۳۱۰ هزار ورزشکار در سطح استان اصفهان بیمه ورزشی دارند/ ورزشکاران نگران هزینه درمان نباشند

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: همیشه بر اساس مصوبات ستاد کرونا و اطلاعیه‌ای که می‌دادند برنامه‌ها را اجرا می‌کردیم که با توجه به شرایط استان‌ها و نظر کارشناسان تعطیلی‌های باشگاه‌ها و مراکز ورزشی بستگی به تصمیم ستاد کرونا دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز یکشنبه _ ۱۹ مردادماه_ احمد باقری مقدم در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه ورزش و نشست خبری هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان با اشاره به روز خبرنگاران و تشکر از این قشر جامعه، اظهار کرد: همیشه بر اساس مصوبات ستاد کرونا و اطلاعیه که می‌دادند برنامه‌ها را اجرا می‌کردیم که با توجه به شرایط استان‌ها و نظر کارشناسان تعطیلی‌های باشگاه‌ها و مراکز ورزشی صورت می‌گیرد که اخیراً این شورا تعطیل شده و استان‌ها به صورت ستادی عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: به خاطر شرایط خاص ورزش تنها یک ستاد کرونا در کشور تشکیل شد که آن ستاد کرونا در ورزش بود. به خاطر وسعت و تعداد زیاد ورزشکاران، مراکز ورزشی و باشگاه‌ها تصمیم گیری در رابطه با این حوضه نیازمند کارشناسی است و در بحث اجرایی نیاز به همکاری مجوعه‌های مربوطه است.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه بخش زیادی از باشگاه داران و مراکز ورزشی در دوران کرونا از لحاظ معیشتی ضربه خوردند، خاطر نشان کرد: تعطیلی مراکز ورزشی بدون توجه به وضعیت معیشتی افرادی که در باشگاه‌ها فعالیت دارند می‌تواند مشکلات مالی ایجاد کند. به خاطر شیوع ویروس کرونا استقبال از مراکز ورزشی کاهش یافته است که تعطیلی موقت هم آسیب بیشتری به افراد در این زمینه وارد خواهد کرد.

باقری مقدم اضافه کرد: تابع سیاست‌های کنترل این بیماری در کشور هستیم و همکاری لازم را با ستاد کرونا خواهیم داشت، اما در بحث تعطیلی باشگاه‌ها و مراکز ورزشی با کارشناسان در هیئت پزشکی ورزشی مشورت شود زیرا در چند ماه گذشته باشگاه داران و مراکز ورزشی با احساس مسئولیت و همکاری که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشتند در این زمینه مشکلی نداشتیم. امیدواریم در بحث مصوبه بعدی برای باشگاه‌ها نظر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان و اداره کل ورزش و جوانان پرسیده شود تا در این حوضه با مشکلات اقتصادی مواجه نشویم.

اعتقاد داریم که باشگاه‌ها با رعایت پروتکل بهداشتی کارشان را پیش ببرند

وی در خصوص فعالیت مردم در دوران کرونا، تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهور گفت، مردم باید فعالیت خود را با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهند. اعتقاد داریم باشگاه‌ها با رعایت تمامی مسائل بهداشتی کار خود را پیش ببرند زیرا ورزش برای سلامتی و افسردگی مناسب است. باشگاه داران باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند ما هم در هیئت پزشکی ورزشی وظیفه نظارت داریم. فعالیت مراکز ورزشی با رعایت اصول بهداشتی خواسته هیئت پزشکی ورزشی و جامعه ورزش است.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان اضافه کرد: حساسیت‌ها برای ورزش‌های تماسی مانند رشته‌های رزمی بیشتر است، زیرا افراد به یکدیگر نزدیک هستند و با ماسک نمی‌شود آن ورزش را انجام داد که احتمال سرایت این بیماری بیشتر می‌شود. این امکان برای قهرمانان رشته‌های تماسی وجود دارد که با منفی بودن جواب تست و کنترل مداوم بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند، اما برای عموم مردم در استان‌های زرد و قرمز امکان پذیر نیست که با محدودیت‌های این رشته‌ها موافق هستیم.

