خون مازاد اصفهان به سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان گفت: استان اصفهان در زمینه تأمین خون مورد نیاز، معین استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و بندرعباس شناخته شده و بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خونی در هفته به سیستان و بلوچستان فرستاده می‌شود که این خون مازاد بر مصرف استان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید زینلی صبح امروز (یکشنبه) با حضور در یکصد و سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سه نفر از اعضای شورا در خیریه ترویج فرهنگ اهدای خون عضو شده و با مصوبات انتقال خون آشنا هستند، اظهار کرد: هدف از تأسیس سازمان انتقال خون ساماندهی ذخیره خون و فرآورده‌های خونی است که یکی از معضلات پیچیده و بزرگ جوامع تأمین خون و فرآورده‌های خونی بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته باندهایی بودند که خون تأمین می‌کردند و بیش از نفعی که برسانند به بیماران ضرر می‌رساندند، جنگ تحمیلی فرهنگ اهدای خون را در کشور و بین تمام خانوارها نهادینه کرد و اصفهان از نخستین استان‌هایی بود که در سال ۸۴ خون جایگزین را حذف کرد و اکنون ایران جز معدود کشورهایی است که انتقال خون کاملاً داوطلبانه در آن اتفاق می‌افتد، این موضوع یکی از ویژگی‌های مهم سیستم بهداشت و درمان هر کشوری است که می‌تواند با آن روبه‌رو شود.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با توضیح اینکه مردم اکثر کشورها خون را در ازای پول اهدا می‌کنند و اهدای خون داوطلبانه خیلی کم اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی انتقال خون ایران را به عنوان الگوی منطقه معرفی کرده که از پیشرفت و حرکت رو به جلو کشور در این زمینه نشان دارد.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۸۵ پالایش پلاسمای قراردادی در اصفهان اتفاق می‌افتد، افزود: در پالایش پلاسمای قراردادی پلاسما از خون دریافتی جدا خواهد شد و به شرکت‌های خارجی فرستاده می‌شود تا داروهای مشتق از پلاسما تهیه شود و به کشور بازگردد.

بازدید سالانه وزارت بهداشت آلمان و اتریش از انتقال خون استان اصفهان

زینلی با بیان اینکه ممیزی‌های خارجی به ویژه اروپایی را در زمینه مسائل فنی مربوطه پشت سر گذاشته‌ایم، خاطرنشان کرد: انتقال خون اصفهان از سال ۸۵ تحت نظارت وزارت بهداشت آلمان و اتریش است و سالیانه یک بار ممیزی خارجی از لحاظ فنی را می‌گذراند، انتقال خون در اصفهان با استانداردهای اروپا همسان است.

وی تصریح کرد: از هر سه نفر یک نفر در طول زندگی به خون و فرآورده‌های خونی احتیاج پیدا می‌کند، برای اهدای خون نیاز به تبلیغات شهری و اطلاع‌رسانی مؤثر به مردم داریم، چرا که اصفهان ظرفیتی دارد که نیازمند مساعدت بیشتر در این زمینه است تا نیاز به خون و فرآورده‌های خونی به موقع و به طور مؤثر در استان رفع شود و مشکلی پیش نیاید.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه افراد مبتلا به کرونا ۲۸ روز پس از بهبود بیماری می‌توانند برای بیمارانی که در مراحل اولیه ابتلای کرونا هستند پلاسما اهدا کنند، گفت: در مرحله پایلوت طرح دریافت پلاسمای کوویدی نزدیک به ۳۵ واحد پلاسما دریافت کردیم و از نیمه اردیبهشت ماه رسماً دریافت پلاسما برای درمان کرونا آغاز شد و اکنون روزانه حدود ۱۰ واحد پلاسما کوویدی از افراد واجد شرایط دریافت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آزمایش‌های ویروسی به طور متمرکز در هشت نقطه کشور انجام می‌شود، توضیح داد: آزمایش‌های ویروسی شهرکرد نیز در اصفهان انجام می‌شود و به‌زودی آزمایش‌های یزد و قم با محوریت اصفهان انجام خواهد شد.

زینلی خاطرنشان کرد: استان اصفهان در زمینه تأمین خون مورد نیاز، معین استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و بندرعباس شناخته شده و بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خونی در هفته به سیستان و بلوچستان فرستاده می‌شود که این خون مازاد بر مصرف استان است.

وی بابیان اینکه داشتن یک مرکز استراتژیک در مرکز ایران به عنوان پدافند غیرعامل یک نیاز مهم است، اظهار کرد: در کلانشهر اصفهان فقط یک مرکز انتقال خون وجود دارد و اگر این مرکز تحت تأثیر قرار گیرد، ۸۵ درصد خونگیری استان تعطیل می‌شود، بنابراین برای راه‌اندازی مرکز مشتاق عزمی نیاز است و برای ساخت مرکز به نظر مساعد شهردار نیاز است، باید اقدامات لازم زودتر آغاز شود تا مرکزیت اصفهان را ظهور و بروز دهیم.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: ساخت این مکان در سطح اشغال ۸۰ درصد بوده که به آن و طبقات مازاد ایراد گرفته شده و شهرداری منطقه می‌گوید باید موارد اصلاح شود.

وی توضیح داد: دسترسی‌ها باید دور ساختمان ایجاد شود، به همین جهت نیاز به سطح اشغال بیشتری داریم، قول تجهیزات را از تهران گرفته‌ایم و به عنوان مرکز استراتژیک برای مرکز کشور به آن نگاه می‌کنیم.

زینلی با اشاره به انجام سختگیرانه پروتکل‌ها در مراکز انتقال خون، افزود: تاکنون نشنیده‌ام که همکارانمان درباره‌ نگرفتن اضافه حقوق اعتراض داشته باشند و اولویت را کار خود می‌دانیم، همکاران در مراکز انتقال خون شب‌های قدر عموماً تا سحر بیدار هستند، نه به امید پرداخت اضافه‌کار، بلکه برای کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه تبلیغات هزینه بالایی دارد و این امر به‌طور محدود دنبال شده است، تصریح کرد: مجمع رزمندگان بهداری دفاع مقدس بنرهایی برای توزیع در شهر ایجاد می‌کند و توزیع بروشورها نیز در بیمارستان‌ها بیشتر خواهد شد.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: در اطلاع‌رسانی نیازمند کمک و مساعدت شهرداری هستیم و صداوسیما هم کمک زیادی کرده، اما در بخش تامین هزینه تقریباً دستمان خالی است تا فضای شهری بیشتری را به موضوع تبلیغات اختصاص دهیم.

کد خبر 437918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.