امارات به دنبال دوستی با ایران است؟

امارات‌ متحده‌ عربی اخیرا رویکرد متفاوتی در قبال ایران در پیش گرفته است و شاهد تحولات و نشانه‌هایی در روابط دو کشور هستیم که حداقل طی چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از این اقدامات، گفت و گوی تصویری ولیعهد عربستان با وزیر امور خارجه ایران بود. مبارزه با ویروس کرونا و همکاری برای مهار این بیماری سرآغاز گفت و گوی محمدجواد ظریف و عبدالله بن زائد بود.

در این نشست، مقامات ارشد تهران و ابوظبی به بررسی همکاری‌های دوجانبه و مسائل مشترک خلیج فارس پرداختند و محمد جواد ظریف نیز در این گفت و گو با اشاره به شرایط حساس منطقه بر ضرورت همکاری‌های بین ایران و امارات تاکید کرد و گفت که "دیگران ممکن است از شرایط کنونی درجهت بی ثباتی منطقه بهره برداری کنند، ولی ما به عنوان همسایه باید در اندیشه ثبات منطقه باشیم.

عبدالله بن زائد نیز در آغاز این گفت و گو "همکاری ایران و امارات را در منطقه ضروری دانست و بر استمرار رایزنی‌های بین دو کشور و تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها تاکید کرد. "

طرح صلح هرمز، ابتکار تازه جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته توسط حسن روحانی، رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رونمایی شد که هدف از آن، برقراری امنیت در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز با مشارکت تمام کشورهای منطقه و به دور از دخالت نیروهای بیگانه است که تا کنون برای منطقه، گذرگاه‌های آبی، امنیت دریانوردی، نفت و انرژی مشکلات و تهدیدهایی را به وجود آورده‌اند. به همین دلیل، هم اکنون ابوظبی در حال اجرای راهبردی تازه در سیاست منطقه‌ای خود بوده و دنبال نزدیکی با تهران و کاهش تنش‌هاست.

امارات متحده عربی چهار سال پیش در پی تشدید تنش‌ها میان تهران و ریاض در اولین اقدام سفارت خود در تهران را بست و در ادامه سطح روابط دیپلماتیک خود را با ایران کاهش داد. تهران نیز، بن زائد پادشاه امارات را در کنار ولیعهد عربستان و آمریکا به عنوان دشمنان ایران قرار دارد، اما امروز شاهد تغییر رفتار این دو کشور در قبال یکدیگر هستیم و مشخص نیست که هدف امارات از این چرخش چیست؟

با در کنار هم قرار دادن نشانه‌ها و دلایل تغییر موضع امارات‌ متحده‌ عربی در مقابل ایران می‌توان به دو تفسیر حداکثری و حداقلی اشاره کرد. تفسیر حداکثری که خوشبینانه‌تر است به تغییر موضع و نزدیکی ابوظبی به تهران مربوط می‌شود. در این تفسیر از روابط، کارشناسان معتقد هستند که در برهه فعلی، امارات به سمت ایران چرخش موضع داشته است، اما یک تفسیر حداقلی نیز وجود دارد که مطابق آن، تحلیلگران این اقدام امارات را نشانه تغییر موضع در برابر ایران نمی‌دانند، بلکه آن را در راستای کاهش تنش در منطقه و تنها با هدف حفظ ثبات و امنیت این کشور تلقی می‌کنند.

بحران یمن باعث ایجاد شکاف جدی بین امارات و عربستان شده است‌

عبدالرسول شبیبی، کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است که "بحران یمن در پنج سال گذشته باعث شده عربستان سعودی با تشکیل ائتلاف اسلامی سایر کشورهای منطقه‌ها را در بحران یمن دخیل کند؛ زیرا این بحران فاقد مشروعیت حقوقی و اسلامی بوده و نوعی تعارض خصمانه تلقی می‌شود.

به گفته وی عربستان برای کاهش هزینه‌های جنگ با یمن و کسب مشروعیت سعی کرد سایر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را در این جنگ با خود همراه کند؛ به همین دلیل تصور می‌شد که یمن به راحتی در این جنگ شکست بخورد، اما روند مقاومت بیشتر شده و باعث شد که کشورهای اصلی این جنگ یعنی امارات و عربستان پس از پنج سال، آن را بی انتها تلقی کنند.

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا، در اواخر بحران یمن، امارات اعلام کرد که نیروهایش از این کشور خارج می‌شوند. اختلافات امارات و عربستان سعودی در یمن به حدی رسید که باعث ایجاد شکاف جدی بین دو کشور شده و سعودی‌ها در تلاش هستند تا این اختلافات به صورت رسمی منتشر نشود.

شبیبی خاطرنشان می‌کند: گفت و گوی ظریف با بن‌زائد در راستای سیاست‌های خارجی کشور است؛ همانگونه که در گذشته نیز طرحی با عنوان صلح هرمز به منظور همکاری با کشورهای همسایه مطرح شد تا از حضور کشورهای غربی در منطقه جلوگیری شود.

امارات سعی می‌کند در مسائل منطقه‌ای ساکت بماند

محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید که در سیاست بین‌الملل طبیعی است که برخی کشورهای کوچک برای ارتباط و معامله به سراغ کشورهای بزرگ و قدرتمند بروند و به همین دلیل امارات بیش از یک سال است که دنبال کاهش تنش‌ها با ایران بوده و همواره سعی می‌کند در مناقشات منطقه‌ای ساکت بماند.

به گفته وی، بیش از دو سال است که اختلافات بین امارات و عربستان سعودی در یمن ادامه دارد، به حدی که نیروهای نظامی امارات و عربستان اخیراً بر سر نقاط مورد تصرف وارد درگیری شدند و شکاف عمیقی بین این دو کشور ایجاد شد.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، شکاف بین عربستان و امارات به صورتی نیست که ایران بتواند امارات را به سمت خود جذب کند؛ زیرا اختلافات این دو کشور بر سر منافعشان در یمن است و امارات نیز تصمیم گرفته در خلیج فارس مزاحمتی برای ایران ایجاد نکند، در حالی که همواره در حوزه تبلیغاتی و جنگ روانی علیه ایران فعال است.

کد خبر 437790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.