شورا تشکیل شرکت مهندسی تامین تجهیزت ریلی ایران را بررسی می‌کند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با یک فوریت "لایحه در خصوص اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت تشکیل شرکت مهندسی تامین تجهیزت ریلی ایران(متران)" موافقت کردند.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست بیست و نهمین جلسه شورا، بررسی یک فوریت لایحه در خصوص اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت تشکیل شرکت مهندسی تأمین تجهیزت ریلی ایران (متران) در دستور قرار گرفت.

در همین جلسه، علی امام، مدیر عامل شرکت متروی تهران در خصوص تشریح یک فوریت این لایحه، گفت: پیرو ماده ۵۴ قانون برنامه ۵ ساله ششم، دولت موظف است با حمایت از داخلی سازی صنعت ریلی در بخش مترو، تا پایان برنامه ۵ ساله میزان داخلی سازی را به ۸۵ درصد برساند.

وی ادامه داد: بر همین اساس در سال گذشته قراردادی فی مابین معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران منعقد شد که شرکت مترو به نمایندگی از شهرداری تهران و به عنوان مجموعه‌ای که بیشترین نیاز را چه در حال و چه در آینده در کشور از نظر قطار مترویی دارد، این بحث را متکفل شود، تا از همه ظرفیت‌های داخلی برای بومی سازی رام قطار مترو استفاده شود.

امام خاطر نشان ساخت: در این راستا کارگروهی تشکیل شد که متعاقب آن در یک سال گذشته اتفاقات خوبی رقم خورد. با استفاده از ظرفیت‌های مهندسی داخل کشور، شرکت‌های واگن ساز، دانش بنیان و جهاد دانشگاهی این بحث را پیش ببرند.

امام تاکید کرد: البته در حال حاضر این قرارداد تنها برای ساخت یک رام قطار مترو (قطار و واگن‌های متعلقه آن) منعقد شده. ولی باید این امر استمرار داشته باشد، تا بتوانیم نیازهای کلان شهرها به قطارهای مترو را با استفاده از ظرفیت داخلی برآورده سازیم.

مدیر عامل شرکت مترو تهران در ادامه افزود: بر اساس پیشنهاد اداره کل مجامع شهرداری تهران، برای تشکیل این شرکت (مهندسی تأمین تجهیزات ریلی ایران) بهتر است از شرکت‌هایی که فعال نیستند، استفاده شود و لذا برای این منظور شرکت "پارک آبی آزادگان" که مدت‌ها می‌شود فعالیتی ندارد، در نظر گرفته شده است. لذا در اینجا بحث تشکیل مطرح است، نه تأسیس.

وی ادامه داد: بعد از طی مراحل قانونی این شرکت غیر فعال، به این شرکت تغییر ماهیت پیدا خواهد کرد. و امیدواریم محوری باشد برای داخلی سازی واگن با سطح ۸۵ درصد.

امام افزود: در حال حاضر در شرکت‌های واگن سازی و مترو سطح بومی سازی قطار مترویی ۳۰ تا ۳۵ درصد است. ما امیدواریم این حرکت، یک حرکت مبتنی بر حمایت از صنایع داخلی باشد، تا تلاشی به عمل آید برای استفاده از همه ظرفیت‌های مهندسی، در حمایت از صنعت داخلی مترویی و نیز ورود شرکت‌های بزرگ قطعه سازی.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد یک رام قطار از خارج وارد می‌شود. اگر می‌خواهیم قیمت ساخت قطار مترو در داخل معقول باشد، مستلزم این است که در آینده نزدیک قرارداد انبوه سازی با این شرکت (مهندسی تأمین تجهیزات ریلی ایران (متران)) بسته شود، و شرکت‌هایی که در تولید یک رام قطار ملی مشارکت دارند، وقتی مطمئن شوند قرارداد انبوه سازی دارند، به این امر به عنوان یک عامل اثر گذار در کاهش قیمت نهایی نگاه می‌کنند، و این امر در کاهش قیمت اثر گذار خواهد بود.

کد خبر 437992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.