شورای پنجم، شورای تغییر گفتمان است

سخنگوی شورای اسلامی تهران گفت: شورای پنجم تقریبا در همه عرصه‌ها، گفتمان متفاوتی با گفتمان غالب چند دهه‌ای در مدیریت شهری را عرضه کرد و توسعه داده است هرچند شاید در تحقق نتایج این گفتمان، هنوز فرصت کافی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران که به دلیل ابتلا به ویروس کووید -۱۹ در قرنطینه به سر می‌برد در نطقی غیرحضوری، به مناسبت روز خبرنگار، درباره چالش‌های این حرفه، ضرورت تداوم انتشار روزنامه‌ها و تلاش برای پخش جلسات شورا از تلویزیون‌های اینترنتی سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه این روزها بسیار گفته و شنیده می‌شود که روزنامه تنهاست، خبرنگار در عُسرت است و روزنامه نگار در تنگناست و فضای مطبوعات، مِه آلود است، افزود: واقعیت این است که مشکلات معیشتی، عدم تثبیت موقعیت شغلی و استرس‌های کاری، خبرنگاری را به یکی از پرچالش‌ترین شغل‌های امروز ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تنگناهای سیاسی و اجتماعی، روزنامه‌ها را به حاشیه رانده است؛ از سویی موجب تقویت انحصار شده است و از دیگر سو، خبررسانی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی را تقویت کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۹۰ سال پیش" کاغذ اخبار"، نخستین روزنامه ایرانی، توسط میرزا صالح شیرازی منتشر می‌شده است، گفت: ما نیازمند روزنامه‌ها و رسانه‌های قدرتمند و تأثیرگذار هستیم؛ به گونه‌ای که مخاطبان آنها در دورترین نقاط جهان، صبحگاهان هر روز چشم انتظار انتشار آن باشند.

به گفته وی، دریغ است که مخاطبان روزنامه‌های ما، به مرزهای جغرافیایی کشورمان محدود شوند؛ چرا نباید هر روز صبح، شهروندانی از دیگر کشورها و سایر قاره‌ها چشم انتظار مطالعه اخبار و تحلیل‌ها و مقالات روزنامه‌ها و رسانه‌های ایرانی باشند؟

وی تأکید کرد: چنانکه امروز روزنامه فرانسوی فیگارو، روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، روزنامه بریتانیایی گاردین، همه با عمر و قدمتی در حدود ۲۰۰ سال مخاطبانی هر روزه در سراسر جهان دارند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تأثیرگذاری و قدرت روزنامه مستلزم تداوم آن است، ادامه داد: تداوم فعالیت رسانه باید حفظ شود؛ همانگونه که تداوم فعالیت روزنامه نگار و خبرنگار، باید حفظ شود و به عبارتی امنیت شغلی آنها تأمین شود.

اعطا افزود: در این صورت است که روزنامه می‌تواند پیام خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی یک کشور به اقصی نقاط جهان ارسال کند.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه نطق خود تاکید کرد: نباید سیاست‌های کلان به گونه‌ای باشد که با هر نوسان اقتصادی، روزنامه‌ها و روزنامه نگاران و خبرنگاران به عنوان پرچمدار جبهه آگاهی و خبر آسیب ببینند.

وی گفت: جا دارد اشاره‌ای کنم به روزنامه شهروند، به عنوان یکی از مؤثرترین رسانه‌ها در حوزه مسائل اجتماعی در سال‌های اخیر که تعطیلی یا تغییرات احتمالی آن، نگرانی‌هایی برای همه ما رقم زده است.

اعطا در ادامه نطق خود خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران، گفت: سه سال همراهی نزدیک با اهالی رسانه، برای تک تک ما ۲۱ نفر، تجربه‌ای شورانگیز و شیرین بوده است. در این سه سال ما ۲۱ نفر و خبرنگاران صحن، همه با هم زندگی کرده‌ایم و این برای من به عنوان «سخنگوی منتخب شما ۲۱ نفر» حلاوتی دیگر داشته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، شورای پنجم را در تعامل با رسانه‌ها، شورای موفقی در تغییر گفتمان مسلط مدیریت شهری در دهه‌های اخیر دانست و گفت: شورایی که معتقدم، تعبیر «شورای تغییر گفتمان» زیبنده آن است؛ شورایی که تقریباً در همه عرصه‌ها، گفتمان متفاوتی با گفتمان غالب چند دهه‌ای در مدیریت شهری را عرضه کرد و توسعه داده است هرچند شاید در تحقق نتایج این گفتمان، هنوز فرصت کافی نداشته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خبرنگار برای ما تریبونی نبوده که مهمترین وظیفه‌اش پخش اخباری باشد که "ما" می‌پسندیم، گفت: صدای خبرنگار، تریبون مردم است؛ رکن چهارم دموکراسی بودن یعنی تریبون مردم بودن، تریبون مردمی که صاحب قدرت نیستند.

اعطا تصریح کرد: با همین نگاه در تمامی این سه سال، هرگز تبعیضی در شیوه مواجهه و تعامل با رسانه‌های منسوب به جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی قائل نشده‌ام و چنین شیوه تعاملی را از سوی معاونت ارتباطات شورا نیز، چه آشکارا و چه در خفا مجاز ندانسته‌ام. مهر و دوستی ما با همه اهل رسانه در این سه سال، امیدوارم گواهی بر این مدعا باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه نطق خود خطاب به شهروندان و اهالی محترم رسانه گفت: در یک سال اخیر با همراهی همکاران معاونت ارتباطات شورا، پیگیر پخش زنده رادیویی جلسه‌های علنی بودیم تا شهروندان بتوانند جلسات علنی شورا را همچون جلسات مجلس شورای اسلامی به صورت زنده از رادیو بشنوند.

وی افزود: با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌ها، توفیقی حاصل نشد و گفته شد پخش زنده مذاکرات مجلس شورای اسلامی از رادیو فرهنگ هم به خاطر تصریح اصل ۶۹ قانون اساسی به لزوم علنی بودن مذاکرات مجلس شورای اسلامی و پخش گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم است.

اعطا تاکید کرد: اما امروز خرسندم که می‌توانم اعلام کنم به زودی و در سال پایانی فعالیت شورای پنجم، شاهد پخش زنده جلسات علنی شورا از طریق تلویزیون‌های اینترنتی و همچنین در صفحات تعدادی از خبرگزاری‌های کشور خواهیم بود.

کد خبر 437841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.