آذری جهرمی در برابر فیلتری‌ها

خبر خوب اقتصادی از نشست سران سه قوه، شکایت افراد ناشناس از وزیر جوان، ترور دو تبعه لبنان در خیابان پاسداران تهران و سفر رئیس جمهور فرانسه به لبنان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۱۹ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «معمای وعده گشایش اقتصادی» به بررسی جوانب خبر خوب اقتصادی از نشست سران سه قوه پرداخت و نوشت: حسن روحانی اخیراً از گشایش اقتصادی خبر داد و گفته بود که قرار بر این است گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود بیاید و دست دولت مقداری باز می‌شود. از سوی دیگر محمدباقر قالیباف نیز بر گشایشی تاکید می‌کند که بازار پول و ارز را سامان می‌دهد. به گفته او خبرهای خوبی در حوزه سامان‌بخشی به اقتصاد در راه است و آینده خوبی را پیش رو داریم. قالیباف تاکید کرد که منظورش سامان‌دهی اقتصادی در حوزه بورس، ارز و بازار پول است. با مطرح شدن این مسئله گمانه‌زنی‌های بسیاری از گشایش اقتصادی وعده داده شده به وجود آمد. البته این تمام ماجرا نبود و در ادامه رئیس کل بانک مرکزی نیز در برنامه تلوزیونی با اشاره به مدیریت بازار ارز گفت: «همین امروز و فردا قیمت ارز را پایین خواهیم آورد و به مردم نشان خواهیم داد که دولت هیچ وقت به دنبال گران کردن ارز برای تأمین کسری بودجه نبوده است.»

با مطرح شدن این موضوع عده‌ای از تحلیلگران گشایش اقتصادی را در حوزه بازار ارز تعریف کرده و معتقدند که دولت به دنبال ساماندهی این بخش از اقتصاد است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آذری جهرمی در برابر فیلتری‌ها» به بررسی شکایت افراد ناشناس از وزیر جوان پرداخت و نوشت: شکایت از وزیر ارتباطات! این خبر دیگر تکراری و قدیمی است و قبل از رصد محتوای خبر می‌توان حدس زد که باز هم یک گروه اصولگرا دلش برای گیر دادن به دولت تنگ شده و می‌خواهند به نوعی مخالفتش را با دولت به‌وسیله تحت فشار قرار دادن وزیر ارتباطات نمایان کند تا شاید از سوی رؤسای خود امتیازی شامل حال آنها بشود! «گروهی تحت عنوان «جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» نهضت شکایت از وزیر ارتباطات به خاطر عدم اجرای دستورات و مصوبات به‌ویژه در مورد اینستاگرام راه انداخته‌اند. این گروه شکایت خود را در محاکم ثبت و در شبکه‌های اجتماعی برای دیگران به اشتراک می‌گذارند.» این گروه که مشخص نیست چه زمانی راه افتاده و آیا دارای مجوز هست یا نه نسخه‌ای را که آن را شکایت از وزیر ارتباطات به دلیل عدم فیلتر اینستاگرام می‌خوانند منتشر کرده است! ظاهراً این منتقدان گوش شنوایی ندارند و توجه نمی‌کنند که وزیر ارتباطات در تیرماه چنین گفته بود: «از همان روزهای اول حضور اینستاگرام در فضای مجازی عده‌ای از این شبکه اجتماعی شکایت داشته و مخالف آن بودند اما عقل جمعی جامعه به این جمع‌بندی نرسیده است که اینستاگرام را فیلتر کنند. طبیعتاً فشارهایی روی ما هم وجود دارد. اگر اینستاگرام بد است مسئولیت آن را نهادهای دیگر باید برعهده بگیرند و ما در وزارت ارتباطات متولی آن نیستیم.»

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قتل یا ترور؟» به بررسی کشته‌شدن ۲ تبعه لبنانی در خیابان پاسداران پرداخت و نوشت: ساعات پایانی جمعه‌شب بود که خبر کشته شدن یک پدر و دختر در خیابان پاسداران تهران در فضای مجازی منتشر شد. برخی کاربران فضای مجازی نوشتند که این پدر و دختر از اتباع لبنان هستند؛ موضوعی که با توضیحات ارائه شده از سوی همسایگان‌شان که اعلام کرده بودند این دو نفر عرب‌زبان بوده‌اند، چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسید. همین کاربران البته اعلام کردند که این قتل مقابل خانه ابومهدی المهندس، فرمانده سابق حشدالشعبی عراق در گلستان یکم پاسداران رخ داده است. اگرچه شاهدان عینی، ۲ موتورسوار را عامل این قتل معرفی کردند اما ساعات اولیه پس از این اتفاق، هیچ مسؤول یا نهاد رسمی درباره آنچه رخ داده توضیحی ارائه نکرد و تنها منبعی که وقوع این قتل را تأیید می‌کرد، منبع ناشناسی بود که ایلنا با استناد به سخنان او، خبر مرگ این دو نفر را تأیید کرد.

