چاق ها بیشتر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در افراد چاق تجمع بافت چربی بیشتر از حد طبیعی است که باعث ترشح فاکتورهای التهابی در بدن می‌شود.

سارا صافی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ترشح فاکتورهای التهابی (سایتوکاین ها) ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌، آلزایمر، بیماری‌های خود ایمنی، بیماری‌های رماتیسمی و ام اس را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وجود التهاب ناشی از چاقی در بدن باعث می‌شود بدن همواره در حال مبارزه باشد، گفت: زمانی که بدن بیش از حد در حال مبارزه است، دچار ضعف سیستم ایمنی می‌شود که این موضوع زمینه را برای ابتلا به کرونا ویروس فراهم می‌کند؛ به همین دلیل اگر فرد چاقی به این ویروس مبتلا شود، علائم شدیدتری را تجربه می‌کند.

این متخصص رژیم درمانی اضافه کرد: ترشح بیش از حد فاکتورهای التهابی در بدن باعث ایجاد علائم خطرناک مانند علائم تنفسی شدید می‌شود که در این صورت فرد بیمار نیاز به بستری در آی سی یو و استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی پیدا می‌کند.

صافی با تاکید بر اینکه مطالعات نشان می‌دهد افراد چاق تا چهل درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به نوع شدید کرونا ویروس هستند، تصریح کرد: فاکتورهایی در بدن انسان وجود دارد که ویروس کرونا با اتصال به این فاکتورها وارد عملکرد طبیعی بدن می‌شود. این فاکتورها در بافت چربی به وفور یافت می‌شوند؛ بنابراین در افراد چاق میزان ویروس بیشتر است.

وی افزود: در افراد چاق کمبود ویتامین دی بیشتر از سایرین است؛ همین مسئله هم باعث ریسک ابتلا به نوع شدید کرونا ویروس می‌شود. در شرایط فعلی افراد چاق تا حد امکان نباید از منزل خارج شوند و اگر اجبار به خروج از منزل داشتند برای این کار باید پروتکل‌های بهداشتی کامل رعایت کامل شود؛ استفاده از ماسک،حضور نیافتن در فضاهای سر بسته، شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از ضروریات زندگی این افراد در شرایط کنونی است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: افراد چاق باید هر چه سریع‌تر به فکر داشتن برنامه غذایی مناسب برای کاهش وزن باشند. ممکن است برخی افراد فکر کنند با گرفتن رژیم لاغری دچار نقض سیستم ایمنی شوند و در معرض ویروس کرونا قرار بگیرند، در حالی که افراد با داشتن یک رژیم غذایی اصولی با شیب ملایم لاغری، کالری و مواد مغذی کافی را دریافت می‌کنند. همچنین فعالیت فیزیکی منظم در کنار رژیم غذایی مناسب برای این افراد بسیار مفید خواهد بود.

کد خبر 437765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.