۳۱۰ هزار ورزشکار در سطح استان اصفهان بیمه ورزشی دارند

باقری مقدم با اشاره به اینکه هرساله ورزشکاران با پرداخت ۲۰ هزار تومان عضو کمیته خدمات و درمان می‌شوند، گفت: این مبلغ کم برای یک سال است، اما از خدماتی زیادی در حوضه بیمارستان، درمان، کلینیک و جراحی بهره خواهند برد. سال گذشته افرادی که با پرداخت ۲۰ هزار تومان عضویت پیدا کردند از پرداخت هزینه‌های میلیونی معاف شدند. سال گذشته ۳۱۰ هزار نفر ورزشکار به عضویت کمیته خدمات و درمان در آمدند که این آمار ورزشکاران رسمی استان بود.

وی ادامه داد: کمیته خدمات و درمان نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشت که نشان دهنده عملکرد مسئولین و مدیران استان اصفهان است. بهترین شاخص توسعه ورزش در هر استان عضویت در کمیته‌های خدمات و درمان فدراسیون است، در سال جاری به خاطر کرونا، تعطیلی باشگاه‌ها و عدم استقبال ورزشکاران عضویت‌ها کاهش قابل توجهی در سطح کشور داشته و فدراسیون و هیئت‌های پزشکی را با مشکل مواجه کرده است.

قبل از وقفه یک ماهه بیمه ورزشی خود را تمدید کنید

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان، اظهار کرد: در استان اصفهان با همکاری خوب جامعه ورزشی از نظر رتبه بندی در کشور بالا هستیم که جای قدردانی دارد. افرادی که حق عضویت می‌گیرند باید پیوسته به دنبال آن باشند. زیرا وقتی یک ماه فاصله می‌افتد به عنوان بار اولی که حق عضویت گرفته حساب می‌شود و خدماتی که به شخص تعلق می‌گیرد کمتر خواهد شد. افراد با عضویت در کمیته خدمات و درمان آمار ورزشکاران را بالا نگه می‌دارند، در جهت تصمیمات کشوری مؤثر خواهند بود و ما می‌توانیم خدمات بیشتری به آن‌ها ارائه دهیم.

باقری مقدم در رابطه با در آمدهایی که هیئت پزشکی ورزشی استان از حق عضویت ورزشکاران به دست می‌آورد، گفت: این در آمدها به حساب فدراسیون واریز می‌شود و یک درصدی را فدراسیون به هیئت‌های استان پرداخت می‌کند که ما هم مبلغی را به شهرستان‌ها و حوضه‌های مربوطه اختصاص می‌دهیم. در صنعت بیمه هیچ زمانی با بیست هزار تومان برای فرد هزینه درمان در نظر گرفته نمی‌شود و این هزینه‌ها که از جانب فدراسیون هیئت پزشکی تأمین می‌شود برای این است که قشر ضعیف جامعه بتواند با اطمینان خاطر بیشتری ورزش کند.

ورزشکاران نگران هزینه درمان نباشند

وی افزود: یک ورزشکار اگر دچار پارگی رباط صلیبی شود فدراسیون کلیه هزینه‌ها مربوط به آن را پرداخت می‌کند که خدمات ویژه‌ای است. امسال هم با توجه به محدودیت‌هایی که داریم در خدمت جامعه ورزشی و مصدومین خواهیم بود که نگران هزینه‌های درمان خود نباشند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۲۰۰ پرونده مصدومیت ورزشی داشتیم، گفت: تا اواخر خرداد کلیه هزینه‌ها تسویه شد و در این زمینه پاسخ گو تمام مصدومین بودیم. برای برخی آسیب‌های ورزشی مانند کوفتگی، خراش‌های سطحی و زخم‌ها پرونده تشکیل نمی‌شود، اما برای آسیب‌های مفصلی و شکستگی‌ها پرونده تشکیل می‌شود. مهم‌ترین آسیب‌ها زانو بوده که نیاز به جراحی پیدا کرده، اما آسیب‌های مچ پا با درمان‌های غیر جراحی بهبود یافته است.

