دارویی که علائم آلزایمر را کاهش می‌دهد

گروهی از محققان دارویی کشف کردند که روند پیر شدن سلول‌های مغز موش‌های مبتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلزایمر نوعی بیماری پیش‌رونده مغزی است که سلول‌های آن را از بین می‌برد و باعث بروز فراموشی و اختلالات تفکری و رفتاری می‌شود. این علائم می‌تواند فعالیت‌های روزمره افراد را به میزان قابل توجهی محدود کند. افزایش سن اصلی‌ترین عامل خطرآفرین این بیماری به شمار می‌رود؛ البته هنوز دلیل این موضوع مشخص نشده است.

طی چندین دهه اخیر گروهی از محققان آمریکایی تأثیر یک ماده شیمیایی به نام "فیستین" را که در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد و به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند بررسی کردند. آن‌ها نسخه‌ای از فیستین به نام "CMS121" که باعث کاهش سرعت از بین رفتن سلول‌های مغز می‌شود را توسعه دادند. گروهی دیگر از پژوهشگران با انجام مطالعه جدیدی تأثیر CMS121 را روی نوعی موش که سریع پیر می‌شوند و به بیماری شبیه به آلزایمر مبتلا بودند ارزیابی کردند.

گروهی از موش‌های این مطالعه به صورت روزانه CMS121 را دریافت می‌کردند؛ این موش‌ها که علائمی مانند کاهش حافظه و یادگیری را تجربه کرده بودند ۹ ماهه بودند؛ علائم این سن موش با دوران میانسالی انسان‌ها برابری می‌کند. گروه دوم شامل موش‌های سالم می‌شد و گروه دیگر نیز موش‌های بیماری بودند که تحت درمان قرار نگرفته بودند. پس از گذشت سه ماه محققان حافظه و رفتار موش‌ها را آزمایش کردند و شاخص‌های مولکولی و ژنتیکی مغزشان را مورد ارزیابی قرار دادند. سپس آن‌ها نتایج به دست آمده از هر گروه را با گروه‌های دیگر مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد موش‌هایی که به بیماری شبه آلزایمر مبتلا بودند و CMS121 دریافت کردند در آزمایش‌های رفتاری و حافظه بهتر از موش‌های سالم گروه کنترل عمل کردند، در حالی که موش‌های بیماری که تحت درمان قرار نگرفته بودند در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردند. علاوه بر این محققان متوجه تفاوت میزان لیپیدها در مغز موش‌ها شدند؛ لیپیدها مولکول‌های چربی هستند که نقش مهمی را در سلول‌های بدن ایفا می‌کنند.

نتایج این مطالعه نشان داد میزان پراکسیداسیون لیپید موجود در مغز موش‌هایی که CMS121 دریافت کردند و موش‌های سالم گروه کنترل کمتر از موش‌های گروه سوم بود. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که داروی مذکور میزان مولکول‌های تولید کننده لیپید (FASN) را کاهش می‌دهد، به همین دلیل میزان پراکسیداسیون نیز متعاقباً کاهش پیدا می‌کند.

زمانی که محققان مغز افراد فوت شده به دلیل بیماری آلزایمر را بررسی کردند متوجه شدند که میزان پروتئین FASN موجود در مغز این افراد بسیار بیشتر از میزان آن در مغز افراد سالم است. این نتایج نشان می‌دهد که FASN می‌تواند به عنوان هدف داروهای احتمالی برای درمان بیماری آلزایمر به کار رود.

نتایج این مطالعه در مجله Redox Biology منتشر شده است.