انواع ماسک برای پیشگیری از بیماری کرونا / نحوه صحیح ماسک زدن چیست؟

بنا بر توصیه سازمان پیشگیری از بیماری‌ها، در دوران همه‌گیری جهانی ویروس کرونا همه افراد ملزم به استفاده از ماسک در اماکن عمومی هستند؛ خصوصاً مکان‌هایی که امکان رعایت فاصله یک و نیم متری از دیگران در آن غیرممکن یا بسیار دشوار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، احتمال انتقال ویروس کرونا از انسانی به انسان دیگر توسط افراد ناقل بیماری که هیچ‌گونه علائمی ندارند و یا در دوارن کمون بیماری به سر می‌برند بسیار بالا است. در واقع این احتمال وجود دارد که یک فرد ناقل پیش از بروز علائم بیماری، افراد زیادی را به کووید -۱۹ مبتلا کند. به همین دلیل سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به همه افراد سالم و بیمار توصیه می‌کند که در اماکن عمومی حتماً از ماسک استفاده کنند و بدین‌ترتیب از بیمار شدن و یا انتقال بیماری به دیگران پیشگیری کنند. در این راستا استفاده از بهترین ماسک‌ها و چگونگی استفاده از آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

چگونگی عملکرد ماسک‌ها در برابر کرونا

عطسه، سرفه یا صحبت کردن یک فرد مبتلا به کووید -۱۹ منجر به پراکنده شدن ذرات آلوده به ویروس در هوا می‌شود. در این شرایط استفاده از ماسک بسیار اهمیت پیدا می‌کند، زیرا با پوشاندن دهان و بینی، راه انتشار قطرات و ترشحات آلوده به ویروس در هوا مسدود شده و امکان انتقال آن به دیگری محدود می‌شود و بدین‌ترتیب شیوع ویروس کرونا کندتر می‌شود. این اقدام به تنهایی نمی‌تواند در برابر گسترش ویروس کرونا مؤثر واقع شود، اما یک لایه محافظ اضافی محسوب می‌شود که در کنار شست‌وشوی منظم دست‌ها، ضدعفونی مداوم آن‌ها و اقدامات توصیه شده هم‌چون رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش شیوع و گسترش بیشتر این ویروس داشته باشد.

کدام ماسک بهتر است؟

ماسک‌های قابل تنظیم که در پشت سر بسته می‌شود، نسبت به مواردی که کش آن‌ها در دو طرف گوش قرار می‌گیرد، مناسب‌تر است، اما در بعضی اماکن هم‌چون سالن‌های آرایشی نوع دوم بهتر است. علاوه بر این در تهیه ماسک باید دانست که وجود چندین لایه در آن‌ها تنفس را دشوار می‌کند و این امر برای افراد دارای مشکلات تنفسی بسیار خطرناک است. بنابراین باید متناسب با وضعیت زمینه‌ای سلامتی، ماسکی مناسب که بیش از دو لایه دارد و کاملاً اندازه صورت است و در اطراف بینی، دهان و چانه آن هیچ شکافی وجود ندارد را انتخاب کرد. علاوه بر این بعضی فیلترها ممکن است در کنار کمک به تنفس، باعث انتقال ذرات ریز ویروسی به سمت دهان شود. در انتخاب ماسک‌های فیلتر دار باید دقت کرد و توجه داشت که در فیلتر ماسک‌ها از مواد خطرناکی هم‌چون فایبرگلاس استفاده نشده باشد.

انواع ماسک‌ها برای اقشار مختلف جامعه

ماسک‌های مورد نیاز برای گروه‌های مختلف جامعه متفاوت است. برای مثال کادرهای درمانی و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که در برخورد مستقیم با بیماران قرار دارند، در مقایسه با سایرین به انواع متفاوتی از ماسک نیاز دارند. مهم‌ترین ماسک حفاظتی برای این افراد انواع ماسک‌های جراحی و ماسک‌های N95 است که با توجه به محدودیت عرضه بهتر است در اختیار کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران، مسئولان حمل بیماران و سایر کادر پزشکی و سلامتی قرار گیرد. ماسک‌های N95 کاملاً صورت را پوشش می‌دهند و حتی کوچک‌ترین ذرات موجود در هوا را فیلتر می‌کنند و ماسک‌های جراحی کاملاً متناسب با بینی و دهان طراحی شده و کادر درمان را در برابر قطرات و ترشحات درشت پراکنده شده در اثر سرفه و عطسه بیماران حفظ می‌کند.