باقری مقدم اضافه کرد: طی جلسه‌ای تصمیم گرفتیم حوضه روانشناسی ورزشی را فعال کنیم، با توجه به اهمیت آن در ورزش فراخوانی دادیم که حدود ۷۰ نفر فارغ التحصیل روانشناسی ورزشی اعلام همکاری کردند و فکر نمی‌کردیم این تعداد فارغ التحصیل روانشناسی ورزشی در استان داشته باشیم. هیئت پزشکی ورزشی با امکاناتی که در آکادمی علوم ورزشی لوافان انجام داد و این مکان را برای روانشناسان قرار دادیم. سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در این حوضه داشتیم که بسیاری از ورزشکاران ما از خدمات روانشناسی مستقیم استفاده کردند، اما اواخر سال با بحران کرونا و تعطیلی مراکز چند ماهی است که این فعالیت‌ها محدود شده و امیدواریم بتوانیم دوباره فعالیت را آغاز کنیم.

بسیاری از باشگاه داران برای پروتکل‌های بهداشتی همکاری کردند

وی در خصوص تخلفاتی که از جانب باشگاه‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص و مسائل اقتصادی باشگاه‌ها برنامه این است که نخست به صورت دوستانه تذکر شفاهی دهیم که خیلی از باشگاه داران با ما همکاری کردند، اما برخی هم نپذیرفتند و مجبور شدیم تذکر کتبی بدهیم، تنها ۱۲ باشگاه بود که به علت تکرار تخلفات آن را پلمپ کردیم.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان با اشاره به اینکه اجازه ورود به فعالیت مربیان در پارک‌ها نداریم، خاطر نشان کرد: ستاد کرونا استان مسئولیت را به مرکز بهداشت داده و مسئولیت اداره ورزش و جوانان استان با واحد بازرسی است که مسئولیت مستقیم و برخورد با اینگونه موارد را خواهند داشت. هیئت پزشکی ورزشی استان در فضای باز به صورت مستقیم نمی‌تواند دخالت کند و باید ستاد کرونا یا اداره کل ورزش و جوانان از ما همکاری بخواهد.

نظارت بر پزشکی و کرونا لیگ برتر فوتبال با خود سازمان لیگ است

باقری مقدم در رابطه با لیگ برتر فوتبال، تصریح کرد: با کمک دکتر خلیلیان روند خوبی برای شروع فعالیت لیگ برتر فوتبال فراهم شد. افسران کنترل سلامت در همه استان‌ها برای نظارت بودند که در استان اصفهان تعدادی از همکاران ما مسئولیت و وظیفه افسر کنترل را برعهده گرفتند و مسابقات، تمرینات و آزمایش‌ها به خوبی تحت نظارت انجام شد.

وی اضافه کرد: به علت اختلافاتی که بین سازمان لیگ و فدراسیون پزشکی ورزشی پیش آمد و با توجه به کمیته پزشکی و مرکز ایفمارک که در سازمان لیگ است دوستان معتقد بودند مسئولیت نظارت بر بحث پزشکی و کرونا در فوتبال باید به عهده آن‌ها باشد و با جلساتی که برگزار شد فدراسیون پزشکی ورزشی تصمیم گرفت این مسئولیت را به عهده سازمان لیگ قرار دهد که از آن به بعد ما در حوضه فوتبال ورود نکردیم.

