مصرف همزمان ماهی با این خوراکی‌ها بسیار خطرناک است

دور کردن کرونا با لب نزدون به دو غذا، بهترین ویتامین برای پوست، خطر مصرف همزمان مصرف ماهی با تعدادی از خوراکی‌ها، تأثیر مصرف لبنیات در بروز سنگ کلیه و کاهو و فواید بی شمار آن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک پزشک متخصص مشکلات گوارشی سوری درباره عواقب مصرف دو غذای پرطرفدار در روزهای کرونایی هشدار داد و گفت: فست فودها و غذاهای آماده که خارج از خانه تهیه می‌شوند، به خصوص فلافل و شاورما که دو غذای پرطرفدار هستند موجب انتقال کرونا به انسان و طولانی شدن عمر این ویروس در بدن می‌شوند.

عدنان الف را، تصریح کرد: بر اساس نتیجه مطالعات افراد بسیاری دیده شده‌اند که علت اختلالات گوارشی آن‌ها تجمع ویروس کرونا در دستگاه گوارشی‌شان از طریق فست فودها بوده است. از این رو شاید تهیه کننده غذا به ویروس کرونا آلوده و موجب انتقال عفونت باشد یا شخص از طریق لمس سطح وسایل پلاستیکی و فلزی مانند چنگال، چاقو و قاشق‌ها حین خرید غذا در فروشگاه که به شکل مناسب ضدعفونی نشده‌اند، مبتلا شود.

وی خاطرنشان کرد: در این روزها شدیداً بر اجتناب از مصرف غذاهای آماده پرطرفدار مانند فلافل و شاورما که در هوای آزاد قرار دارند، تاکید می‌شود؛ زیرا احتمال آلوده شدنشان به ویروس زیاد است حتی اگر رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی پروتکل‌های بهداشتی لازم را اجرا کنند.

تأثیر مصرف لبنیات در بروز سنگ کلیه

فوق تخصص بیماری‌های کلیه در باره اینکه آیا مصرف لبنیات باعث ایجاد سنگ کلسیمی می‌شود، اظهار کرد: این یک باور منسوخ شده است اما توصیه می‌شود لبنیات به همراه غذا مصرف شود تا کلیسم به همراه سایر غذاها از بدن دفع شود.

حسن ارگانی، اضافه کرد: علائم بیماری کلیه بستگی به نوع بیماری دارد، تنبلی کلیه و نارسایی کلیه به موارد حاد و مزمن تقسیم بندی می‌شود و در موارد مزمن ممکن است علائم خاصی وجود نداشته باشد و خود را با علائمی مانند خستگی عمومی، ضعف بدن و کم اشتهایی نشان دهد، در بیماری حاد، تغییر رنگ ادرار، افزایش ناگهانی فشار خون و اختلال هوشیاری مشاهده می‌شود.

وی در خصوص اینکه آیا ممکن است در صورت سنگ‌ساز شدن یک کلیه، کلیه دیگر درگیر شود، گفت: بله این موضوع ممکن است و در صورت رعایت نکردن اصول تغذیه ممکن است کلیه دیگر نیز درگیر سنگ‌سازی شود، لذا لازم است این افراد هر شش ماه یکبار به پزشک مراجعه کنند و داروهای مورد نیاز را دریافت کنند.

ارگانی تصریح کرد: موضوعی به نام درد کلیه وجود ندارد، درد در شیت دور کلیه ایجاد می‌شود و دردهایی که با سرما و گرما تغییر پیدا می‌کنند به دلیل تغییرات عضلات دور کلیه و اسپاسم عضلات است که معمولاً با انجام کارهای سنگین بروز می‌کند، این افراد لازم است توسط پزشک معاینه شوند و ورزش‌های لازم را دریافت کنند.

