اقدام جالب اتوبوسرانی لندن برای دوران کرونا

ترس بسیاری از مردم لندن از تردد با وسایل حمل و نقل عمومی، کارکنان یکی از کمپانی‌های بزرگ انگلستان را به طراحی نوعی اتوبوس روباز برای به حداقل رساندن احتمال انتقال ویروس بین مسافران سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجا که پس از انتشار ویروس کرونا بسیاری از اتوبوس‌های عمومی، به دنبال ترس مردم و گردشگران از احتمال انتقال بیماری کووید -۱۹، بدون استفاده در پارکینگ‌ها مستقر شدند کارکنان شرکت اتوبوس اسنپ تصمیم گرفتند ایده‌ای خلاقانه برای کاهش استرس مردم به کار گیرند. به همین منظور، این افراد با الهام از کشتی‌های دو طبقه روباز دریایی تصمیم گرفتند اتوبوس‌هایی بدون سقف ایجاد کنند که در آن احتمال انتقال ویروس کرونا به حداقل می‌رسد. کارکنان شرکت اسنپ لندن تحقیقات محلی خود را برای میزان استقبال مردم از این اتوبوس‌ها در مناطق مختلف شهر آغاز کردند و قرار شد پس از تکمیل اطلاعات خود به گسترش بکارگیری اتوبوس‌های فوق بپردازند.

کارکنان شرکت اسنپ از اولین اتوبوس‌های روباز خود در مسیری که از سمت شمال شرقی به جنوبی غربی لندن ادامه دارد، رونمایی کردند. هزینه استفاده از این اتوبوس‌ها کم‌تر از اتوبوس‌های معمولی است اما نسبت به سایر اتوبوس‌های شهری، توقف کمتری در بین مسیر وجود دارد. فضای داخل این اتوبوس‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که هر مسافر می‌تواند در فاصله معینی از سایر افراد با امنیت خاطر کامل به سفر خود ادامه دهد و این در حالی است که ضدعفونی مرتب تمام فضای داخلی توسط خدمه منجر به کاهش امکان انتقال ویروس از آن می‌شود.

ایجاد اتوبوس‌های روباز در لندن می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود؛ چه بسا افرادی که به خاطر ترس از انتقال ویروس از طریق وسایل حمل و نقل عمومی در خانه‌هایشان بیکار مانده‌اند و از رفتن به محل کار خود پرهیز می‌کنند. مقامات رسمی لندن از اوایل ماه آگوست، تردد از طریق ناوگان اتوبوسرانی شهری را به طور کامل آزاد کرده‌اند اما طی یک نظرسنجی، بیش از ۷۰ درصد شهروندان اعلام کرده‌اند که دیگر مثل سابق با این وسایل حمل و نقل تردد نخواهند کرد چرا که نمی‌توانند بر ترس خود از احتمال انتقال بیماری کووید -۱۹ غلبه کنند. این در حالی است که سران شهر نیز مایلند ترافیک شهری را در حداقل ممکن نگه دارند و از بازگشت آن به دوران ماقبل کرونا پیشگیری کنند.

کارکنان شرکت اسنپ، پس از انجام تحقیقات گسترده خود به این نتیجه رسیدند که میزان استفاده از مترو در پایتخت انگلستان نسبت به دوران قبل از شیوع بیماری کووید -۱۹ به ۳۰ درصد رسیده است در حالی که تردد خودروهای شخصی تا حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است. از آنجا که ترویج استفاده از خودروهای شخصی می‌تواند آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر بر محیط زیست و دمای زمین وارد کند، مقامات لندن در تلاشند از هر ایده‌ای برای افزایش ایمنی وسایل حمل و نقل عمومی بهره گیرند تا استفاده از خودروهای شخصی را به حداقل برسانند.

تا کنون اخبار زیادی از مرگ بسیاری از رانندگان و خدمه وسایل حمل و نقل عمومی در لندن به گوش رسیده و همین امر منجر به وحشت مردم از تردد به این طریق شده است. البته تمام مردم دنیا به طور یکسان از وسایل حمل و نقل عمومی هراس ندارند، به عنوان مثال در فرانسه و ژاپن همچنان اتوبوس‌ها و متروها مانند دوران قبل مملو از مردم است و در ردیابی بیماران کرونایی تا کنون هیچ گزارشی از ابتلای رانندگان، خدمه و مسافران این وسایل حمل و نقل عمومی ارائه نشده است.


تا کنون بهترین ایده‌ای که در راستای افزایش ایمنی مسافران وسایل حمل و نقل عمومی در لندن مطرح شده است، همین طراحی اتوبوس‌های روباز توسط کارکنان شرکت اسنپ بوده که در آن تمام اصول ایمنی در حد عالی مورد توجه قرار گرفته شده است. البته خود این طرح نیز محدودیت‌هایی به دنبال دارد، مثلاً با آغاز فصل بارش برف و باران مسافران از رفتن به طبقه دوم اتوبوس خودداری خواهند کرد و یک بار دیگر شهر با کاهش تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی مواجه خواهد بود، در این صورت چاره چیست؟

شاید لازم باشد مردم لندن و حتی سراسر دنیا با در نظر گرفتن دید مردم ژاپن و فرانسه در استفاده وسایل حمل و نقل عمومی، از علت نبود انتقال ویروس کرونا در این وسایل آگاه شوند و به جای ترس از تردد به وسیله اتوبوس و مترو، عملکرد خود را در چنین مکان‌هایی تغییر دهند.

کد خبر 437894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.