رد صلاحیت چند مرحله‌ای می‌شود؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

انتقاد نماینده ساری از مسافرت مردم به شهرهای شمالی در تعطیلات

علی بابایی کارنامی با اشاره به افزایش سفرهای مردم در روزهای تعطیل به شهرهای شمالی و افزایش اشاعه ویروس گفت: مردم شهرهای ما مخالف مسافرت کردن شهروند دیگر شهرها هستند و بارها به ما مراجعه کرده و خواستار اخطار، تذکر و حتی ممنوعیت سفرهای غیرضروری شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ضرورت دارد در سیاست‌های کلان کشور ما فکری به حال سفرهای غیر ضرور شود گفت: در این شرایط خود مردم باید به فکر هم‌وطنانشان باشند. اگر ایرانیان چند ماه مسافرت نروند، اتفاق خاصی نمی‌افتد. هر هزینه‌ای که می‌پردازیم از جیب ملت ایران است.

نماینده مردم ساری افزود: نکته اینجاست که جان خود مسافران هم در خطر است. فرض کنید یک شهر وضعیت قرمز داشته باشد یا در پیک کرونا باشد، سفر کردن تهدیدی دوطرفه است. به نظرم سفرهای غیر ضروری باید لغو شود و سفرهای ضروری باید با رعایت حداکثر پروتکل‌های بهداشتی باشد تا هم خسارت جانی و مالی و روحی کمتری به جامعه برسد.

هیچ جایگزین عادلانه‌ای برای حذف کنکور وجود ندارد

مهرداد ویسکرمی در رابطه با حذف کنکور اظهار کرد: تصمیمات این چنینی باید با واقعیات جامعه تناسب داشته باشد. در جامعه‌ای که آشنابازی بیداد می‌کند و عدالت اجتماعی وجود ندارد، حذف کنکور تصمیم درستی نیست.

وی با بیان اینکه کنکور در شرایط بین بد و بدتر یک گزینه بد است، اضافه کرد: کسانی که می‌گویند کنکور حذف شود، هیچ راهکار جدی برای جایگزین آن نیاورده‌اند. در شرایط فعلی کسی جایگزین عادلانه‌ای که نخبگان جذب دانشگاه‌ها شوند و نه آن‌هایی که رانت و پارتی دارند، نداشته است.

ویسکرمی گفت: فعلاً کنکور هست و واقعیتی تلخ است و گرچه گویای توانایی افراد نیست و ایرادهای اساسی به آن وارد بوده اما فعلاً چاره همین برگزاری کنکور است.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی تصریح کرد: اما اگر روشی جایگزین کنکور کنیم که صرفاً هوش شناختی مورد ارزیابی قرار نگیرد و به مافیای مؤسسات کنکوری پایان دهد، قطعاً کنکور را باید حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده مؤسسات کنکوری حتی عقل دانش‌آموزان را با این روش‌های آموزشی از بین می‌بردند و عقلانیت و سواد به کسی نمی‌دهند و فقط تست‌زدن را یاد می‌دهند و در واقع در همین مسیر برای خود تجارت راه انداخته‌اند.

ویسکرمی با بیان اینکه کنکور ظلم علی السویه است، افزود: باید راهکاری پیدا شود که این عوارضی که هم‌اکنون کنکور دارد را نداشته باشد؛ مثلاً شما سوالات را تشریحی کنید دست افراد می‌افتد و در این صورت امکان تقلب بالاست.

واکنش یک نماینده مجلس به صحبت‌های مکرون درباره لبنان

احمد علیرضا بیگی به صحبت‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره ضرب‌الاجل تعیین شده برای اصلاحات اساسی در لبنان، اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور فرانسه متصور می‌شود این حادثه‌ای که در لبنان شکل گرفته می‌تواند خدشه‌ای بر اراده مردم این کشور وارد کند تا شاید از این فرصت بتواند به منافع خود دست یابد.

وی در ادامه افزود: بنابراین؛ فرانسه به جای اینکه در این شرایط بحرانی به دنبال گره گشایی از آلام مردم لبنان باشد می‌خواهد با انجام اینگونه کارها هژمونی و برتری خود را به اثبات برساند.

این نماینده مردم در مجلس به همبستگی احزاب لبنان برای مقابله با دشمنان این کشور اشاره و تاکید کرد: احزاب ملی و وطن‌پرست لبنان در این شرایط بحرانی همچون گذشته در کنار مردم خواهند بود و در مقابل جنایتکاران این کشور به مبارزه می‌پردازند.

نماینده مردم تبریز در ادامه افزود: اینکه رئیس جمهور فرانسه درباره مسائل و امورات داخلی لبنان سخنانی را به زبان می‌آورد؛ قطعاً این حرف‌ها غیر منطقی بوده و هیچگونه ارتباطی به فرانسه نخواهد داشت و البته هر عمل نابخردانه‌ای هم که بخواهد از سوی فرانسه صورت بگیرد با اقدام متقابل احزاب ملی‌گرای لبنان روبه‌رو خواهد شد.

رد صلاحیت چند مرحله‌ای می‌شود؟

«قانون را اصلاح کنید تا شورای نگهبان بتواند مانع ادامه نمایندگی فرد دچار انحراف شود» این را آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان درهمان روزهای ابتدایی مجلس یازدهم خطاب به نمایندگان مطرح می‌کند تا هم خط و نشانی برای نمایندگان کشیده باشد و هم در مجلسی که نظرش به نظر این شورا نزدیک است ایرادات قانونی را برای نظارت بر رفتار نمایندگان از میان بردارد.

اما به نظر می‌رسد موانع برای نظارت شورای نگهبان بر رفتار نمایندگان تنها در قانون عادی وجود ندارد و اگر قرار باشد قانون اصلاح شود باید اصلاح قانون اساسی در دستور کار قرار بگیرد تا در این صورت اختیارات شورای نگهبان که طبق اصل ۹۹ تنها متوجه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است به بعد از انتخابات هم تسری پیدا کند.

علی مطهری نماینده سابق مجلس یکی از افرادی بود که به اظهارات دبیر شورای نگهبان واکنش نشان داد و آن را خلاف قانون اساسی دانست. او در نامه‌ای خطاب به قالیباف رئیس مجلس نوشت: «اولاً مطابق قانون اساسی شورای نگهبان وظیفه و حقی در خصوص نظارت بر نمایندگان در دوره چهار ساله نمایندگی ندارد. اصل نود و نهم قانون اساسی صرفاً می‌گوید «شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرا عمومی و همه‌پرسی را برعهده دارد.» نظارت بر انتخابات به معنی نظارت بر نمایندگان در طول چهار سال نمایندگی نیست. نمایندگان نیز مانند بقیه مردم اگر در دوره نمایندگی جرمی مرتکب شوند توسط دستگاه‌های مربوط رسیدگی می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «ثانیاً فرضاً بپذیریم که شورای نگهبان حق نظارت بر رفتار نمایندگان را در طول چهار سال نمایندگی دارد و می‌تواند نماینده‌ای را که دچار انحراف و فساد می‌شود از ادامه کار منع کند، ازآنجا که این شورا اظهارنظرهای نمایندگان را نیز رصد می‌کند و با بینش خاص خود می‌سنجد و هرکس را که مخالف عقیده او سخنی را ابراز کند دچار انحراف و فساد می‌داند، لذا دادن این اختیار به شورای نگهبان به استقلال مجلس و حریت و آزادگی نمایندگان آسیب جدی می‌رساند.»

کد خبر 437778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.