بهترین ویتامین برای پوست

متخصص غدد و متخصص تغذیه در روسیه می‌گوید، مسیر زیبایی در معده نهفته است و توضیح می‌دهد که چرا تغذیه مناسب از کرم‌ها و ماسک‌های آرایشی مهم است. در صورت خشک شدن پوست، ترک‌هایی روی لب‌ها و زخم‌هایی در گوشه‌های دهان ظاهر می‌شود، احتمالاً به دلیل کمبود ویتامین B۶ (پیریدوکسین). التهاب منظم در ناحیه بالای ابرو و در ناحیه چین و چروک بینی نیز دلیلی بر کمبود این ویتامین است. بدن به ویتامین B۶ کمی نیاز دارد: فقط ۱.۸-۲ میلی گرم در روز کافی است. اما اگر به طور مرتب فعالیت بدنی بالایی داشته باشید یا در سرما کار کنید، کمبود پیریدوکسین می‌تواند رخ دهد. مصرف B۶ در موارد بارداری و عفونت‌های روده یا مشکلات کبدی از حد معمول بیشتر باید باشد. کسانی که رژیم‌های کتو را دوست دارند در معرض کمبود این ویتامین قرارمی گیرند. برای پیشگیری از کمبود ویتامین B۶ خوردن گردو (حاوی ۰.۸ میلی گرم پیریدوکسین در ۱۰۰ گرم)، کبد گوشت گاو (۰.۷ میلی گرم)، انواع غلات: جو (۰.۵۴ میلی گرم)، گندم (۰.۵۲ میلی گرم)، گندم سیاه (۰.۴ میلی گرم) نیاز است. نکته اصلی این است که به یاد داشته باشید که برای بهتر شدن پوست خود نباید ویتامین‌ها به صورت قرص یا عصاره را به تنهایی بدون نسخه و یا تجویز دکتر مصرف کنید. برای اینکه به خود آسیب نرسانید، بهتر است ابتدا با یک متخصص مشورت کنید.

کاهو و فواید بی شمار آن

کاهو یکی از قدیمی‌ترین سبزیجات دنیا به شمار می‌آید کاهو موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و آهن موجود در آن برای درمان کم خونی مفید است؛ از همین رو اعصاب را منظم می‌کند و بر قدرت بینایی می‌افزاید. ین ماده غذایی به ویژه حاوی ویتامین «ث» – ضد اسکوربوت – است. کاهو ارزش غذایی چندانی ندارد، اما از لحاظ درمانی فوق العاده و سرشار از نمک‌های معدنی با خاصیت قلیایی است؛ به همین سبب خون را تصفیه می‌کند و به حفظ هوشیاری مغز و سلامت بدن کمک می‌نماید. برگ‌های بیرونی کاهو ارزش خوراکی بسیار دارد؛ زیرا این برگ‌ها بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دارد و نسبت به برگ‌های داخلی حاوی ویتامین بیشتر است. هر چه کاهو سبزتر باشد، ویتامین بیشتری دارد. کاهو پخته برای ازدیاد شیر مادر مناسب است. این سبزی محتوی چند ماده مهم و شفابخش است. آب کاهو، خنک و شادابی بخش است و میزان فراوان منیزیم در آب آن سبب تقویت بافت عضلانی، اعصاب و مغز می‌شود. آب کاهو جنبه درمانی دارد. کاهو می‌تواند یک غذای اصلی برای کاهش وزن باشد. زیرا یک عدد کاهو فقط ۵ کالری دارد. علاوه بر این کاهو کمک می‌کند تا ریز مغذی‌هایی که به سختی در رژیم‌های غذایی کم کالری یافت می‌شوند، به دست آید. همچنین حاوی ۹۵% آب و ۱ گرم فیبر است. فیبر باعث می‌شود که احساس پر و سیر بودن کنید و جلوی اشتهای شما را می‌گیرد. کاهو همچنین بسیار کم چربی است، از این رو برای کاهش وزن بسیار مناسب است. اضافه کردن یک برگ کاهو به ناهار، می‌تواند یک ایده بسیار عالی باشد. سلولز موجود در کاهو حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزایش می‌دهد که این امر درمان یبوست را آسان می‌سازد. کاهو برای رفع بی خوابی نیز مؤثر است؛ زیرا دارای ماده‌ای خواب آور به نام لکتوکاریوم است که حاوی کربوهیدرات است. این ماده غذایی برای درمان دیابت مناسب است و افراد دیابتی می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. استفاده از کاهو به علت داشتن املاح فراوان – به خصوص منگنز و روی – برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو مفید است.