ساعاتی پس از وقوع این حادثه اما یک مقام آگاه در پلیس پیشگیری پایتخت با ارائه جزئیاتی از حادثه قتل شب گذشته در خیابان گلستان یکم تهران گفت: «بر اساس گفته شاهدان عینی گویا مقتول ۵۸ ساله به نام حبیب داوود استاد تاریخ بوده است و همراه دخترش مریم داوود ۲۷ ساله در خودرو ال ۹۰ سفید در حال حرکت بودند.» بر اساس توضیحات این مقام انتظامی، شیوه قتل یا ترور این افراد به این صورت بوده که از سمت راننده چهار تیر شلیک شده و شلیک پنجم هم به یک ماشین دیگر که در حال عبور بوده اصابت می‌کند. به دلیل اینکه کوچه از یک طرف راه برای ماشین دارد و از طرف دیگر فقط عابر پیاده یا موتورسوار می‌تواند حرکت کند، موتورسوار از طرف پیاده‌رو شلیک و بلافاصله نیز فرار کرده است. این مقام آگاه در پلیس پیشگیری با تأیید اینکه این حادثه ساعت ۲۱ جمعه هفدهم مردادماه رخ داده، از ادامه تحقیقات در این باره خبر داده و اکنون جز اظهارات این منبع آگاه توضیحات بیشتری درباره این قتل و حواشی پیرامون آن، اعلام نشده و برای آگاهی از جزئیات بیشتر، علت آن و عوامل وقوع این قتل یا ترور باید منتظر تحقیقات بیشتر و اظهارنظرهای مسؤولان باشیم.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «متهم نامرئی افزایش تورم» نوشت: بیماری تورم بار دیگر به فضای اقتصاد کلان بازگشته، اما هنوز پای واکسن ضدتورمی به کشور باز نشده است، حال آنکه اکثر کشورهای دنیا توانسته‌اند از «عارضه تورمی» عبور کنند. این بار، بالا رفتن ناگهانی تورم، باعث شد سه متهم ردیف اول برای ایجاد تورم مزمن شناسایی شوند: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و اصول اشتباه در حکمرانی اقتصادی. در وجه نخست، گروهی معتقدند که بانک مرکزی مسؤول اصلی کنترل تورم است و رشد ناگهانی نرخ ارز، مهم‌ترین عامل تورم سال‌جاری است. در وجه دوم، برخی دیگر اعتقاد دارند که ریشه اصلی ایجاد تورم در کسری بودجه است که در نهایت این شکاف مالی از طریق مسیرهای گوناگون باعث فشار بر منابع بانک مرکزی و افزایش پایه پولی می‌شود. اما در وجه سوم و در یک نمای کلی‌تر، برخی نیز معتقدند که ریشه ایجاد تورم، اصول اشتباه در حکمرانی اقتصادی است که باعث ایجاد عدم‌تعادل در پیکره اقتصادی شده و در نهایت سیاست‌گذار برای پوشش این عدم‌تعادل‌ها، نیاز به پوشش پولی و افزایش تورم داشته است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ماکرون، حامی مردم لبنان یا شریک جرم متهمان جنایت بیروت؟» به بررسی ابعاد حضور مکرون در بیروت پرداخت و نوشت: انفجار مهیب بندر بیروت عصر روز سه‌شنبه هفته پیش (۱۴ مرداد ۹۹) رخ داد، اما رسیدن خبرهای بعد از آن با شدت و حجم زیاد ادامه دارد. چنان‌که گفته شده حدود ۲۷۵۰ تُن نیترات آمونیوم که از سال ۲۰۱۴ در انباری در این بندر (که در منطقه سنی نشین لبنان و تحت نفوذِ جریانِ ۱۴ مارس، «سعد حریری» و همپیمانان آن است) نگهداری می‌شد، منفجر شد. در این سال و تا همین حدود ۶ ماه پیش سعد حریری در قدرت بود. شمار قربانیان انفجار، تا زمان تنظیم این گزارش، به ۱۵۴ تَن رسیده که هویت ۲۵ تن از آنها هنوز معلوم نیست. افزون بر آن بیش از ۶۰ نفر نیز مفقودند. همچنین حالِ حداقل ۱۲۰ تن از ۵۰۰۰ نفری که در انفجار بیروت مجروح شده‌اند، «وخیم» است. حدود ۸۰ هزار کودک لبنانی نیز به دلیل این انفجار تحت تأثیر قرار گرفته و آسیب دیده‌اند. امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه اما، دو روز پس از انفجار مرگبار بیروت به این شهر سفر کرد تا مثلاً مرهمی برای دردهای مردم لبنان باشد! اما ظهور و بروز سفرش بیشتر شبیه اپوزوسیونِ جریانِ حاکم لبنان بود. او، آن‌طور که «رویترز» گزارش کرده، کمک به مردم لبنان را مشروط کرده است. مشروط بر اینکه، این کمک‌ها باید به دست کسانی برسد که از نگاه او، پاک دست هستند! او در مورد کمکی حرف می‌زند که فعلاً حرف است و وعده (چنان‌که استاندار بیروت گفته تاکنون کمکی به دست ما نرسیده است) و همچنین او توضیح نمی‌دهد که مقصود او از فاسدان چه کسانی هستند؟ جریان ۱۴ مارس و حریری که هم پیمان و دوستانِ ماکرون‌اند، آیا مقصودِ این سخنان‌اند؟!

کد خبر 437810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.