افزایش سهم زنان در بازار کار رسمی

افزایش سهم زنان در بازار کار رسمی، تفاوت میزان باسوادی میان مردان و زنان به ۲.۸ درصد رسید، هشدار مهم پزشکان به زنان چاق زیر ۵۰ سال، چرا تخریب مواد مخدر در زنان بیش از مردان است، افزایش مشکلات قلبی زنان با تخمدان پلی کیستیک را در بسته خبری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشاور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده گفت: بنا بر آمار سازمان تأمین اجتماعی سهم بیمه شدگان زن در ده سال اخیر از ۱۴ درصد به حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وحیده نگین، اظهار کرد: بنا بر آمار سازمان تأمین اجتماعی سهم بیمه شدگان زن در ده سال اخیر از ۱۴ درصد به حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص شاخص‌های بیمه اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی به تفکیک جنسیت، اظهار کرد: بنا بر آمار سازمان تأمین اجتماعی سهم بیمه شدگان زن در ده سال اخیر از ١٤ درصد به حدود ٢٠ درصد افزایش یافته است، همچنین در خصوص بیمه شدگان جدید این سهم در حدود ٣٥ درصد گزارش شده است که نشان دهنده افزایش سهم زنان در بازار کار رسمی است.

مشاور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده تصریح کرد: اگر چه میانگین دستمزد پایه کسور بیمه‌ای زنان ١ / ٥ و برای مردان ١ / ٦ برابر حداقل دستمزد است، اما این میانگین برای بیمه شدگان رده سنی ٢٠ تا ٢٩ سال برای زنان بیشتر از مردان گزارش شده است. به عبارتی شاهد ورود زنان با تخصص بالاتر نسبت به مردان در بازار کار رسمی هستیم.

وی افزود: در سال ٩٨ به طور میانگین به ازای هر ٤ بیمه شده مرد ١ بیمه شده زن وجود داشته است که بیشینه این نسبت در استان بوشهر به نسبت ٨ به ١ و کمینه آن در استان گیلان به نسبت ٣ به ١ است.

نگین تاکید کرد: اگر چه زنان سهم ٢٠ درصدی از کل بیمه شدگان را دارند اما بنا بر آمار این سازمان آنان تنها ٣ درصد از کل حوادث شغلی را به خود اختصاص داده‌اند.

تفاوت میزان باسوادی میان مردان و زنان به ۲.۸ درصد رسید

شاپور محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اظهارکرد: میانگین نرخ باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به ۹۶ درصد رسیده است.

وی افزود: نرخ باسوادی در برخی استان‌های کشور مانند تهران، اصفهان، مازندران، یزد و سمنان به ۹۸ درصد رسیده است اما در برخی دیگر از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان میزان باسوادی ۸۳ درصد یعنی کمتر از میانگین کشوری است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: بر اساس آخرین سرشماری میزان با سوادی ۹۶.۲ درصد است که می‌توان گفت هر سال نیم درصد به این آمار اضافه می‌شود.

محمدزاده با بیان اینکه پراکندگی بی‌سواد در استان‌ها بسیار زیاد است، افزود: در برخی استان‌ها هر ۲۰ کیلومتر مربع می‌توان یک بی‌سواد پیدا کرد چراکه تعداد بی‌سوادان در جامعه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان گفت میزان بیسوادی در استانی به صفر رسیده است، یادآور شد: امید است بتوانیم در استان‌هایی که میزان باسوادی ۹۸ درصدی است، جشن ریشه کنی بی سوادی برگزار کنیم.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی خاطرنشان کرد: وقتی گفته می‌شود میزان با سوادی در یک استان ۹۸ درصد است، یعنی بیسوادی را می‌توان نزدیک به صفر دانست.

محمدزاده توضیح داد: نزدیک به ۱.۸ درصد جمعیت هر کشوری کودکان استثنایی یا افراد با بهره هوشی پایین‌تر هستند، از سوی دیگر هشت دهم درصد افراد نیز آموزش ناپذیر بوده و در نهایت فقط تربیت پذیر می‌شوند.

هشدار مهم پزشکان به زنان چاق زیر ۵۰ سال

محققان دریافتند افراد جوان دارای اضافه وزن یا چاق با خطر بالاتر ابتلاء به زوال عقل در سنین سالمندی روبرو هستند، این مطالعه شامل بیش از پنج هزار و ۱۰۰ فرد بزرگسال بود که در دو مطالعه بلندمدت شرکت کرده بودند.

پژوهشگران دریافتند زنانی که بین سنین ۲۰ تا ۴۹ سال دچار اضافه وزن باشند، بعد از سن ۷۰ سالگی حدود دو برابر با خطر زوال عقل روبرو هستند، همچنین خطر زوال عقل در زنان و مردانی که در سنین جوانی چاق هستند تا ۱۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

آدینا زکی الحضوری، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کلمبیا نیویورک، در این باره می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد چاقی در دوره بزرگسالی فاکتور پرخطر مهمی در ابتلاء به زوال عقل است.

محققان این مطالعه بعد از بررسی دو مطالعه قبلی دریافتند رابطه بین شاخص توده بدنی و خطر زوال عقل براساس جنسیت و سن متفاوت است که برای حفظ سلامت مغز بر داشتن تغذیه سالم و ورزش کردن تاکید دارند.

دلایل وابستگی و تخریب بیشتر مواد مخدر در زنان چیست؟

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، با بیان دلایل گفت: سرعت تخریب و وابستگی به مواد مخدر در زنان بیش از مردان است.