مصرف همزمان ماهی با این خوراکی‌ها بسیار خطرناک است

یکی از نکات بسیار کلیدی و مهم در حوزه تغذیه و حفظ سلامتی، آگاهی از تداخلات مضر مواد غذایی است به این معنی که مصرف برخی مواد غذایی با هم و در یک وعده غذایی می‌تواند بسیار مضر و خطرناک باشد. یکی از این موارد پرهیز، مصرف گوشت ماهی با برخی اقلام غذایی مانند ماست یا دوغ است که می‌تواند منجر به مشکلات و عوارض شدیدی برای انسان شود. خوردن همزمان ماهی و ماست مخصوصاً در وعده شام می‌تواند بسیار پرعارضه باشد. ضعف شدید، افزایش احتمال سکته، تحلیل قوای جنسی، برص، لک و پیس، سردی معده، افزایش احتمال ابتلاء به MS، ناراحتی‌های عصبی تنها برخی از عوارض خوردن ماهی همراه ماست است. در توضیح چرایی این مسئله باید گفت که گوشت ماهی به‌لحاظ طبع، سرد و تر است و در صورت مصرف همزمان آن با ماست که آن نیز سرد و تر است، باعث غلبه شدید سردی و تری در بدن شده و عوارضی را که در بالا به آن اشاره شد، به همراه خواهد داشت. پس در مصرف ماهی باید دقت داشت:

  • ماهی هرگز همراه ماست یا دوغ مصرف نشود.
  • ماهی حتماً همراه مصلحات آن (خرما، عسل، گردو، زنجبیل، ادویه‌جات گرم، ماهی به‌صورت شکم‌پر) خورده شود.
  • مصرف ماهی بیشتر باید در فصل تابستان و فصول گرم سال باشد.
  • ماهی در وعده غذایی ناهار مصرف شود و از مصرف آن در وعده شام پرهیز شود.
  • افراد با طبع سرد (افراد بلغمی و سوداوی) از خوردن زیاد ماهی به‌شدت پرهیز کنند.
  • هرگز همراه ماهی، آب ننوشید.

همچنین متخصصان تغذیه، مصرف ماهی با لیموترش را نیز توصیه می‌کنند، چون نه تنها لیمو طعم بهتری به گوشت ماهی می‌دهد، بلکه ویتامین C موجود در آن به جذب آهن ماهی کمک می‌کند. البته باید توجه داشت که مصرف مقادیر زیاد چاشنی‌هایی چون لیموترش و انواع ترشی‌ها به‌همراه ماهی به‌دلیل آنکه هر دو طبع سردی دارند به‌خصوص برای سرد مزاجان توصیه نمی‌شود، چون ضمن اینکه سبب بی‌حالی، ضعف و هضم سخت غذا می‌شود، تشدیدکننده بیماری‌های سرد همچون روماتیسم، آلزایمر، افسردگی است. در روایات اسلامی آمده است که اگر ماهی به خصوص شب‌هنگام خورده شود و با مصلحاتش همچون خرما، گردو، عسل، روغن بادام شیرین، کنجد، زنجبیل، آویشن یا به همراه ادویه‌جات با طبع گرم خورده نشود، یکی از عوامل تشدیدکننده ام‌اس و سکته خواهد بود. بهترین چاشنی ماهی، آب نارنج و سیر است که هم فواید بی‌شمار و هم طبع گرمی دارند. همچنین مصرف همزمان ماهی با تخم‌مرغ نیز بسیار مضر است. در طب سنتی، مصرف تخم‌مرغ و شیر و هر گوشت دیگری به همراه ماهی، منع شده، زیرا تولید سودا می‌کند و بر خلق و خوی افراد، تأثیر منفی گذاشته و سبب تشدید بیماری‌های مزمن، افسردگی و یبوست می‌شود.

کد خبر 438102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.