فعالیت مدارس مسجد محور قانونی نیست

رئیس اداره مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت مردمی آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: ورود و فعالیت مدارس موسوم به مسجد محور برای ارائه آموزش به دانش آموزان قانونی نیست، این نوع مدارس مجوز قانونی ندارند و نمی‌توانند برای دانش آموزان سابقه تحصیلی تهیه کنند و کارنامه صادر نمی‌شود.

وحید محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فعالیت مدارس موسوم به مسجد محور غیرقانونی است و برابر با اصل قانون اساسی و سیاست‌های کلی کشور،  وظیفه آموزش و متولی تعلیم و تربیت رسمی وزارت آموزش و پرورش است که به نمایندگی از دولت این وظیفه را انجام می‌دهد.

وی گفت: تعاریفی از کلمه مدرسه در قوانین بالادستی آموزش و پرورش داده شده است که یکی از این قوانین تأسیس و اداره مدارس غیر دولتی مصوب سال ۹۵ مجلس شورای اسلامی است و تعریف مدرسه در این قانون اینگونه آمده است که "مدرسه برای واحدهای آموزشی و پرورشی است که بر اساس اهداف، و روابط و دستورالعمل‌های وزارت آموزش و پرورش تدریس و اداره می‌شوند."

رئیس اداره مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت مردمی آموزش و پرورش استان اصفهان، تاکید کرد: اما تعدادی از نهادها از عنوان‌هایی استفاده می‌کنند و در حوزه آموزش رسمی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که برای این کارها از آموزش و پرورش مجوز دریافت نکرده‌اند و به تبع آن مطابق با اهداف و رسالت آموزش و پرورش نیستند و این حرکت‌ها و انجام این نوع فعالیت‌ها در اصل فاقد وجاهت قانونی است.

محمودی با تاکید بر اینکه ورود و فعالیت مدارس موسوم به مسجد محور برای ارائه آموزش به دانش آموزان قانونی نیست، تصریح کرد: این نوع مدارس مجوز قانونی ندارند و به تبع آن برای اولیا و دانش آموزان مشکلاتی ایجاد می‌شود به دلیل اینکه نمی‌توانند برای دانش آموزان سابقه تحصیلی تهیه کنند و کارنامه صادر نمی‌شود.

نبود بیمه دانش آموزی و صدور کارنامه

وی ادامه داد: فضای آموزشی این مدارس مورد تأیید نیست و استانداردهای لازم را ندارند به همین دلیل دنبال این هستیم تا کسانی که نیت خیر دارند و می‌خواهند به آموزش و پرورش کمک کنند در چهارچوبی که قانون گذار مشخص کرده با ارائه درخواست برای مجوز و مطابق قانون موافقت اصولی و مجوز راه اندازی این مراکز را از آموزش و پرورش اخذ کنند.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت مردمی آموزش و پرورش استان اصفهان، خاطرنشان کرد: این افراد با گرفتن مجوز می‌توانند فعالیت کنند و به کمک آموزش و پروزش بیایند، اما با شرایط کنونی و بدون مجوز وجاهت قانونی ندارند و مسئولان آموزش و پرورش هم دنبال آگاهی بخشی به جامعه هستند که متولی اصلی آموزش برابر با قانون وزارت آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در مدارس موسوم به مسجد محور بعضی افراد در فضاهای مسجد که مدرسه نیست کتب درسی را تدریس کرده و فعالیت‌های آموزشی دارند که در چهارچوب قوانین آموزش و پرورش نیست و با توجه به اینکه نمی‌توانند دانش آموز را بیمه کنند از همان شروع سال تحصیلی برای صدور کارنامه مشکل پیدا می‌کنند به دلیل اینکه دانش آموز بر مبنای آنچه که در سامانه سناد است بیمه دانش آموزی می‌شود.

به گفته محمودی؛ در سامانه سناد کلاس، واحد آموزشی و بیمه دانش آموزی تعیین می‌شود. اگر دانش آموزی در مدارس موسوم به مسجد محور تحصیل کند سوابق تحصیلی برای او صادر نمی‌شود و بر مبنای تعریف مدرسه از نظر قانونی در اصل دانش آموز نیست و از نظر قانون در مدرسه‌ای تحصیل نکرده است به ناچار مشکل کارنامه و مسائل فنی دیگر را خواهد داشت.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت مردمی آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: در اصفهان چند مورد مدارس مسجد محور شناسایی شده و پیگیری‌های لازم و برخورد برای توقف روند فعالیت آنها انجام گرفته است. این تعداد مراکز درخواست اخذ مجوز از آموزش و پرورش برای راه اندازی این مراکز را داشته‌اند و فرایند اخذ مجوز آن‌ها در روند کار است.

وی در توصیه به خانواده‌ها و اینکه مدارس موسوم به مسجد محور در اصل در تعریف مدرسه قانونی نیستند و در ضوابط قانونی قرار نمی‌گیرند، گفت: اگر دانش آموزی در این مراکز ثبت نام شود وجاهت قانونی ندارد و به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که متولی امر تعلیم و تربیت بر اساس قوانین بالا دستی وزارت آموزش و پرورش است و این بستر برای تحصیل فرزندان آنها فراهم شده است.

محمودی، تاکید کرد: اگر والدین فعالیت مدارس موسوم به مسجد محور را در منطقه‌ای مشاهده کردند حتماً به اداره کل آموزش و پرورش استان گزارش دهند تا مسئله پیگیری شود و نگذاریم حق و حقوق اولیا و دانش آموزان ضایع شود.

کد خبر 438049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.