هر چند این ماسک‌ها در برابر میکروب‌ها و ذرات ریزی هم‌چون ویروس کرونا ضعیف عمل می‌کنند، اما کمک مؤثری برای حفظ سلامت این قشر محسوب می‌شود. عملکرد درست کادرهای درمانی به حفظ سلامت آن‌ها بستگی دارد و اگر در شرایطی هم‌چون اوضاع فعلی کادر درمان بیمار و ضعیف شود، هیچ سپر محافظی برای درمان بیماران و افراد عادی که شناختی از شیوه‌های درمانی ندارند، وجود نخواهد داشت. موضوع قابل توجه اینکه استفاده از ماسک N95 برای چند ساعت متوالی، دی‌اکسیدکربن را به دام انداخته و باعث ایجاد مشکلات خفیفی هم‌چون سردرد، سرگیجه و خستگی می‌شود.

برای سایر اقشار جامعه که در بخش مراقبت‌های بهداشتی کار نمی‌کنند، ماسک‌های پارچه‌ای و معمولی مناسب‌تر است. این ماسک‌ها را می‌توان در منزل تهیه و یا از داروخانه‌ها خریداریی کرد. ماسک‌های پارچه‌ای باید حداقل دولایه داشته باشد و در صورت نازک بودن از دو یا سه عدد از آن‌ها استفاده کرد. همچنین بهتر است قسمت بالایی این ماسک‌ها به یک نوار مفتولی مجهز باشد.

چه افرادی باید ماسک بزنند؟

استفاده از ماسک‌ها برای تمامی افراد بالای دو سال که در اماکن عمومی حاضر می‌شوند، ضروری است؛ خصوصاً جایی که به دلیل ازدحام جمعیت امکان رعایت فاصله ایمنی تعیین شده وجود ندارد. همچنین افرادی که از یک فرد مبتلا به بیماری در منزل مراقبت می‌کنند، باید حتماً ماسک داشته باشند و در هوای آلوده و محیط بسته‌ای که بیمار در آن قرار گرفته، حتی در زمان ضدعفونی کردن و شستشوی وسایل بیمار بدون ماسک حضور پیدا نکنند. کودکان زیر دو سال، مبتلایان به بیماری‌های سخت تنفسی و افرادی که به هر دلیل توانایی پوشیدن و یا برداشتن ماسک را روی صورت خود ندارند نباید از آن استفاده کنند.

نحوه صحیح ماسک زدن چیست؟

قبل از ماسک زدن باید افراد حداقل برای مدت ۲۰ ثانیه دست‌های خود را با آب و صابون بشویند، از مناسب بودن ماسک اطمینان حاصل کرده و ماسک را کاملاً روی صورت قرار دهند، به طوری که اطراف بینی، دهان و زیر چانه را بپوشاند. نباید بین ماسک و صورت فضای خالی وجود داشته باشد و لبه بالایی آن باید در اطراف پل بینی محکم شود. افراد به‌هیچ وجه نباید به ماسکی که روی صورت قرار گرفته است، دست بزنند، چرا که منجر به پخش ویروس می‌شود. برای برداشتن ماسک لازم است پس از شستن دست‌ها با گرفتن دو طرف و یا حلقه‌های آن ماسک را از روی صورت برداشت، در کیسه پلاستیکی قرار داده و پس از گره زدن در کیسه آن را دور انداخت. پس از آن باید افراد دوباره دست‌های خود را بشویند. کسانی که از ماسک‌های پارچه‌ای و قابل‌شست‌شو استفاده می‌کنند نیز باید از آب گرم و مواد شوینده یا صابون برای تمیز کردن آن استفاده کنند. درصورتی‌که ماسک فیلتردار است باید قبل از شستن فیلتر را در آورد.

کد خبر 437783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.