رویکرد اصولی و علمی شورا به حاشیه نشینی مشهد

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد گفت: در دوره پنجم شورا سعی شده به موضوع حاشیه نشینی و مناطق کم برخوردار با رویکرد اصولی و علمی نگاه شود بدین منظور در ابتدای دوره برنامه و سیاست‌های کمیسیون مبتنی بر دو الگوی پیگیری و درمان تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رمضانعلی فیضی امروز (دوشنبه) در یکصد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: قسمت اعظم شکل گیری مناطق کم برخوردار اطراف تمامی کلانشهر و به خصوص مشهد ناشی از نبود نگاه آمایشی و توزیع جمعیتی و به تبع آن توزیع ناعادلانه اعتبارات چه قبل از انقلاب در قالب برنامه پنج ساله عمرانی و چه بعد از انقلاب در قالب برنامه‌های توسعه اجتماعی - اقتصادی است.

وی افزود: در این میان اصلاحات ارضی، جنگ و فقدان امنیت در کشورهای منطقه و وضعیت نامناسب جوی را می‌توان به این موارد اضافه کرد که باعث کاهش فرصت‌های شغلی در روستاهایی شد که هزاران سال مازاد محصول خود را  به شهرهای اطراف گسیل می‌کردند حالا با قطع ارتباط با شهرها به دلیل نفوذ پول‌های پرقدرت نفتی و دولتی محصولاتشان روی دستشان می‌ماند.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد تصریح کرد: از طرفی شهرها به دلیل ساختار خدماتی و بازرگانی خود تبدیل به وارد کنندگان پرقدرت از خارج کشور در شبکه توزیع کالا قرار می‌گیرند و بدین صورت کشاورزی کشور از بین رفته و روستاها با مازاد نیروی کار مواجه می‌شوند و چاره‌ای جز مهاجرت به سوی مناطق دارای فرصت‌های شغلی ندارند که این پدیده در تمامی کشورهای درحال توسعه و به ویژه کشورهای تک محصولی و نفت پایه اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: رشد حاشیه نشینی در مشهد موید این پدیده است به طوری که از سال ۴۵ بیش از ۴۲ روستا به شهر اضافه شده‌اند و جمعیت مناطق کم برخوردار با تعاریف کنونی از ۱۰ درصد به بیش از ۳۰ درصد جمعیت شهر مشهد افزایش یافته که این عدد خیلی محدود است و اگر شاخص آن به روز شود بسیار بیشتر می‌شود.

فیضی اضافه کرد: جمعیت حاشیه‌نشین مشهد در فضایی بالغ بر چهار هزار و ۷۰۰ هکتار یعنی ۱۲ درصد شهر را اشغال کرده‌اند که نشان از تراکم بالا و فشردگی جمعیت ۳۵۰ در مقابل ۸۵ نفر در هکتار در سایر مناطق شهر است.

وی با تقدیر از اقدامات دوره چهارم در اصلاح بافت‌های مناطق کم برخودار، ادامه داد: در دوره پنجم سعی شده به موضوع حاشیه نشینی و مناطق کم برخوردار با رویکرد اصولی و علمی نگاه شود بدین منظور در ابتدای دوره برنامه و سیاست‌های کمیسیون مبتنی بر دو الگوی پیگیری و درمان تصویب شد.

ارتقای هویت مناطق کم‌برخوردار

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد گفت: کمیسیون با در نظر گرفتن چهار محور کلیدی ارتقای تاب آوری شهری، کاهش فقر شهری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و تحقق حکمروایی شهری، فرایند بازآفرینی محلات کم برخوردار را در دو حوزه پیشگیری از طریق نظارت و کنترل و برنامه‌ریزی و مدیریت دنبال کرد.

وی تصویب لایحه ساماندهی اراضی بزرگ مقیاس، ایجاد شهرک‌های مسکونی ارزان قیمت با استانداردهای مناسب جهت اسکان و ساماندهی مهاجرین، کمربند سبز و ایجاد موانع طبیعی و مصنوعی در جلوگیری از اضافه شدن محدوده‌های جدید غیررسمی، ایجاد مدیریت هماهنگ در حراست حریم و محدوده شهر و تأمین اعتبار برای مدیریت هوشمند و حفظ و نظارت بر آن‌ها را از جمله اقدامات پیشگیرانه در این زمینه برشمرد.

