عبدالله قوچانی در راه شناساندن فرهنگ غنی گام برداشت

محمد حسن طالبیان با ارسال پیامی، درگذشت استاد عبدالله قوچانی، محقق، پژوهشگر نویسنده و از برجسته‌ترین کتیبه خوانان ایران و جهان در حوزه تاریخ هنر اسلامی را به جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت گفت.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، در متن پیام تسلیت معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مناسبت درگذشت استاد عبدالله قوچانی آمده است: «خبر تلخ درگذشت استاد عبدالله قوچانی پژوهشگر پرتلاش حوزه فرهنگ و تاریخ که سال‌ها خالصانه و بی وقفه در راه شناساندن فرهنگ غنی این سرزمین کهن گام برداشت موجب تأثر و تأسف شد.

مرحوم قوچانی از سال ۱۳۵۶ با ممارست و سخت‌کوشی و بررسی موشکافانه در متون نثر و نظم و تحقیق و پژوهش در حوزه کتیبه شناسی، سکه شناسی و نسخه شناسی و خوانش بخشی از نایافته‌ها در لابلای متون، ارائه تفاسیر نادر و چاپ و انتشار تحقیقاتشان در قالب کتاب‌ها و ده‌ها مقاله آثار ارزشمندی را برای فرهنگ دوستان به یادگار گذاشته‌اند.

اینجانب صمیمانه ضایعه درگذشت این استاد برجسته تاریخ دوران اسلامی را به جامعه علمی فرهنگی کشور، خانواده ایشان، بازماندگان، شاگردان و ارادتمندان به وی تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید رحمت واسعه الهی خواستارم.»

مرحوم عبدالله قوچانی در سال ۱۳۲۷ خورشیدی در بغداد از پدر و مادر ایرانی متولد و تحصیلات ابتدایی، متوسطه، دبیرستان و دانشگاه را در همان شهر به پایان رساند. در سال ۱۳۵۱ به ایران نقل مکان کرد و در سال ۱۳۵۵ به استخدام مرکز باستان شناسی ایران در آمد و در موزه ملی ایران به عنوان کارشناس بررسی متون عربی مشغول به کار شد. وی کارش را تا زمان بازنشستگی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد و در حین خدمت، موفق به اخذ درجه کارشناسی ارشد در تاریخ شد.

زنده یاد عبدالله قوچانی در مدت خدمت خود ۱۳ کتاب و ۵۰ مقاله به زبان فارسی و انگلیسی و آلمانی به چاپ رساند و از موزه‌های بریتانیا، اشمولین، لوور، برلن، هامبورگ، متروپولیتن، لوس انجلس و تورنتو بازدید و بر روی اشیا دورۀ اسلامی آن موزه‌ها با استفاده از بورس‌های مطالعاتی، مطالعات بسیاری انجام داد.

زنده یاد قوچانی در سال ۱۳۸۴ از پژوهشکدۀ زبان و گویش بازنشسته شد، ولی بازنشستگی باعث متوقف شدن کارهای پژوهشی‌اش نشد و تا زمان فوت‌اش همچنان به پژوهش در زمینه هنر اسلامی مشغول بود.

کد خبر 437849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.