هیچ اورگانی به تنهایی در برابر کرونا مؤثر نیست

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه در بحث پیشگیری و کنترل کرونا هیچ نهاد و ارگانی به تنهایی نمی‌تواند اقدام مؤثری انجام دهد، گفت: اگر هرکس در حوضه خود به خوبی عمل کند این ویروس کنترل خواهد شد. کارهایی که هیئت پزشکی ورزشی می‌تواند در این باره انجام دهد آموزش، اطلاع رسانی، نظارت، بازرسی و قرار دادن امکانات بهداشتی برای باشگاه‌ها است. اگر فردی به کرونا مبتلا شود هیئت ما درمان را تقبل می‌کند و در وظایفی که تعریف شد هیئت پزشکی ورزشی آمادگی دارد. مهم‌ترین اصل پیشگیری است، که باید همه حساسیت قضیه را درک کنند و با احساس مسئولیت بالا به صورت تیمی جلو برویم.

باقری مقدم در خصوص کلینیک و فیزیوتراپی وهیئت پزشکی ورزشی، تصریح کرد: با رعایت محدودیت‌ها و مسائل بهداشتی کلینیک و فیزیوتراپی هیئت فعالیت دارد و اگر ورزشکاری آسیب دیده می‌تواند مراجعه کند. به خاطر فاصله نزدیک و تماسی که در بحث ماساژ وجود دارد خطر ناک است و تا شرایط عادی و کم خطر نشود امکان فعالیت حوضه ماساژ نیست. یکی از پروتکل‌هایی که درلیگ برتر باید رعایت شود عدم فعالیت ماساژور تیم است.

وی با اشاره به اینکه آمار رسمی از افراد ورزشی که کرونا دارند در دسترس نیست، گفت: به جز فوتبال، ورزشکاران رشته‌های دیگر تا تست ندهند مشخص نیست که ناقل هستند یا خیر که نگرانی ما روی این افراد است و ورزشکار حرفه ای را نداریم که در بیمارستان بستری باشد.
رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان اضافه کرد: باتوجه به احترام خاصی که برای خبرنگاران و عکاسان ورزشی قائل هستم و می دانم آن‌ها بدون هیچ چشم داشتی و با حداقل دریافتی فعالیت می‌کنند، وظیفه خود می دانم تا در حوضه پزشکی اگر این افراد مشکلی دارند مساعدت‌های لازم صورت بگیرد که در نشست خبری بعدی در این رابطه بیشتر صحبت خواهم کرد.

باقری مقدم در خصوص هزینه‌های تست ورزشکاران، خاطر نشان کرد: فدراسیون‌ها وظیفه دارند هزینه هارا پرداخت کنند و اگر موردی با مشکل مواجه شده باشد فدراسیون پزشکی ورزشی ورود خواهد کرد. برای ملی پوشان استانی و قهرمان‌های استانی هیئت پزشکی ورزشی همکاری لازم را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه چشم انداز خوبی از این بیماری نداریم، گفت: این ویروس غیر قابل پیش بینی است و باتوجه به جهشی که داشته میزان سرایت بیماری افزایش یافته، از طرفی نگرانی خستگی مردم به ویژه ورزشکاران از این وضعیت هستیم و امیدواریم با مراقبت‌هایی که صورت می‌گیرد این بیماری تحت کنترل بماند. تا یک سال آینده وضعیت به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد تا واکسن آن وورود پیدا کند. فردی که بعد بهبود پیدا می‌کند بعد از سه ماه دوباره امکان مبتلا شدن را دارد.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان ادامه داد: هزینه حق عضویت روستاییان در کمیته خدمات و درمان ۱۲ تومان است و امیدواریم این عزیزان هم همیشه سلامت باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پایان این نشست از احمد باقری مقدم توسط اعضای هیئت مدیره انجمن خبرنگاران ورزشی نویس اصفهان (ایپس) به پاس خدمات و مبارزه با ویروس کرونا تجلیل شد.

کد خبر 437917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.