جدال برای سهمیه؛ پیش بینی رده دوم تا ششم جدول رده بندی لیگ برتر

تنور داغ کسب سهمیه، همچنان آسمان لیگ را پر حرارت نگه داشته و نمی‌توان به طور دقیق از سرنوشت تیم‌ها در پایان لیگ سخن گفت. با این حال استفاده از علم احتمالات، از سرانجام لیگ پرفراز و نشیب نوزدهم، تخمین خوبی را در اختیارمان می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگ در بالای جدول لیگ برتر همچنان داغ است و تیم‌ها برای رسیدن به سهمیه آسیایی با یکدیگر رقابت می‌کنند. پرسپولیس که چند هفته زودتر سند قهرمانی را به نام خود زد و نتایج ضعیف سپاهان و شهر خودرو تقریباً قصه‌ لیگ نوزدهم را برایشان بسته است. با این حال همچنان سایر تیم‌ها دو و برخی سه دیدار سرنوشت ساز را پیش رو دارند که می‌تواند به قیمت کسب یا از دست رفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا برای آن‌ها تمام شود. طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، سهمیه ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان ۲+۲ خواهد بود که به ترتیب، پرسپولیس و قهرمان جام حذفی به شکل مستقیم و تیم‌های دوم و سوم، به شکل غیر مستقیم و با صعود به پلی‌آف می‌توانند جواز حضور در این تورنمنت را به دست آورند.

در شرایط فعلی حدس شکل نهایی جدول لیگ برتر کار چندان آسانی نخواهد بود، اما به کمک قوانین علم ریاضیات و احتمالات می‌توان درباره آن گمانه زنی کرد. با وجود این که وقوع احتمالات در فوتبال هیچ‌گاه قطعی نیستند و اتفاقات عجیب و غریب می‌تواند دامنگیر نتایج شود، در ادامه با استفاده از محاسباتی مبتنی بر نتایج و میانگین امتیازگیری تیم‌های مدعی سهمیه آسیایی در ۳ دیدار اخیر خارج و ۳ بازی پایانی داخل خانه خود، همچنین محاسبه همین موارد برای حریفان هفته‌های آینده، می‌توان رده بندی احتمالی تیم‌ها را تخمین زد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

۲- استقلال

شاگردان مجیدی در دو گام بعدی خود در لیگ برتر کار سختی را پیش رو ندارند و باید با تیم‌های پانزدهم و شانزدهم جدول روبرو شوند. آن‌ها ابتدا در هفته بیست و نهم میزبان پیکان هستند و پس از آن برای مصاف با شاهین باید به بوشهر سفر کنند. البته تلاش این دو باشگاه برای بقا در لیگ و به ویژه پیکان، می‌تواند برای استقلال دردسر ساز شود. استقلالی‌ها هم اکنون با ۴۹ امتیاز در رده دوم جدول قرار دارند.

آبی‌پوشان در سه دیدار اخیر خود در خانه، میانگین ۱.۶۶ امتیاز و در سه بازی آخر خارج از خانه، میانگین ۲.۳۳ امتیاز را به ثبت رسانده‌اند. در نتیجه طبق محاسبات، احتمالاً استقلال از دو هفته باقی مانده رقابت‌ها ۴.۲ امتیاز را کسب خواهد کرد و با رسیدن به حدود ۵۳ امتیاز، به نایب قهرمانی لیگ نوزدهم خواهد رسید و حضور خود در فصل آینده لیگ قهرمانان را قطعی خواهد کرد.

۳- فولاد

فولادی‌ها همچنان با تراکتور و استقلال برای کسب رده دوم و سهمیه آسیا رقابت سختی را دارند. آن‌ها علاوه بر دیدار خانگی فردا شب برابر سایپا، باید مقابل پارس جنوبی در جم و تراکتور در اهواز صف آرایی کنند. تقابل هفته پایانی فولاد و تراکتور می‌تواند جنگی تمام عیار برای تصاحب سهمیه باشد.

شاگردان نکونام در سه دیدار اخیر خانگی عملکرد خیره کننده‌ای داشته و در تمامی آن‌ها با پیروزی زمین را ترک کرده‌اند. در خارج از خانه اما به خوبی کار نکرده و میانگین ۰.۳۳ را از هر بازی تصاحب کرده‌اند. در نتیجه طبق قوانین ریاضیات، احتمالاً فولاد از سه هفته باقی مانده رقابت‌ها ۶.۲۵ امتیاز را به دست آورده و با رسیدن به حدود ۵۲ امتیاز، در جایگاه سوم جدول جا خوش کرده و پس از سال‌ها سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به چنگ می‌آورد.

