۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
آفتاب پوست را مسموم می‌کند؟ 

مسمومیت با نور خورشید یا مسمومیت در برابر آفتاب اصطلاحی است که برای موراد شدید آفتاب‌سوختگی به‌کار می‌رود و معمولاً عبارت است از سوختگی ناشی از اشعه ماوراءبنفش (UV) که پوست را ملتهب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید تنها برای ۱۵ دقیقه می‌تواند منجر به سوختن پوست شود، خصوصاً اگر پوست فرد روشن باشد. علائم این آفتاب‌سوختگی فوراً ظاهر نمی‌شود و بروز قرمزی و التهاب روی پوست ممکن است چند ساعت طول بکشد. آفتاب‌سوختگی شدید که به مسمومیت با آفتاب مشهور است با علائمی هم‌چون قرمزی و تاول زدن پوست، درد و سوزن سوزن شدن، تورم، سردرد، تب و لرز، حالت تهوع، سرگیجه، کم شدن آب بدن و خشکی پوست همراه است.

چگونه می‌توان علائم آفتاب‌سوختگی را برطرف کرد؟

افراد می‌توانند با انجام اقداماتی نظیر قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، دوش آب سرد و کمپرس خنک‌کننده، نوشیدن مایعات اضافی پس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، استفاده از ژل آلوئه‌ورا و کرم‌های مرطوب‌کننده و همچنین پوشاندن کامل نواحی آفتاب‌سوخته در زمان خروج از منزل به رفع این علائم کمک کنند. در صورت بروز تاول‌های پوستی، احساس درد و سوختگی در بخش بزرگی از بدن، تورم صورت، تب و لرز، استفراغ، ناراحتی در معده، سردرد، سرگیجه، ضعف و علائم کمبود آب در بدن افراد باید حتماً به پزشک مراجعه کنند.

برای مقابله با این مشکل لازم است افراد از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز کرده و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه قبل خروج از منزل و یا اماکن سرپوشیده از ضد آفتاب‌هایی با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنند. این ضد آفتاب‌ها دارای قابلیت محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB است و باید هر دو ساعت بعد از تعریق یا آب زدن صورت مجدداً تمدید شود. همچنین افراد باید حتماً از عینک آفتابی استفاده کرده و تا حد امکان از ساعت ۱۰ صبح تا دو بعدازظهر بیرون رفتن از منزل را محدود کنند.

انواع مسمومیت با نور خورشید

مسمومیت با نور خورشید ممکن است باعث دو نوع واکنش پوستی در برابر نور آفتاب شود که شامل فوران نور چند شکلی (PMLE) یا کهیر خورشیدی است. PMLE عبارت است از واکنشی که به نظر نمی‌رسد با دارو یا بیماری مرتبط باشد و بیشتر افرادی را تحت نفوذ خود قرار می‌دهد که به نور آفتاب و قرارگیری در معرض آن عادت ندارند. در این افراد بثورات پوستی شدید به صورت برجستگی‌های کوچک، توده‌های متراکم برجسته و کهیر در نواحی قرار گرفته شده در معرض آفتاب و معمولاً روی بازوها، پایین پاها و قفسه سینه ظاهر می‌شود که در طول روزهای آینده می‌تواند با بروز خستگی، سردرد، لرز و حالت تهوع نیز همراه شود. این علائم بین هفت تا ۱۰ روز پس از ظاهر شدن از بین می‌روند.

کهیر خورشیدی نیز چند دقیقه پس از قرارگیری در معرض نور آفتاب بروز می‌کند و علائم آن شامل خارش، سرخی پوست، خس‌خس قفسه سینه، کهیرهای برجسته و از دست دادن هوشیاری می‌شود که در طول چند ساعت از بین می‌رود. برای درمان این دو نوع واکنش پوستی می‌توان در کنار استفاده از راهکارهای توصیه‌ شده برای رفع آفتاب‌سوختگی، به‌منظور حساسیت‌زدایی و بی‌حس شدن پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش از شیوه درمانی فتوتراپی با اشعه ماوارء بنفش (PUVA) استفاده کرد.

کد خبر 437785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.