تصویر اتفاقات پیرامون با نگارگری ایرانی

رسالت هنرمند نشان دادن زیبایی‌ها حتی گاهی در زشت‌ترین و دلخراش‌ترین لحظه‌هاست. هنر و هنرمند لحظه‌هایی که بعد از گذشت چند سال در اذهان عمومی کمرنگ و یا حتی فراموش می‌شود را به تصویر می‌کشد تا تاریخ مصوری از اتفاقات پیرامون وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تازه‌ترین اثر رضا بدرالسماء، نگارگر برجسته اصفهانی تصویری از فاجعه دلخراش مناست که در دوم مهرماه ۱۳۹۴ و در مراسم رمی جمرات حج  در منطقه منای شهر مکه رخ داد و منجر به کشته شدن بیش از دو هزار زائر شد. از این تعداد ۴۶۴ زائر ایرانی در بین کشته شدگان بودند. این اتفاق موجی از اندوه و خشم را همراه داشت و تاکنون که نزدیک پنج سال از این اتفاق می‌گذرد، دولت عربستان هیچ پاسخی درباره علل فاجعه منا نداده است. این حادثه دلخراش سوژه جدیدترین اثر استاد بدرالسماء شده و او تابلو مینیاتوری با الهام از فاجعه منا خلق کرده است.

بدرالسماء در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره می‌گوید: رسالت هر هنرمند زنده نگه داشتن هنر است، هنرمند نسبت به ملتی که در کنار آن‌ها زندگی می‌کند تعهد دارد و نباید در قبال آن‌ها بی تفاوت باشد. اتفاقات پیرامون با به تصویر کشیدن در تاریخ ثبت شده و آیندگان از اتفاقات زمان گذشته با خبر می‌شوند. حادثه منا واقعه دلخراشی بود که باعث شد دست به قلم شوم و این اثر را خلق کنم.

وی اضافه می‌کند: سعی من ثبت اتفاقات پیرامون است که متأسفانه اتفاقات تلخ و حوادث زیاد است و شاید فرصت به تصویر کشیدنشان را نداشته باشم، اما هدف من توجه به اتفاقات اطراف است و امیدوارم بر هنر ملی میهنی کشورمان تأثیر گذار باشم.

این هنرمند نگارگر درباره سبک و تکنیک اثر خود، توضیح می‌دهد: داشتن سبک نقاشی دارای اهمیت بسیار است، چراکه اگر بتوانیم اهداف خود را در قالب هنری و سبک ایرانی به تصویر بکشیم می‌توانیم یک تاریخ مصور داشته باشیم که در اذهان باقی بماند. آثار هنری زمانی که دیده شود کمتر فراموش شده و در ذهن‌ها باقی می‌ماند. ظلمی که به زائران خانه خدا شد و دادخواهی از آن را با به تصویر کشیدن به گوش عالم برسانیم.

بدرالسماء با بیان اینکه هدف اصلی هنرمند انجام رسالتی است که دارد است و امکان دارد در این راستا از لحاظ مادی مواهبی نصیبش بشود، تاکید کرد: البته این بهره مالی در قبال اثری که خلق شده بسیار محدود است، اما برای امرار معاش و نبود منبع درآمد دیگری برخی آثار را به فروش رساندم. متأسفانه هنرمند نه پوشش بیمه دارد و نه منبع درآمد دیگری و تنها احساس ادای دین به رسالتی که دارد است باعث ادامه فعالیت هنرمند می‌شود تا چراغ هنر و نگارگری خاموش نشود.

به گزارش ایمنا، شیوه نقاشی حادثه منا رضا بدرالسماء نگارگری در ابعاد ۱۱۰ در ۸۰ است و با تکنیک گواش و آبرنگ خلق شده است.

کد خبر 437815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.