حمید جمعه‌پور مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه به طور کلی بیماری‌های تنفسی در میان معتادان از نرخ افراد عادی جامعه بالاتر است، تاکید کرد: یعنی مصرف‌کنندگان مواد مخدر تا ۳ برابر بیشتر به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند. ضمن اینکه ابتلاء به بیماری‌های قابل انتقال نظیر ایدز، هپاتیت، سل و سایر بیماری‌های قابل انتقال در این افراد بیشتر از جمعیت عمومی است.

وی افزود: البته با توجه به خدمات گسترده‌ای که در حوزه کاهش آسیب ارائه می‌شود، درصد انتقال ایدز در میان معتادان از راه تزریق در کشور به شکل معناداری کاهش پیدا کرده اما به طور کلی در افراد تزریقی، احتمال ابتلاء به بیماری‌های قابل انتقال بالاست زیرا لوازم مشترک مصرف می‌کنند.

جمعه‌پور در خصوص دلایل آسیب‌پذیری زنان نسبت به مردان گفت: کارتن‌خوابی و بی‌خانمانی استرس‌ها و اضطراب‌های زیادی به زنان معتاد وارد و آنان را دچار ضعف می‌کند، بنابراین سرعت پیشروی اعتیاد و تخریب اعتیاد بر اساس منابع علمی در زنان بیشتر از مردان است به عبارتی دیگر، سرعت تخریب و وابستگی به اعتیاد در زنان بیش از مردان است.

وی اظهار کرد: ۱۰ درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان معتاد تشکیل می‌دهند به همین نسبت جمعیت فوت‌شدگان مرد بیشتر است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد با بیان اینکه وقتی زنی باردار وابسته به مواد می‌شود جنین او هم به تناسب مادر وابسته به مواد است، تصریح کرد: یکی از دشواری‌ها و چالش‌های زنان معتاد باردار این است که جنین متولد شده وابسته به مواد است و باید تحت نظر متخصصان این وابستگی نوزاد بازگیری و درمان شود.

افزایش مشکلات قلبی زنان با سندروم تخمدان پلی کیستیک

مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان دهه ۳۰ و ۴۰ سالگی دارای مشکل سندروم تخمدان پلی کیستیک با ریسک بالای ابتلاء به بیماری قلبی روبرو هستند.

دکتر «کلار اولیور ویلیامز»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه کمبریج بریتانیا، در این باره می‌گوید: زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌توانند با انجام اقدامات کوچک نظیر مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و ورزش کردن، سلامت قلب شأن را حفظ کنند.

برآوردها نشان می‌دهد حدود ۶ تا ۲۰ درصد زنان در سنین باروری مبتلا به این سندروم هستند، ویژگی‌های این اختلال شامل وجود چندین کیست در داخل تخمدان، عادت ماهانه‌های نامنظم، رویش زیاد مو در بدن یا ریزش موی سر به دلیل میزان بالا هورمون‌های مردانه و مشکل در باردارشدن است.

زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک احتمالاً دچار اضافه وزن بوده یا چاق هستند، و مبتلا به دیابت و فشارخون بالا هستند که همگی از فاکتورهای پرخطر ابتلاء به بیماری قلبی و سکته است.

به گفته محققان، برخی علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک فقط در طول سال‌های باروری وجود دارند، از این‌رو این احتمال وجود دارد که ریسک بیماری قلبی در سنین بالاتر از بین برود.

این مطالعه شامل شصت هزار و ۵۷۴ زن دریافت کننده درمان ناباروری از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۵ بوده است، از بین این تعداد ۱۰.۲ درصد مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک بودند. گزارش پزشکی این زنان به مدت ۹ سال تحت بررسی بود و در طول این مدت ۲۹۲۵ (۴.۸ درصد) از زنان مبتلا به بیماری قلبی عروقی شدند.

در مجموع، زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک ۱۹ درصد در معرض ریسک بالاتر ابتلاء به بیماری قلبی عروقی هستند.

عواقب شوم لوازم آرایش ارزان قیمت برای زنان

متخصص بیماری‌های چشم با اشاره به عوارض استفاده از لوازم آرایشی گفت: مصرف لوازم آرایشی غیراستاندارد موجب عفونت شدید یا آبسه چشم می‌شود و به مرور زمان قدرت دید را کاهش می‌دهد.

عابد فتاحی افزود: استفاده از کرم‌ها و پودرهای آرایشی نیز لک‌هایی را بر روی صورت به وجود می‌آورد و افراد برای معالجه آنها باید هزینه‌های بالایی را پرداخت کنند همچنین برخی دیگر از لوازم آرایشی غیراستاندارد همانند رنگ موهای فانتزی تبعات نامطلوبی دارد و چه بسا موجب ریزش مو و بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

دکتر فتاحی تصریح کرد: آثار نامطلوب لوازم آرایشی غیراستاندارد به وضوح در برخی بیماران مشاهده می‌شود و به عبارتی افراد در اثر ناآگاهی قربانی این لوازم آرایشی می‌شوند و هزینه‌های زیادی را برای درمان خود می‌پردازند.

وی ادامه داد: بسیاری از لوازم آرایشی که از طریق ماهواره‌ها تبلیغ می‌شود و مردم نیز فریب تبلیغات دروغین آنان را می‌خورند، سلامت خریداران را به خطر می‌اندازند.

به عقیده کارشناسان بیش از ۸۰۰ نوع ترکیب شیمیایی و سمی در لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارد و استفاده مستمر از آنها باعث جذب سالیانه ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم ماده سمی در بدن می‌شود.

مصرف لوازم آرایشی در ایران ۱۰ برابر کشورهای اروپایی مانند آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، سوئیس و ایتالیاست که این لوازم آرایشی قاچاق موجب پیری زودرس، حساسیت‌های پوست، عفونت‌های مزمن در اطراف لب و دستگاه تنفس و همچنین بیماری‌های مختلف دیگر می‌شود.

کد خبر 437876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.