۴- تراکتور

سرخ‌پوشان تبریز با وجود شروع خوب در لیگ، یک بار دیگر در آستانه از دست دادن سهمیه آسیایی لیگ برتر قرار دارند. اگر چه آن‌ها به نیمه‌نهایی جام حذفی نیز راه پیدا کرده‌اند، ولی در لیگ رقابت سختی با فولاد و استقلال دارند که از آن‌ها عقب تر هستند. شاگردان ساکت الهامی البته قرعه سختی را پیش رو ندارند و در سه هفته باقی مانده به جز دیدار با فولاد، رقبای آسان و پایین جدولی یعنی ماشین سازی و شاهین بوشهر را دارند.

تراکتور در حال حاضر ۴۶ امتیازی است اما با توجه به میانگین امتیاز در سه دیدار اخیر خارج و داخل خانه که به ترتیب ۰.۶۶ و ۲.۳۸ امتیاز است، احتمالاً تراکتور از سه هفته پایان لیگ ۴.۱ امتیاز کسب و در مجموع با حدود ۵۰ امتیاز در رده چهارم جدول جا خوش خواهد کرد. البته تراکتور می‌تواند با شکست دادن فولاد در اهواز که کار آسانی نیست، جدول را کاملاً بهم ریخته و حتی تا رده دوم بالا بیاید.

۵- سپاهان

سپاهانی‌هایی که هفته‌ها در صدر جدول حضور داشتند و پیش از شروع مجدد لیگ جدی‌ترین رقیب پرسپولیس در راه قهرمانی محسوب می‌شدند، حال و روز خوشی ندارند و شانس کسب سهمیه برای آن‌ها بسیار تقلیل یافته است. شاگردان قلعه‌نویی که تنها در هفته پایانی نیم فصل نخست تن به شکست داده بودند، حالا از چهار دیدار اخیر، سه بازی را به حریفان واگذار کرده‌اند.

میانگین امتیازگیری سپاهان در خارج و داخل خانه فاجعه و در حد و اندازه تیم‌های پایین جدولی است. آن‌ها با میانگین امتیاز ۱.۳۳ در ۳ بازی اخیر داخل خانه و ۰.۳۳، در سه دیدار پایانی خارج از خانه خود، احتمالاً از دو هفته باقی پایانی تنها ۱.۹ امتیاز را تصاحب و با حدوداً ۴۷ امتیاز و به لطف تفاضل گل، بالاتر از شهر خودرو در دره پنجم جدول قرار خواهد گرفت.

البته باید به این نکته اشاره کرد که آن‌ها جدا از دیدار پایانی برابر پیکان در شهر قدس، باید میزبان شهر خودرویی باشند که تمام محاسبات عددی و احتمالاتی مشابهی با آن دارد دیدار کند و نتیجه این بازی حساس، تأثیر بسزایی در تعیین جایگاه این دو تیم خواهد داشت. گفتنی است اگر سپاهان دو بازی پایانی خود را با برد پشت سر بگذارد، احتمالاً قادر خواهد بود رده سوم و یا چهارم جدول را از فولاد و تراکتور گرفته و اندک شانسی برای حضور در آسیا از طریق لیگ در صورت قهرمانی یکی از تیم‌های دارای سهمیه در جام حذفی داشته باشد.

۶- شهر خودرو

شاگردان سهراب بختیار زاده پس از آنکه فرصت پیروزی برابر استقلال در مشهد را از دست دادند، امید کمی به حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان دارند. سرخ‌پوشان مشهدی کار سختی را در دو دیدار نهایی خود خواهند داشت و ابتدا باید در اصفهان با سپاهان دیدار کرده و پس از آن با نساجی قدرتمند کنونی روبرو شود.

میانگین امتیاز گیری شهر خودرو از سه بازی آخر خانگی ۱، و ۱.۳۳ امتیاز به ازای سه تقابل آخر خارج از خانه است. در نتیجه احتمالاً شهر خودرو با کسب ۱.۹ امتیاز از مابقی لیگ، مثل سپاهان حدوداً ۵۰ امتیازی و اما با تفاضل گل کمتر، ششم خواهد شد.

کد خبر 437792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.