پنالتی‌ها باشد.

پیش از مهاجم مالیایی، وریا غفوری و علی کریمی پنالتی زن‌های آبی‌های پایتخت بودند. غفوری از ۳ پنالتی‌ای که در اختیارش قرار گرفته، تنها در یکی از آن‌ها برابر الشرطه عراق ناکام بود و غیر از آن همه را به تور دروازه رقبا چسباند. نکته قابل توجه اینجا است که کاپیتان استقلالی‌ها تمام ضربات پنالتی خود در فصل جاری را به سمت چپ دروازه زده است. علی کریمی نیز تنها یک بار در دربی رفت برای آبی‌ها پشت ضربه پنالتی ایستاد که علیرضا بیرانوند شوت کم‌رمق کریمی که به سمت چپ و میانه چهار چوب زد را مهار کرد.

با این شواهد می‌توان ۵ پنالتی زن منتخب فرهاد مجیدی در بازی امشب را حدس زد. به احتمال فراوان وریا غفوری، علی کریمی، روزبه چشمی، هروویه میلیچ و مهدی قایدی پنج پنالتی نخست این تیم در صورت تساوی بازی در ۱۲۰ دقیقه را خواهند زد.

شیرجه‌های حسینی به جهت مخالف

سید حسین حسینی که این روزها انتقادهای فراوانی به عملکردش وارد است، در فصل اخیر چهار بار در تقابل با بازیکنان حریف در دوئل پنالتی درون دروازه ایستاده که به غیر از یکی از این ضربات که محمد نوری آن را در جم به بالای دروازه فرستاد، سید حسین حسینی نه تنها موفق به مهار آن‌ها نشده بلکه در تمامی ۳ پنالتی دیگر به جهت مخالف حرکت کرده است. البته او روی پنالتی پارس جنوبی جهت توپ را تشخیص داد اما حتی اگر توپ به چهارچوب دروازه استقلال زده می‌شد، بعید بود حسینی مانع از ورود آن به دروازه شود.

معضل ناتمام سپاهان قلعه‌نویی با پنالتی‌ها

مشکل هدر رفت ضربات پنالتی شاگردان قلعه‌نویی از هفته‌های پایانی فصل قبل و دیدار نیمه نهایی گریبان این تیم اصفهانی را گرفت و می‌توان مدعی شد که پنالتی‌های از دست رفته، دو جام را از دستان بازیکنان سپاهان درآورد. این مشکل با وجود تغییر بازیکنانی که برای سپاهان پشت توپ می‌رفتند، اصلاح نشد و همچنان می‌توان ضربات پنالتی را نقطه ضعفی بزرگ برای شاگردان قلعه‌نویی دانست.

ابتدای لیگ نوزدهم گئورگی گولسیانی به پنالتی زن اولی سپاهانی‌ها بدل شده بود و از دو پنالتی که مأمور شلیک آن بود،، یکی را به گل و دیگریخراب کرد، اما او در حال حاضر چند ماهی است گرفتار مصدومیت شده و نمی‌تواند سپاهان را همراهی کند. کیروش استنلی و محمد کریمی دیگر پنالتی زن‌ها سپاهان در فصل جاری هستند که البته مهاجم برزیلی سپاهان تک فرصتی که از روی نقطه پنالتی به او سپرده شد را به بیرون زد تا دیگر قلعه‌نویی این ضربات را به او نسپارد.

محمد کریمی نیز عملکرد متوسطی در زدن پنالتی به ثبت رساند. او یک پنالتی را به میانه گوشه سمت راست دروازه فرستاد، اما در تقابل با پارس جنوبی، ضربه خود را به خارج از چهارچوب فرستاد تا دو امتیاز با ارزش برای سپاهان از دست برود. با جمع بندی این موارد می‌توان حدس زد که به احتمال زیاد محمد کریمی، کی‌روش استنلی، مهدی کیانی، سروش رفیعی و امید نورافکن ۵ مرد منتخب قلعه‌نویی برای ایستادن پشت ضربه پنالتی در صورت کشیده شدن بازی امشب به دوئل پنالتی‌ها باشند.

نیازمند و کارنامه‌ی درخشانی که مهار پنالتی را کم دارد

همواره از نقاط سیاه کارنامه پیام نیازمند، به عملکرد نه چندان خوب او روی ضربات پنالتی است. در سه پنالتی که در فصل جاری علیه سپاهان گرفته شده، نیازمند به غیر از پنالتی دو هفته قبل دیاباته، جهت را اشتباه تشخیص داده و به جهت دیگری شیرجه زده است. نکته قابل توجه اینجا است که دروازبان جوان سپاهانی‌ها، در تمامی پنالتی‌های فصل جاری به سمت چپ خودش شیرجه زده است.

کد خبر 438115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.