اتوبوس‌های شهری در آینده برقی خواهد شد

اگرچه اتوبوس‌های برقی از نظر سرعت اتوبوس‌های نوع دیگر را مغلوب نکرده، با این حال بر سایر وسایل حمل و نقل الکتریکی برتری یافته است؛ از سال ۲۰۱۳ فروش خودروهای برقی هر سال افزایش حداقل صددرصدی داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان شهری پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ بسیاری از ناوگان اتوبوسرانی شهری برقی خواهد شد و بیش از ۷۵ درصد کل اتوبوس‌های فروخته شده در اروپا نیز الکتریکی خواهد بود. گزارشات حاکی است که بازار تولید و فروش اتوبوس‌های شهری با انتشار گاز کربن پایین یا صفر در مرحله نبوغ خود قرار دارد و این در حالی است که چنین بازارهایی برای کامیون‌هایی با همین ویژگی‌ها در مراحل اولیه توسعه به سر می‌برد. تقاضای روزافزون مشتری‌هایی نظیر اپراتورهای حمل و نقل عمومی و مقامات رسمی شهری عامل مهمی در افزایش عملکرد و تولید اتوبوس‌های برقی در شهرهای اروپایی به شمار می‌رود.

افزایش نفوذ سیاسی، تقاضای عمومی، کمک‌های مالی دولت از جمله عواملی است که مشتریان اتوبوس‌های الکتریکی را به سمت استفاده از تکنولوژی پاک سوق می‌دهد. از نظر این افراد، اتوبوس‌های برقی با وجود اینکه ممکن است برای شخص مالک مقرون به صرفه نباشد و هزینه زیادی، چه برای خرید وسیله نقلیه و چه برای تعویض باطری در بر داشته باشد، اما به طور کلی وسایل حمل و نقل جذابی هستند که می‌توانند کاربران زیادی را به سمت استفاده خود بکشانند.

افزایش استفاده از اتوبوس‌های برقی در سراسر جهان

کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده اتوبوس‌های برقی در جهان است که پیشرو استفاده از این وسایل حمل و نقل عمومی نیز به شمار می‌رود. این کشور بزرگترین بازار فروش اتوبوس‌های الکتریکی جهان را به خود اختصاص داده است به طوری که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۰ درصد اتوبوس‌های فروخته شده در بازارهای آن برقی بودند و در سال گذشته نیز ۸۷ هزار از کل تعداد ۹۷ هزار دستگاه فروخته شده را اتوبوس‌های برقی تشکیل می‌داد. مقامات رسمی شنژن به تنهایی در پنج سال گذشته بیش از ۱۶ هزار اتوبوس برقی خریداری کرده‌اند و بیش از دو سوم کل این نوع اتوبوس‌ها در جاده‌ها و خیابان‌های سراسر کشور چین در حال فعالیت هستند.

این در حالی است که آمریکای شمالی یکی از نقاط جهان با کمترین استفاده از اتوبوس‌های الکتریکی است به طوری که در سال ۲۰۱۷، کمتر از ۵۰۰ دستگاه در بازار آن به فروش رفت. به جز چند منطقه بزرگ شهری، افزایش تعداد اتوبوس‌های برقی با سرعت بسیار پایینی در این منطقه رخ می‌دهد. این در حالی است که تولیدکنندگان آسیایی بازار اتوبوس‌های برقی را تحت حمایت قرار داده و هر روز بر امکانات وسایل حمل و نقل عمومی الکتریکی خود می‌افزایند و اخیراً در تلاش بوده‌اند استفاده از کامیون‌های برقی را نیز در میان مشتریان ترویج دهند.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که تعداد اتوبوس‌های برقی در سراسر شهرهای اروپایی با افزایش ۱۸ درصدی در هر سال مواجه خواهد شد و بازار اروپا تا سال ۲۰۳۰ حدود سه چهارم فروش اتوبوس‌های شهری را از آن خود خواهد. گرایش شهرها به هوای پاک و سلامت در کشورهایی نظیر انگلستان و هلند گواه مهمی است که فرضیه این تحلیلگران را به درستی تأیید می‌کند. در واقع الگوی تقاضای روزافزون برای اتوبوس‌های الکتریکی نشان‌دهنده گرایش بیشتر کشورهای اروپایی به استفاده از این وسایل حمل و نقل عمومی است و پیش‌بینی تحلیلگران را به واقعیت نزدیک می‌کند.

کد خبر 438086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.