فیضی پیگیری تهیه و تصویب سند پهنه‌بندی حریم، آماده شدن شناسنامه اطلاعات آماری برای ۶۹ محله هدف، تصویب برش بودجه برای محدوده و محلات هدف، توجه به توانمندسازی اشتغال و مهارت آموزی ساکنان، تصویب بسته‌های تشویقی برای بافت‌های فرسوده و ایجاد وحدت رویه در شهرداری در برخورد با این بافت‌ها را از جمله برنامه‌های دیگر مشهد برای مناطق کم‌برخوردار برشمرد.

سهم بالای مناطق کم‌برخوردار از اعتبارات و پروژه‌ها

وی گفت: در دوره پنجم ۲۸ دفتر تسهیلگری در این بافت‌ها برای شناسایی و حل معضلات محلات ایجاد شده است، ۷۲ مگاپروژه در برنامه عملیاتی با رویکرد بازآفرینی محدوده و محلات هدف به تصویب رسیده، بازآفرینی شهری و اصلاح کالبدی و بهبود وضعیت کالبدی و بازگشایی معابر در دستورکار بوده و به توزیع عادلانه خدمات و سرانه‌ها توجه شده است.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد اظهار کرد: پنج درصد از سرجمع اعتبارات پروژه‌های عمرانی سال ۹۹ به اجرای پروژه‌های پیشنهادی شهروندان در محلات کم برخوردار با همکاری دفاتر تسهیلگری اختصاص یافته و از ابتدای دوره اولویت‌بندی روکش آسفالت معابر شهر با مناطق پیرامونی و کمیسیون تخصصی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۸ برای ساخت حداقل پنج گرمخانه جمع آوری کارتن‌خواب‌ها بودجه اختصاص یافت که چهار گرمخانه در حال حاضر افتتاح شده و سه گرمخانه دیگر نیز در حال تأمین اعتبار و ساخت است؛ البته به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این گرمخانه‌ها در حال حاضر تعطیل است.

فیضی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۳ پارک و فضای سبز تنها در مناطق کم برخوردار ساخته شده و در سال ۹۹ از میان ۲۸ پل عابر پیاده در شهر مشهد ۱۸ پل برای مناطق کم برخوردار در نظر گرفته شده است.

آستان قدس و اوقاف کم برخورداری را کمرنگ کنند

وی تصریح کرد: هرچند اصلاح کالبدی و اقتصادی بافت‌ها و محلات کم برخوردار مهم است اما توانمندسازی یا توان افزایی فردی در درازمدت می‌تواند پدیده حاشیه نشینی و کم برخورداری یا بدمسکنی را کم رنگ کند.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد اضافه کرد: از مدیریت شهری و دولت انتظار داریم در راستای افزایش مهارت‌ها و آموزش‌های فردی جهت برخورداری از یک زندگی مطلوب همت گمارند؛ در این میان نقش آموزش و پرورش در ساخت آینده بهتر برای شهر مشهد بسیار تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: همکاری بین اوقاف، آستان قدس و سازمان‌های دارای زمین با شهرداری امری ضروری است با توجه به اینکه ۹۲ درصد از اراضی بزرگ مقیاس در پیرامون شهر در اختیار آستان قدس و اوقاف است، نیاز است این دو نهاد زمین‌های بلااستفاده خود را به فضای سبز و یا دیگر کاربری‌های خدماتی تبدیل کنند و شهرداری و دولت نیز در حریم مابه عوض آن را تقبل کند.

فیضی اظهار کرد: نماینده‌های مجلس باید قوانین سختگیرانه‌ای در برخورد با سوداگران ساختمانی و بساز و بفروشان وضع کنند و قوه قضائیه نیز برخوردهای سرسختانه‌تری برای این افراد در نظر گیرد.

کد خبر 438104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.